PORUNCILE DUMNEZEIESTI

In general oamenii se manifesta spontan, adica cum le vine, dupa o expresie din partile de unde sunt eu, din satul meu: "cum le tipa dinlauntru". Asa cum ii vine, asa se manifesta. Ori in privinta implinirii poruncilor noi trebuie sa avem in vedere o rinduiala, si daca avem in vedere rinduiala, atunci ne putem si disciplina prin porunca. Porunca are rost sa ne disciplineze, sa ne duca catre Dumnezeu, sa ne duca in fata lui Dumnezeu, sa ne apropie de Dumnezeu, si in masura in care ne apropiem de Dumnezeu ne si asemanam cu Dumnezeu.

Cine pazeste poruncile este pazit de porunci. Sfantul Simeon Noul Teolog zice ca: "Cel ce pazeste poruncile, nu numai el pazeste poruncile, ci si poruncile il pazesc pe el".

POSTUL

La o adunare, unul din frati a zis: "Eu nu maninc aceasta mincare, caci eu postesc!". Parintele il cearta, zicindu­i: "Mai bine nu posteai decat sa te lauzi pentru fapta aceasta!". Cind suntem in post si mergem la rude, cind ne pun bucate pe masa, ce sa facem?

Sa spuneti ca postiti si sa posteasca si ei! Draga, asta din Pateric, cu "eu postesc" era o pravila personala a lui, nu era o rinduiala a Bisericii. Eu, de exemplu, daca ma duc undeva si mi se pune o mincare de dulce in post, refuz mincarea de dulce! De ce? Pentru ca si omul care imi ofera trebuie sa posteasca! Si acum exista o rinduiala precisa! Pe­atunci nu existau rinduieli precise, ci existau niste deprinderi ale unora si altora... Daca tu te duci intr­-o adunare unde nu se posteste si tu vrei sa postesti ca o chestiune a ta particulara - e una, iar daca postesti pentru ca e o rinduiala a Bisericii sa postesti - e alta. De exemplu, cind mergem la pomeni, daca e zi de miercuri, de vineri sau zi de post, eu nu maninc de dulce, ca oamenii baga de seama ce maninci (eu, de altfel, nu maninc nici acasa de dulce in zi de post). Si­-atunci, de ce sa-­mi stric rinduiala cind ma duc la o pomana! Le spun oamenilor ca astazi se maninca de post si­-atunci oamenii se orienteaza, eventual iti dau ceva si maninci, iar daca nu-­ti dau - trece, te duci acasa si maninci ce poti minca. Asta­-i rinduiala noastra de acum.

Eu, daca ma duc la fratele meu sau la cineva cu care sunt apropiat, spun de la inceput ca la noi la manastire postim luni (daca-­i luni si vreau sa postesc, desi la postul de luni sunt putin elastic, in sensul ca, daca sunt in afara de minastire, nu tin neaparat sa postesc lunea, pentru ca postul de luni este totusi facultativ; la manastire, totdeauna postesc lunea), daca pot sa postesc si rinduiala se poate implini, le spun "uite, astazi e luni, deseara vin la voi, pregatiti mincare de post, ca sa pot sa postesc si luni". Daca nu-­i anunt, pot sa maninc si de dulce, nu­-i o problema. Sunt chestiuni care sunt precise si sunt chestiuni cu elasticitate si nu­-i nici o greseala ca le spun oamenilor ca "azi e post si trebuie sa postim", ca nu ma laud cu postul, ci vreau sa implinesc o rinduiala pe care trebuie s­o­mplineasca si ei.

Postul nu trebuie sa ramana o fapta izolata, ci postul trebuie sa fie unit cu parasirea pacatului. Nu postim numai de bucate, ci trebuie sa postim si de pacate.

Au venit la mine la spovedit niste femei care au fost pe la Manastirea Sihastria si au primit acolo canon sa manince lunea, miercurea si vinerea fara ulei, deci post deplin. Lucrul acesta l-au primit pentru ca au mincat de dulce in post, nu stiu cind. Dar, ce se intimpla: cei care le-au dat canonul asta - care poate ca stau toata ziua la umbra - poate ca n-au sapat niciodata la cucuruz sa vada cum e sa sapi fara sa maninci, fara sa te hranesti. "Zama maninci, zama poti!", cum zicem noi prin Ardeal. Deci, femeile au incercat sa faca ceea ce li s-a spus si, bineinteles, n-au putut sa faca. Si au venit la mine si mi-au zis: "Parinte, ce ne facem, ca nu ne putem sapa cucuruzul in conditiile astea!?". Si bineinteles ca eu am fost mai larg decat cei de la Sihastria si le-am spus: "Mincati cum se cade. Mincati cu ulei, dar mincati de post, totusi. Dupa aceea va vine puterea si va sapati cucuruzul".

Carti Ortodoxe
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact