Despre fiinta lui Dumnezeu


CAPITOLUL IV

Despre fiinta lui Dumnezeu. Fiinta lui este necuprinsa cu mintea

Prin urmare, este evident ca exista Dumnezeu. Fiinta si natura Lui, insa, este cu totul incomprehensibila si incognoscibila. Este evident ca Dumnezeu este necorporal. Caci, cum ar avea corp ceea ce este infinit, nemarginit, fara de forma, impalpabil, nevazut, simplu si necompus? Cum ar fi neschimbator, daca ar fi marginit si pasibil? Cum ar fi impasibil ceea ce este compus din elemente si ceea ce se descompune iarasi in aceleasi elemente? Caci compunerea este principiul luptei; lupta, principiul dezbinarii; dezbinarea, principiul descompunerii; iar descompunerea este cu totul straina lui Dumnezeu.

Daca Dumnezeu ar fi corporal, cum se va putea respecta dictonul ca Dumnezeu strabate prin toate si umple toate, dupa cum spune Scriptura: "Nu umplu Eu, oare, cerul si pamantul, zice Domnul?"( Ieremia XXIII, 24.). Caci este cu neputinta ca un corp sa treaca prin corpuri, fara sa taie si sa fie taiat, fara sa se impleteasca si sa intampine impotrivire, dupa cum se amesteca si se combina toate corpurile lichide.

Dar daca unii zic ca Dumnezeu este un corp imaterial, ca asa numitul,de inteleptii greci, al cincilea corp, vom spune ca este cu neputinta, deoarece, negresit, el se va misca ca si cerul. Caci acesta spun ei ca este al cincilea corp. Cine este, insa, acela care il misca pe acesta? Caci tot ce se misca este miscat de altcineva. Si pe acela, cine? Si aceasta la infinit, pana vom ajunge la ceva nemiscat. Iar cel care misca pentru prima data este nemiscat si acesta este Dumnezeu. Oare nu va fi circumscris in spatiu ceea ce este miscat? Pentru aceea, numai Dumnezeirea este nemiscata, miscand toate prin miscarea sa. Deci trebuie sa conchidem ca Dumnezeirea este necorporala.

Dar nici aceasta nu este ceva care explica fiinta Lui, dupa cum nu o explica nici faptul ca este nenascut, fara de inceput, neschimbator, incoruptibil si toate cate se spun despre Dumnezeu sau sunt in leg atura cu Dumnezeu.

Caci acestea nu indica ce este fiinta lui Dumnezeu, ci ceea ce nu este. Cel care voieste sa defineasca fiinta cuiva trebuie sa spuna ce este fiinta aceluia, nu ceea ce nu este. Cu privire la Dumnezeu, insa, este cu neputita sa spunem ce este fiinta Sa.

Dar este mult mai potrivit sa vorbim despre fiinta lui Dumnezeu facand abstractie de toate existentele, caci Dumnezeu nu face parte din existente. Asta nu inseamna ca Dumnezeu nu exista, ci ca el este mai presus de toate existentele si mai presus de insasi existenta. Si daca cunostintele sunt in legatura cu existentele, urmeaza ca ceea ce este mai presus de cunostinta va fi negresit si mai presus de existenta, si din contra, ceea ce este mai presus de existenta, va fi si mai presus de cunostinta.

Prin urmare, Dumnezeirea este infinita si incomprehensibila. Si numai aceasta putem intelege cu privire la fiinta sa, anume nemarginirea si incomprehensibilitatea Sa. Toate cate le spunem in chip afirmativ cu privire la Dumnezeu nu indica natura Lui, ci cele in legatura cu natura Sa. Chiar daca vom spune ca Dumnezeu este bun, ca este drept, ca este intelept, sau orice altceva, nu indicam natura lui Dumnezeu, ci pe acelea in legatura cu natura Lui. Sunt unele, insa, care se spun in chip afirmativ cu privire la Dumnezeu, care au o putere de negatie covarsitoare; de pilda cand spunem ca Dumnezeu este intuneric, nu intelegem ca Dumnezeu este intuneric, ci intelegem ca nu este lumina, ci ceva mai presus de lumina; si cand zicem ca este lumina, intelegem ca nu este intuneric.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact