GRECO-CATOLICISMUL

Vietuiti intr­o manastire care a fost distrusa in secolul al XVIII­lea de habsburgi pentru a promova greco­catolicismul. Ce credeti despre actuala ofensiva greco­catolica?

Eu personal nu gasesc ratiunea unei Biserici greco­catolice, pentru ca este o forma care nu e nici ortodoxa, nici catolica! Sa luam un caz. Ei zic ca Papa e Sfantul Parinte. Sfantul Parinte tine Pastile odata cu catolicii, cu apusenii in general, iar greco­-catolicii tin odata cu ortodocsii. Acum, cum e bine, cum tin catolicii sau cum tin ei (greco­catolicii)? Iata o diferenta care arata ca este o situatie improvizata.

Biserica greco­catolica a fost infiintata in Ardeal datorita imprejurarilor politice care au fost la sfarsitul secolului al XVII­lea si inceputul secolului al XVIII­lea si si­-a facut loc cu tunul, cu distrugerile, ca sa n­aiba opozitie... Sunt niste lucruri pe care ni le spune istoria. Din faptul ca Manastirea de la Sambata a fost distrusa ca sa li se faca loc greco­catolicilor, sa li se inlature o piedica, rezulta ca au fost niste lucruri fortate, care nu spun nimic despre credinta oamenilor. Dupa aceea au venit imprejurarile din 1948, cind s­a desfiintat cu forta, respectiv s­a pus Biserica greco­catolica in afara legii, iar acum a inceput sa­-si arate din nou viabilitatea, insa cu niste pretentii care sunt peste trebuinta si peste cuviinta. Isi doresc sa aiba tot ce­-au avut inainte de 1948! Nu se mai poate, pentru ca oamenii nu se mai intorc, nu se mai fac greco­catolici, pentru ca-­si dau seama ca e o forma hibrida de existenta bisericeasca. Pe unii nu-­i mai intereseaza, in general, si­-atunci n­-are rost sa mai aiba ce­-au avut in 1948!

Eu ma gandesc c­ar fi mai bine sa fie ori ca noi, ortodocsi in toate, ori cum sunt romano­catolicii in toate si sa nu mai fie forma aceasta, care nu­-i nici ortodoxa, nici catolica! Ganditi­va! Papa­si face cruce de la stinga la dreapta, iar greco­catolicii de la dreapta la stinga! Ei sunt in contradictie cu Papa, seful lor! Poti sa zici ca-­i o treaba rationala? Nu­-i rationala! Preotii romano­catolici sunt necasatoriti, ai ortodocsilor casatoriti, ai greco­catolicilor casatoriti ca ai ortodocsilor. De ce? Inseamna ca sunt mai aproape de ortodocsi decat de catolici! Sunt niste lucruri pe care nu stiu daca are vreun rost sa le discutam aici si acum, insa pentru ca s­a pus problema, cam in felul acesta vad eu lucrurile.

La Manastirea Sambata a fost un calugar in secolul al XVIII­lea, Parintele Visarion, care a scris o carte de polemica religioasa Despre a treia Lege. In cartea respectiva scrie asa: "Pina acum au fost doua Legi. Cind exista doua Legi, e firesc sa te intrebi care dintre cele doua este buna. Cind apare a treia Lege (cum a fost Legea greco­catolica), poti sa fii sigur ca nu-­i buna!", zice el. Deci, daca dintre doua, una-­i buna si una nu-­i buna, daca mai apare si a treia, atunci aceea sigur nu­-i buna!

Acuma va pot spune si un banc. Un calugar spune un banc! Merge oare? Merge, sigur ca merge. Daca-i banc bun, merge.

In Revolutia din 1848 era un grof ungur care se tot trudea sa vada care vin: ungurii, sa se imbrace in costum unguresc, sau romanii, sa se imbrace in costum romanesc. Si pina la urma, cind au venit unii, l-au gasit intre costume. Ei, asa ceva sunt greco-catolicii, adica ceva care nu sunt nici ortodocsi, nici catolici: sunt intre costume!