DATORIA

Am si eu un cuvant care zic ca e bine sa-l tina minte si altii: Intai e datoria si apoi vine bucuria. Deci intai ne facem datoria si dupa datorie vine bucuria.

Sa nu asteptam sa faca Dumnezeu ceea ce trebuie sa facem noi. Sa ne facem si noi partea noastra in imbunatatirea vietii noastre.

Sa nu asteptam sa faca Dumnezeu decat ceea ce I se cuvine lui Dumnezeu, iar noi sa ne implinim partea noastra in mintuirea noastra.

DELICATETEA

Am un prieten, profesor, si e foarte delicat. Si imi spune el mie odata: "Parinte, ma gandesc cateodata cat de delicat e Dumnezeu". Si imi place. Pentru ca omul de obicei cind gandeste pe Dumnezeu pune ceva si din sufletul sau in cunostinta de Dumnezeu, si mai ales sesizeaza niste laturi ale persoanelor dumnezeiesti, cat putem noi sa le cunoastem, si dupa starea lui.

Trebuie sa va mai spun ceva fain! Si­ anume, mie mi­-au placut totdeauna lucrurile delicate! Si din Pateric mi-­au placut lucrurile de o delicatete superioara, de o delicatete impunatoare. Asa sunt doua istorisiri care­-mi plac mie foarte mult. Una in legatura cu cinstirea intre ei a oamenilor. In istorisirile despre Sfantul Ilarion cel Mare, se spune ca s­a dus odata la Sfantul Antonie cel Mare. Si cind l­a vazut Sfantul Antonie cel Mare pe Sfantul Ilarion, care era incepator in ale duhovniciei, dar care era socotit si stia Sfantul Antonie ca va fi mare, a zis catre el: "Bine ai venit, Luceafarule care rasari dimineata!". Formula de politete. Si sa vedeti ce frumos a raspuns Cuviosul Ilarion: "Pace tie, Stilpule de lumina care luminezi lumea!". Pe mine ma impresioneaza lucrurile astea! Poate-­s unii care­-s ca butucul, nu-­i impresioneaza! Dar sunt niste lucruri extraordinar de frumoase si, cu cat te apropii de ele, ai mai multa bucurie din ele... "Bine ai venit, Luceafarule care rasari dimineata!", "Pace tie, Stilpule de lumina care luminezi lumea!".

O alta istorisire care imi umple sufletul de bucurie este la Avva Macarie cel Mare. Se spune ca Avva Macarie (parca nici nu-­ti vine sa rostesti asa ceva, dar nu se poate sa nu rostesti, daca citesti) s­-a facut dumnezeu pamintesc, si spune de ce: pentru ca asa cum Dumnezeu acopera lumea, deci ocroteste lumea, asa acoperea si el pacatele oamenilor, pe care le vedea ca si cind nu le­-ar fi vazut, si cele despre care auzea, ca si cind n­-ar fi auzit de ele. Este coplesitor de frumos si de valoros. Pe Avva Macarie nu-­l interesau pacatele oamenilor, nu iscodea pacatele oamenilor, nu scormonea in pacatele oamenilor.

DUHOVNICUL

Este bine ca cel ce invata sa invete si cu cuvantul si cu viata. Sfantul Isidor Pelusiotul spune ca: "Mai buna este viata fara de cuvant, decat cuvantul fara de viata, dar daca acestea doua se vor uni, se alcatuieste o adevarata icoana a filosofiei".

Eu cred ca un duhovnic adevarat trebuie sa fie neaparat si vazator cu duhul. Daca nu e si vazator cu duhul, e improvizat si e intrebuintat ca un fel de functionar in chestiunea duhovniciei. Eu personal, de exemplu, nu sunt vazator cu duhul si nici nu ma consider ca sunt un duhovnic bun, tocmai de aceea ca nu sunt vazator cu duhul. Adica eu ma bazez pe ceea ce spune omul, nu pe ceea ce stiu eu despre el. Si-ar trebui sa stiu eu despre el inainte de-a-mi spune el. Asa ar trebui sa fie orice duhovnic, dar nu stiu care-i duhovnicul acela care e la masura aceasta.

Important este sa ceri de la Dumnezeu omul care sa te poata ajuta si in acelasi timp sa ceri de la Dumnezeu si smerenia de a-l asculta.

Cei mai multi dintre credinciosii nostri nu au duhovnic. Cei care se spovedesc o singura data pe an, in Postul Pastilor, poti sa zici ca n­-au duhovnic. Unii se spovedesc in doua minute, poate nici doua minute, acela poti sa zici ca n­-are duhovnic! Duhovnic are acela care se orienteaza, care intreaba, care stie sa urmareasca o chestiune, care vrea sa aiba o solutie, care tine legatura cu duhovnicul. Daca nu-­i asa, n-­are duhovnic, are un preot la care s­a spovedit si Doamne­-ajuta!

Parinte Teofil, de ce avem nevoie de un duhovnic, de un indrumator in viata?

E bine sa avem duhovnic, pentru ca e bine sa ne verificam cu o constiinta straina de constiinta noastra si cu o constiinta superioara constiintei noastre. Avem nevoie de un om stravazator, un om care poate sa-si dea seama de niste situatii pe care noi insine, partinitori fiind, nu le putem sesiza si nu le putem rezolva. Si atunci e nevoie de cineva intre noi si Dumnezeu, un om al lui Dumnezeu, care sa ne descopere voia lui Dumnezeu, avem nevoie de un om care sa asculte marturisirile noastre, care pentru noi inseamna si o usurare sufleteasca. Avem nevoie de un om care sa stie mai bine decat noi ce trebuie sa facem ca sa inlaturam din viata noastra cele rele si sa ne intarim in cele bune.

Este suficient sa te spovedesti doar la un singur duhovnic? Ce parere aveti despre faptul de a avea mai multi duhovnici, de a cauta un duhovnic care ti se pare cel mai bun?

E foarte greu de stiut! Eu, personal, cred ca nu trebuie neaparat sa te spovedesti la un singur duhovnic, dupa ce te-­a pus un duhovnic pe cale buna. Vin atatia oameni la spovedit, care nu stiu ce sa spuna, in sensul ca nu-­i intereseaza, nu iau aminte la sufletul lor. Dar sunt si oameni care traiesc o viata superioara si n-­au ce spune, la drept vorbind! Pentru ca lucrurile nu­-s chiar asa, cum zic unii: "Parinte, la tot pasul pacatuim!". Nu-­i adevarat! Pacatul este calcarea legii lui Dumnezeu cu deplina vointa si stiinta. Si­-atunci, daca totusi faci niste lucruri negative, sa zicem, nu toate­-s pacate! Pacate sunt acelea cind, de exemplu, stii ca nu trebuie sa furi si furi. Atunci e pacat! Dar daca faci o greseala, e altceva; de exemplu, daca nu stii ca­n 29 august este zi de post si maninci de dulce. Daca­-ti atrage cineva atentia: "Mai frate, fii atent ca astazi este post", alta data esti atent si postesti. Asta­i greseala, nu pacat, pentru ca n­-ai urmarit tu sa faci un rau.

Mai sunt unele insuficiente, unele neputinte, intrelasari, oamenii n-­au ce spune, la drept vorbind, dupa ce s­-au pus o data pe cale buna. Si­-atunci, daca vrea sa primeasca dezlegare si sa se­mpartaseasca, se poate spovedi la orice duhovnic, numai sa aiba grija sa n­-ajunga la unul mai aspru decat cel care ii e duhovnicul propriu­zis. Si, in cazul acesta, nu e neaparat sa te spovedesti la un singur duhovnic. Eu asa am procedat totdeauna cu oamenii care au fost indrumati de mine si care s­-au pus odata pe rinduiala buna, le-­am spus: "Poti sa te spovedesti la orice duhovnic; de cate ori doresti, te spovedesti. Nu trebuie sa vii pina la mine la Sambata sa te spovedesc eu, dupa ce te­-am pus pe cale buna".

Un duhovnic, de exemplu, poate sa fie mare - pentru cei care il asculta, poate sa fie mic - pentru cei care nu-l asculta, si de nimic - pentru cei care nu-l iau in considerare.

Sa stiti ca duhovnicii is ca doctorii. Fiecare are o alta opinie pina la urma.

Un duhovnic trebuie sa aiba inima. Daca n-are inima, nu-i duhovnic. Si sa-l trateze pe cel care vine cum s-ar trata pe sine insusi, sau cum si-ar trata proprii lui copii, daca are copii.

Un duhovnic trebuie sa aiba inima de parinte, inima de frate si inima de prieten.

Ziceam ca daca s-ar putea face un om din doi, mie mi-ar conveni foarte mult un om cu mintea Parintelui Arsenie si cu inima Parintelui Serafim.

Ati sustinut ideea ca ar mai trebui duhovnici buni in tara noastra dar si credinciosi buni...

Credinciosul trebuie sa se lase modelat, sa fie si el maleabil, sa asculte! Pentru ca nu numai duhovnicul conteaza, ci si cel care-l cauta. Vin sa-ti ceara dezlegare de pacate si pe urma merg si fac altele. Cind esti hotart pentru Dumnezeu, ii da Dumnezeu duhovnicului cuvant pe masura ravnei tale. Dar daca tu nu esti cum trebuie poti sa te duci si la Sfantul Petru, ca tot nu ai nici un folos!

Carti Ortodoxe
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact