Predica la Duminica a 9-a dupa Rusalii

 

"Indrazniti, Eu sunt! Nu va temeti!..."

(Duminica a 9-a dupa Rusalii; Mt 14,23-34)

Duminica aceasta urmeaza cum nu se poate mai firesc (nesegmentand nici capitolul 14 din Matei, lucru de remarcat) Duminicii in care ne-am hranit, laolalta cu toti cei care fac parte dintr-un crez cu noi, cu painea si pestele, daruri inmultite de Daruitor (Mt 14,14-22), numind predica noastra, atunci "Pedagogia painii".

Fie-ne ingaduit ca astazi sa urmam gandului, cautand sa limpezim impreuna aceasta "pedagogie a furtunii". Iata-ne dar cu Domnul si Sfintii Sai Apostoli. Cu Hristos, mai intai, rugandu-ne cu Apostolii, la porunca (Mt 14,22) departandu-ne de tarm. Pare ca nimic nu mai este de plinit. Putem sa-i banuim pe Apostoli coplesiti de evenimente, obositi de harul care s-a revarsat peste ei cu atat prisos. Si pe cei satui de-acum de paine si peste, dar si de prezenta minunii, retrasi cat mai aproape de poalele muntelui. Nu pe partea lacului, caci in varf, ca si aproape de apa, curentii faceau ca somnul sa fie tulburat.

Si-n linistea aceasta, care atat de lesne ne cuprinde si pe noi, Hristos, prin veghea Lui (si, oare, cand nu vegheaza Domnul? - Mt 14, 23), arata deja ca asa va fi mereu; ritmul imparatiei este unul alcatuit din minune si ruga, din priveghere si slava, pentru a vindeca durerea lumii, durerea omului. Numai ce Se apropie Hristos de tarm si valurile ce-nvaluiau corabia (Mt 14,24), batand cu vantul dimpotriva nu mai par a fi ingrijorare pentru Apostoli. Icoana care li se descopera e mult mai cutremuratoare: Hristos calca apa, valurile fiindu-i lespezi limpezi sub Sfintele-I picioare. Spaimantati, ucenicii-L cred naluca (Mt 14,26) si striga de teama. Si trebuie sa fi fost un strigat puternic, astupand glasul furtunii celei din afara, furtuna dinlauntrul lor chemand incurajarea Domnului. "Dar Ei le-a vorbit indata, zicand: indrazniti, Eu sunt; nu va temeti!" (Mt 14,27).

Aduceti-va aminte ca mare parte dintre "speriosii" Evangheliei de azi (n-am spus fricosii, ca aceia-s altii, la Apocalipsa...) sunt oameni ai marii. Obisnuiti cu furtuna, cu asteptarea, curajosi atunci cand e vorba sa ia vreo hotarare in ce priveste securitatea ambarcatiunii lor. Cat de maret cutremuratoare trebuie sa fie calcarea aceasta pe ape de le-a smuls strigat, mugetul acela al marii fiind parca inghitit in spaima lor.

Iar Hristos Se identifica aici cu cel mai adanc dintre numele Sale: "Eu sunt...", cheia de nume a Dumnezeului Celui Viu, identitatea descoperita de Moise pe Muntele Sinaiului (Iesire 3,14), Numele cel mai presus de nume. El spune, de fapt, "Eu sunt Cel Ce Este; nu va temeti!" Caci daca ati intelege aceasta, ati sti ca Cel Care a facut cerul si pamantul si apele toate - cu toanele lor - si vanturile, Acela poate calca pe asternutul picioarelor Sale... Caci in calcarea aceasta pe furtuni si ape este ceva din calcarea cu moartea pe moarte. In logica Sf. Evanghelist Matei nu poate fi lasata la o parte aceasta imagine - cu amanuntele ei, care poate fi usor raportata la icoana Invierii. Un Hristos Care parea adancit in departarea neagra a muntelui Se-arata calcand apele. "Naluca" de-acum vrea sa vindece ceea ce li se va parea a fi Apostolilor "nalucire" la vremea Golgotei si-a Zorilor celor sfintite. Binecuvantata Naluca Hristos, Care ne-a scos din nalucirea intunericului.

Reactia Sf. Petru (Mt 14,28) este una a unui comandant de garda. El cere lui Hristos o parola aparte, de fapt o completare a parolei - identificarea prin vederea fetei. O Fata catre Care cere sa mearga, calcand el insusi marea agitata. La porunca Domnului, Petru, iesind din corabie, pare ca reuseste el insusi calcarea apei. Ajunge insa sa vada - lipsit de ocrotirea unei ambarcatiuni - ce-nseamna involburarea si, "infricosat, incepand sa se scufunde, a strigat, zicand: "Doamne, scapa-ma!"" (Mt 14,30). Ca era aproape de Domnul (sau mai corect Domnul aproape de el) ne-o dovedeste versetul 31 "Iisus, intinzandu-Si indata mana, l-a apucat..." Mereu gata, Domnul Se vadeste a fi un bun tovaras, chiar si deasupra valurilor marii, intrebarea "putin credinciosule, de ce te-ai indoit?" poate fi socotita ca si identificarea facuta de Hristos! - una din cheile textului mateian. Realismul imaginii este prelungit cu linistea ce incepe o data cu asezarea lui Hristos in corabie, precum va fi linistea ce-i va cuprinde pe Ucenici indata ce, dupa Inviere, in corabia-foisor, Hristos li Se va arata. O liniste care obliga la marturie, serenitate (liniste si pace deopotriva), care arata ca acolo unde este Cel Ce Este, toate ale creatiei (oameni si natura deopotriva) capata valente marturisitoare. Pe oameni ii auzim zicand: "Cu adevarat Tu esti Fiul lui Dumnezeu Celui viu!" (Mt 14, 33).

Dar putem banui si reactia duhurilor care agitasera si facusera apa lacului greu de strabatut pentru un "aprins" ca Sf. Petru. Ea va fi fost identica, in cuvinte macar, cu aceea pe care Sf. Luca o exprima in descrierea acestei minuni: "Cine este Acesta, ca si vanturilor si apei le porunceste, si ele il asculta?" (Lc 8,25b).

De altfel, in contextul Apostolului citit astazi in Biserica (I Cor 3,9-17) cred ca ar mai trebui sa invatam ceva. incercand sa arate maretia apostoliei, Apostoli, ca "impreuna-lucratori" cu Dumnezeu (I Cor. 3,9), Sf. Pavel ne arata - si Evanghelia ne-o dovedeste - ca nu-i suficient ca doar Dumnezeu sa le faca pe toate: inmultire a painilor si a pestilor, rugaciune, calcare pe ape, potolire a furtunii, ci ca atunci cand suntem cu El impreuna-lucratori, acestea toate le putem face; ba chiar trebuie sa le facem. Invatand cu Sf. Pavel pretul nostru - chiar al putregaiului nostru de trup: "Nu stiti, oare, ca voi sunteti templul [literal: naosul] lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste intru voi?" (I Cor 3,16).

In impreuna-lucrare, temple alese ale slavei. Care val va fi mai mare decat valul credintei noastre? Ce furtuna mai adanca decat a nadejdii noastre? Cu ele raspund la parola dragostei lui Dumnezeu prin iubirea noastra!

Si, Doamne, cata liniste mai apoi in corabie cu El, Dumnezeul Linistii si al Pacii...

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact