Predica la Duminica a XI-a dupa Rusalii


Lectia inimi

(Duminica a XI-a dupa Rusalii; Mt 18,23-35)

Pilda Duminicii acesteia, a XI-a dupa Rusalii, numita si a "datornicului nemilostiv" m-a dus cu gandul la o pagina din Cuviosul Paisie Aghioritul, pe care am citit-o in zilele trecute: "...Hristos nu spune: Daca te roaga cineva sa mergi o mila, tu sa mergi doua, ci spune: Daca te sileste cineva sa mergi o mila, mergi doua (Mt 5, 41). Si nu spune: Daca iti cere haina, da-i si camasa, ci: Daca iti ia haina, da-i si camasa (Mt 5,40). (...) ...daca cineva pune in lucrare spusa din Scriptura si daca-l sileste unul sa mearga o mila, merge si mai departe, dupa aceea lucreaza Hristos si se schimba duhovniceste si celalalt care l-a silit si-si face probleme de constiinta. Mai, ia te uita, isi spune el, eu l-am silit sa mearga o mila, iar el a mers mai departe! Cata bunatate! Daca si Hristos ar fi avut logica (...) omeneasca pe care o au astazi multi oameni duhovnicesti, nu ar fi lasat Tronul Sau cel ceresc ca sa Se coboare pe pamant sa Se chinuiasca si sa fie rastignit de noi, oamenii cei vrednici de plans. Insa inauntrul acestei nereusite a Lui, vazuta omeneste, era ascunsa mantuirea tuturor oamenilor. Dar ce a tras ca sa ne mantuiasca!..." (Cuv. Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicesti, III, Nevointa duhovniceasca, Ed. Evanghelismos, Bucuresti, 2003, p. 118-119).

Ce pune dar Hristos "inlauntrul" nereusitei "imparatului care a vrut sa se socoteasca cu slugile sale" (Mt 18,23)? Poate ceva din esecul intregului demers pe care Dumnezeu l-a facut, pana la Intrupare si chiar mai apoi, de dragul omenirii, in vederea restaurarii chipului lui Adam cel vechi. Poate ceva din amareala pe care o lasa pe dumnezeiestii ochi reactia legalista a fariseilor sau cea ad-literam a carturarilor, poate cate ceva din obida care, ca oameni, va fi cuprins pe orbii vindecati, pe leprosii curatiti, pe mortii inviati - daca vreti - ca ei, ceilalti, n-au priceput ce grea de har a fost mana Celui Care a facut minunea. Pocainta slugii (Mt 18,26) nu poate naste decat marinimia stapanului" (Mt 18,27), dar oare de ce se intampla asa, si mai ales dupa ce-L cunoastem pe Hristos cel Inviat, de ce se intampla asadar ca rareori marinimia stapanului nu naste pe mai departe pocainta? De ce oricat ar fi de atent Hristos cu drama noastra, noi mai departe strabatem lumea totalmente debransati de la drama aproapelui (mai saracului, mai umilului) nostru? Ca intr-o reactie de negustor perfid, de carciumar nenorocit, slujbasul iertat de "vama" imparateasca vamuieste pe fratele-i, mult mai putinu-i datornic. Unii l-ar indreptati pe slujbas, spunand ca tocmai pomenise ca va plati toata datoria (Mt 18,26b). Si ca era firesc sa inceapa a o face. Evanghelistul Matei - desavarsit povestitor - arata discrepanta intre o datorie (zece mii de talanti) si cealalta (o suta de dinari) (Mt 18,25, respectiv Mt 18,28) tocmai pentru a sublinia nefirescul actiunii "iertatului neiertator". Reactie de sluga netrebnica, gatuirea si-apoi aruncarea in temnita a celui "mic" intre datornici arata ca Hristos nu de partea materiala grijeste cand le vorbeste oamenilor, ci despre aspectul cel dinlauntru al omului vechi, "cel care sade ca un chirias rau inlauntrul nostru" (cf. Cuv. Paisie, op. cit., p. 173) si fara de alungarea caruia nu poate fi innoit nimic in noi.

Si noua ni se intampla uneori asa. Noua, carora Dumnezeu ne-a iertat pacate infricosatoare, care-au inrosit de plans ochii Pastorului celui Bland, care-au rusinat si patat haina Botezului, pacate de care doar harul lui Dumnezeu ne-a facut iertati, identificam uneori injur, la unii dintre ai nostri, pacate sau umbre de pacate pe care le infieram indata. Si sugrumam intr-insul orice incercare de respirare duhovniceasca, si-l legam, fiind convinsi ca daca-n pacatele mici il facem sa imbrace zeghea temnitei, va scapa de cele mari, noi facandu-ne partasi la plata cereasca! Nebunii de noi si saraci de Duhul lui Hristos! De-ar sta numai in demersul nostru omenesc si-n fidelitatea noasta derutant de oscilanta plinirea izbavirii pacatosilor din moarte, ar fi vai si amar. Uitarea de care dam dovada infierand pe cel care greseste nu vizeaza neaparat faptul c-am uitat de unde am fost izbaviti, ci am uitat Cine si cu Ce/vetf ne-a izbavit, facandu-ne astfel vamuitori ai harului lui Dumnezeu, care, ca si vantul, "bate unde voieste"! (In 3,8).

Recititi ce sanatoasa este reactia celorlalte slugi! (Mt 18,31 -32). Este reactia pe care Hristos o cere de la noi atunci cand darul Sau este calcat in picioare, cand iertarea Sa este diminuata de reactii de functionar pagubos intr-ale imparatiei... Ele nu judeca, ci, constatand, "se intristeaza", atragand astfel atentia Stapanului asupra nedreptatii! De cate ori oare intristarea noastra pentru cutare sau cutare om a reusit sa-L scoata pe Hristos la treaba (nu ca si cum El n-ar sti, dar acceptand, de dragul nostru, s-o faca mai lesne)? Si dupa ce descuie mania Stapanului, dupa chinuire si temnita, Hristos rosteste fraza care tine lumea: "Asa va va face si voua Tatal Meu Cel Ceresc daca nu veti ierta fiecare fratelui sau, din toata inima!" (Mt 18,35). Caci lumea intreaga sta in implinirea acestei virtuti adanci a iertarii in chipul adanc, al iertarii din toata inima.

Sa nu uitam insa ca mereu Hristos ne cere o inima mare. Caci iertarea ce vine dintr-o inima mica, necrescuta duhovniceste, nu poate fi decat o iertare mica, nesemnificativa, ce nu creste. Este iertarea aceea pe care ne-o dam unii altora inainte de a ne limpezi pe de-a-ntregul conflictele noastre, dupa ce ne turnam unii altora parerile noastre, uneori jignindu-ne si ranindu-ne, ca sa incheiem mai apoi: "Ma iertati!" Uneori iertarea venindu-ne, dar nu din adanc de inima, cat mai ales, din varf de buze. Numai o inima "antrenata" in dese, repetate si adanci iertari poate sa ierte orice "pocinog" ar rani-o. Ea face sa fie vazuta printre noi inima mare, de Duhovnic desavarsit, a lui Dumnezeu. Inima aceea care, tot Cuv. Paisie spunea, are numai intrari si nici o iesire.

Oare cand vom lua seama sa nu mai aruncam asa usor cu aceste cuvinte pe care Dumnezeu le descopera? Inima, iertare... Abia atunci, intelegandu-le valoarea ce vine de sus si umple lumea, vom sti ce dar adanc ni-i inima si ce genune de iertare se zbate, odihnindu-L pe Dumnezeu intr-insa.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact