MAMA

Performanta firii este totusi situatia de mama.

Numai Dumnezeu stie daca cineva, sa zicem asa, tata fiind, poate sa fie si mama. Adica daca poate avea inima de mama, tata fiind, barbat fiind. Nu stim.

MANASTIREA

Cind eram eu copil, era o intrebare de inteligenta: "Ce-i intre cer si pamint?". Scormoneau oamenii prin minte: caierul, Luna, Soarele, stelele... ce le venea in gand. Si zicea cel care punea intrebarea: intre cer si pamint este "si". Bineinteles, radeau de vorbele acestea... Eu as zice acum, dupa ce mi-a venit si mie mai multa minte, ca s-ar putea zice foarte frumos si foarte adevarat, ca intre cer si pamint este manastirea. Nu-i nici in cer, nu-i nici pe pamint, ci undeva intre cer si pamint. Trebuie sa traim in asa fel in manastire, incat sa fim intre cer si pamint. Sa fim spre cer.

Mie-mi place sa spun despre manastire ca este "tinda raiului", "casa lui Dumnezeu", "poarta cerului", si "locul implinirilor". Este "tinda raiului" in intelesul ca este mai aproape de rai. E mai aproape de cer decat de pamint. Daca o manastire e mai aproape de pamint decat de cer, nu este in rosturile ei.

Calugarii dintr-o manastire trebuie sa fie candidati la rai. Nu numai calugarii, ci toti credinciosii trebuie sa fie candidati la rai. Numai ca cei care duc o viata obisnuita si cu indatoririle sociale cate sunt si cu indatoririle de familie, nu pot sa realizeze libertatea aceasta de a se gandi atat de mult la rai, cum se gandesc calugarii, dar toti suntem chemati la desavarsirea crestina. Toti trebuie sa nazuim in tara lui Leru-i Ler un colt de cer, cum zice Nichifor Crainic:

"In tara lui Leru-i ler

Nazuiesc spre-un colt de cer".

Fiecare dintre noi trebuie sa avem in vedere cerul, numai ca deosebirea dintre cei care nu sunt calugari si cei care sunt calugari este urmatoarea: cei care nu sunt calugari pot trai pe pamint cu gandul la cer, le ajunge atata, pe cind cei care sunt in manastire ar trebui sa traiasca pe pamint ca si in cer. Si daca fac lucrul acesta si se silesc sa-l faca si stiu cum sa se angajeze in lucrarea aceasta, nu se poate sa nu se simta mai aproape de rai, in "tinda raiului".

Ai mei de acasa cind le spuneam de un parinte de la noi de la manastire ca ii bun, ziceau ca: "Bun sa si fie; si daca nu-i bun, n-are treaba sa stea acolo".

Intr-o manastire trebuie sa se intimple minuni. Nu minuni cum asteapta oamenii in general, ci minuni cum asteapta si vrea sa le faca Dumnezeu pentru cei care sunt intre cer si pamint, si anume minunea schimbarii spre bine, minunea realizarii unui om mai presus de obisnuit, mai presus de oamenii cei care traiesc in lumea aceasta.

Manastirea noastra e o manastire comoda. Daca nu poti trai in Manastire la Sambata, poti sa nu te mai duci la nici o manastire!

MERSUL LA BISERICA

Intr-o zi au batut la usa chiliei mele doi tineri casatoriti. Mi-au adus un pomelnic si mi-au cerut sa le fac o rugaciune. Am intrat in vorba cu ei si, asa cum mi-am statornicit eu o rinduiala, i-am intrebat daca merg la biserica. Si atunci ei mi-au raspuns: "Nu suntem asa de batrini ca sa mergem la biserica". Si atunci am zis: "Doamne, inmulteste batrinii!".

Eu nu stau de vorba la spovedit cu cineva care nu merge la biserica. Nu am ce vorbi. Ce sa-i spun? Sunt unii care spun ca nu au mai fost la biserica de ani de zile, sau ca au fost anul trecut la Pasti. Celor care spun ca au fost la Pasti le zic: "Stii de ce e asa multa lume la Pasti la biserica? Ca sunt si din cei ca tine, care merg numai odata pe an la slujba". Dupa aceea sunt unii care zic - cind il intreb daca merge la biserica - "Da". Si m-am prins ca unii nu merg la biserica la slujba, ci intra in biserica si aprind o luminare. Si acum ii intreb: "Dar la slujba, stai la slujba, cat stai la slujba?" Si zice: "Parinte, ma duc si aprind o luminare". Si zic eu: "Si o pui sa stea in locul tau si ea sta de fapt in locul ei".

Acelora care nu merg la biserica eu de fapt le spun ce inseamna sa nu mergi la biserica si ce inseamna sa mergi la biserica. Si anume, ce inseamna sa mergi la biserica? Inseamna sa mergi in cerul cel de pe pamint, inseamna sa-i inchipuiesti pe Heruvimi, sa aduci intreit sfanta cintare lui Dumnezeu, sa cinti impreuna cu ingerii "Sfant, Sfant, Sfant Domnul Savaot", sa aduci lauda lui Dumnezeu, sa cinstesti pe Maica Domnului, sa cinstesti pe sfanti, inseamna sa asculti cuvantul lui Dumnezeu, cuvantul Domnului nostru Iisus Hristos care e mai vesnic decat cerul si pamintul, inseamna sa primesti binecuvantari de la sfantele slujbe prin mijlocire preoteasca de la Insusi Domnul Hristos. Si la urma zic: uite, toate acestea tu nu le primesti, tu nu le ai, pentru ca nu mergi la biserica, toate acestea le ocolesti. Omul nu are constiinta ca de fapt toate lucrurile acestea se intimpla, ci zice ca nu s-a dus la biserica si atata tot.

Nu se mai gandeste ce inseamna sa te duci si ce inseamna sa nu te duci la biserica. Si eu le spun: doua ore pentru Dumnezeu, pentru cineva care crede in Dumnezeu, nu e prea mult. Doua ore pentru Dumnezeu, intr-o saptamina, sa stai inaintea lui Dumnezeu, sa ai constiinta ca acum esti in fata lui Dumnezeu.

Eu am un program de angajare in viata religioasa si programul incepe cu frecventa la biserica. Adica sa te duci la biserica in duminici si sarbatori, sau cel putin in duminici, la Sfanta Liturghie. Fara aceasta nici nu poti sa consideri ca cineva are o viata religioasa autentica. Unii zic: "Parinte, e drept ca nu ma duc la biserica, dar sa stiti ca eu totdeauna ascult la radio sau privesc la televizor slujba". Si cum o asculti, trintit pe pat, pe fotoliu? "Stau in genunchi si in picioare, parinte". Nu te uiti la slujba ca si cind te-ai uita la meci, poate la meci te uiti cu mai mult interes. Asa ca oamenii acestia sunt superficiali.

Mi-a spus unul cind am intrebat: "Ce faci tu cind ar trebui sa mergi la biserica si nu mergi la biserica? Ce faci acasa?". Si a raspuns: "Ma uit la televizor". Eu nu-s impotriva televizorului, dar sunt impotriva acelora care nu-si implinesc datoriile si-si fac vreme totusi sa se uite la televizor. Si atunci am zis catre el: "Stii ce inseamna asta? Asta inseamna ca Il ai pe Dumnezeu in spate si televizorul in fata. Du-te de acuma incolo si schimba-le. Pune pe Dumnezeu in fata si televizorul in spate".

Sa stiti ca eu pe aceia care nu merg la biserica nici nu-i socotesc oameni credinciosi. La pagini ii numar! Cum poti sa zici ca esti om credincios daca nu mergi la biserica, unde-i cerul cel de pe pamint? Ca biserica-i cerul cel de pe pamint. Cum sa zici ca esti om credincios daca nu te duci in "imparatia lui Dumnezeu"? Pentru ca Sfanta Liturghie este imparatia lui Dumnezeu pe pamint. Cum poti sa zici ca esti credincios daca nu-i inchipui pe Heruvimi cintind intreit sfanta cintare in biserica? Cum poti sa zici ca esti credincios daca nu zici impreuna cu ingerii: Sfant, Sfant, Sfant Domnul Savaot?