Predica la Duminica a XI-a dupa Rusalii


Lectia inimi

(Duminica a XI-a dupa Rusalii; Mt 18,23-35)

Pilda Duminicii acesteia, a XI-a dupa Rusalii, numita si a "datornicului nemilostiv" m-a dus cu gandul la o pagina din Cuviosul Paisie Aghioritul, pe care am citit-o in zilele trecute: "...Hristos nu spune: Daca te roaga cineva sa mergi o mila, tu sa mergi doua, ci spune: Daca te sileste cineva sa mergi o mila, mergi doua (Mt 5, 41). Si nu spune: Daca iti cere haina, da-i si camasa, ci: Daca iti ia haina, da-i si camasa (Mt 5,40). (...) ...daca cineva pune in lucrare spusa din Scriptura si daca-l sileste unul sa mearga o mila, merge si mai departe, dupa aceea lucreaza Hristos si se schimba duhovniceste si celalalt care l-a silit si-si face probleme de constiinta. Mai, ia te uita, isi spune el, eu l-am silit sa mearga o mila, iar el a mers mai departe! Cata bunatate! Daca si Hristos ar fi avut logica (...) omeneasca pe care o au astazi multi oameni duhovnicesti, nu ar fi lasat Tronul Sau cel ceresc ca sa Se coboare pe pamant sa Se chinuiasca si sa fie rastignit de noi, oamenii cei vrednici de plans. Insa inauntrul acestei nereusite a Lui, vazuta omeneste, era ascunsa mantuirea tuturor oamenilor. Dar ce a tras ca sa ne mantuiasca!..." (Cuv. Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicesti, III, Nevointa duhovniceasca, Ed. Evanghelismos, Bucuresti, 2003, p. 118-119).

Ce pune dar Hristos "inlauntrul" nereusitei "imparatului care a vrut sa se socoteasca cu slugile sale" (Mt 18,23)? Poate ceva din esecul intregului demers pe care Dumnezeu l-a facut, pana la Intrupare si chiar mai apoi, de dragul omenirii, in vederea restaurarii chipului lui Adam cel vechi. Poate ceva din amareala pe care o lasa pe dumnezeiestii ochi reactia legalista a fariseilor sau cea ad-literam a carturarilor, poate cate ceva din obida care, ca oameni, va fi cuprins pe orbii vindecati, pe leprosii curatiti, pe mortii inviati - daca vreti - ca ei, ceilalti, n-au priceput ce grea de har a fost mana Celui Care a facut minunea. Pocainta slugii (Mt 18,26) nu poate naste decat marinimia stapanului" (Mt 18,27), dar oare de ce se intampla asa, si mai ales dupa ce-L cunoastem pe Hristos cel Inviat, de ce se intampla asadar ca rareori marinimia stapanului nu naste pe mai departe pocainta? De ce oricat ar fi de atent Hristos cu drama noastra, noi mai departe strabatem lumea totalmente debransati de la drama aproapelui (mai saracului, mai umilului) nostru? Ca intr-o reactie de negustor perfid, de carciumar nenorocit, slujbasul iertat de "vama" imparateasca vamuieste pe fratele-i, mult mai putinu-i datornic. Unii l-ar indreptati pe slujbas, spunand ca tocmai pomenise ca va plati toata datoria (Mt 18,26b). Si ca era firesc sa inceapa a o face. Evanghelistul Matei - desavarsit povestitor - arata discrepanta intre o datorie (zece mii de talanti) si cealalta (o suta de dinari) (Mt 18,25, respectiv Mt 18,28) tocmai pentru a sublinia nefirescul actiunii "iertatului neiertator". Reactie de sluga netrebnica, gatuirea si-apoi aruncarea in temnita a celui "mic" intre datornici arata ca Hristos nu de partea materiala grijeste cand le vorbeste oamenilor, ci despre aspectul cel dinlauntru al omului vechi, "cel care sade ca un chirias rau inlauntrul nostru" (cf. Cuv. Paisie, op. cit., p. 173) si fara de alungarea caruia nu poate fi innoit nimic in noi.

Si noua ni se intampla uneori asa. Noua, carora Dumnezeu ne-a iertat pacate infricosatoare, care-au inrosit de plans ochii Pastorului celui Bland, care-au rusinat si patat haina Botezului, pacate de care doar harul lui Dumnezeu ne-a facut iertati, identificam uneori injur, la unii dintre ai nostri, pacate sau umbre de pacate pe care le infieram indata. Si sugrumam intr-insul orice incercare de respirare duhovniceasca, si-l legam, fiind convinsi ca daca-n pacatele mici il facem sa imbrace zeghea temnitei, va scapa de cele mari, noi facandu-ne partasi la plata cereasca! Nebunii de noi si saraci de Duhul lui Hristos! De-ar sta numai in demersul nostru omenesc si-n fidelitatea noasta derutant de oscilanta plinirea izbavirii pacatosilor din moarte, ar fi vai si amar. Uitarea de care dam dovada infierand pe cel care greseste nu vizeaza neaparat faptul c-am uitat de unde am fost izbaviti, ci am uitat Cine si cu Ce/vetf ne-a izbavit, facandu-ne astfel vamuitori ai harului lui Dumnezeu, care, ca si vantul, "bate unde voieste"! (In 3,8).

Recititi ce sanatoasa este reactia celorlalte slugi! (Mt 18,31 -32). Este reactia pe care Hristos o cere de la noi atunci cand darul Sau este calcat in picioare, cand iertarea Sa este diminuata de reactii de functionar pagubos intr-ale imparatiei... Ele nu judeca, ci, constatand, "se intristeaza", atragand astfel atentia Stapanului asupra nedreptatii! De cate ori oare intristarea noastra pentru cutare sau cutare om a reusit sa-L scoata pe Hristos la treaba (nu ca si cum El n-ar sti, dar acceptand, de dragul nostru, s-o faca mai lesne)? Si dupa ce descuie mania Stapanului, dupa chinuire si temnita, Hristos rosteste fraza care tine lumea: "Asa va va face si voua Tatal Meu Cel Ceresc daca nu veti ierta fiecare fratelui sau, din toata inima!" (Mt 18,35). Caci lumea intreaga sta in implinirea acestei virtuti adanci a iertarii in chipul adanc, al iertarii din toata inima.

Sa nu uitam insa ca mereu Hristos ne cere o inima mare. Caci iertarea ce vine dintr-o inima mica, necrescuta duhovniceste, nu poate fi decat o iertare mica, nesemnificativa, ce nu creste. Este iertarea aceea pe care ne-o dam unii altora inainte de a ne limpezi pe de-a-ntregul conflictele noastre, dupa ce ne turnam unii altora parerile noastre, uneori jignindu-ne si ranindu-ne, ca sa incheiem mai apoi: "Ma iertati!" Uneori iertarea venindu-ne, dar nu din adanc de inima, cat mai ales, din varf de buze. Numai o inima "antrenata" in dese, repetate si adanci iertari poate sa ierte orice "pocinog" ar rani-o. Ea face sa fie vazuta printre noi inima mare, de Duhovnic desavarsit, a lui Dumnezeu. Inima aceea care, tot Cuv. Paisie spunea, are numai intrari si nici o iesire.

Oare cand vom lua seama sa nu mai aruncam asa usor cu aceste cuvinte pe care Dumnezeu le descopera? Inima, iertare... Abia atunci, intelegandu-le valoarea ce vine de sus si umple lumea, vom sti ce dar adanc ni-i inima si ce genune de iertare se zbate, odihnindu-L pe Dumnezeu intr-insa.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact