Predica la Duminica a XXIV-a dupa Rusalii

 

"Scoala-te!..."

(Duminica a XXIV-a dupa Rusalii; Lc 8,41 -56)

Inaintea citirii Evangheliei acesteia, cu invierea fiicei lui Iair, Apostolul ne-a binevestit: "Caci El este pacea noastra, care din doi a facut unul si a surpat zidul de la mijloc al despartiturii..." (Ef 2, 14) si toate celelalte care ne-arata impacarea "prin Cruce" (Ef 2,16) in Hristos cu statura noastra de "impreuna-cetateni cu sfintii" ai casei lui Dumnezeu (Ef 2, 19), ai Bisericii celei luptatoare si triumfatoare, impreuna-laturi ale Bisericii slujitoare. In contextul acesta, lectura Evangheliei Duminicii acesteia trece de la invierea fiicei lui Iair in plan personal, in icoana invierii noastre, mai cu seama ca, pe calea spre minunea Invierii, Hristos Se-arata vindecator de boala, de moarte deopotriva.

Textul evanghelistului Luca este cat se poate de clar. Intors din tinutul Gherghesenilor - unde paguba-n porci e mai de socotit decat biruinta-n suflete izbavite de diavol -, Hristos este rugat de "un barbat numit Iair, care era mai-marele Sinagogii" (cf. Lc 8,41) sa mearga la el acasa pentru a-i vindeca fetita. In multime, imbulzit, de Iisus se atinge o femeie "care avea scurgere de sange" (Lc 8, 43) de doisprezece ani (cam atat sa fi avut si fata lui lair?), care se vindeca si, neramanand ascunsa, binevesteste. Indemnat sa renunte la ajutorul, "Invatatorului" (cf. Lc 8,49), caci fiica sa a murit, barbatul acela citeste dincolo de rabbinul din Iisus, identificand pe Dumnezeu-Omul, Cel Care poate acorda sigiliul regesc al Invierii intru cereasca cetatenie. Drama poate merge mai departe in desfasurarea ei. Caci Hristos Dumnezeu cere credinta si, in ciuda zambetelor celor din jur (mereu plini de duh de superioritate, de desteptaciune, de ipocrizie neroditoare), sparge zidul mortii, reasezand fata in altarul vietii nemuritoare.

Daca am fi citit ca pe o poveste toate acestea si tot am fi fost atinsi de eroismul dramatic al intalnirii dintre Hristos si moarte. O inima de tata pusa la bataie ca sa reaseze inima fetei in ritmul vietii. Mereu pusi pe a lauda si a preamari maternitatea, am uitat, nu de putine ori, sa redam aura de cuviinta a paternitatii lucratoare in Hristos, sa-i dam barbatului iarasi demnitatea pe care dintru inceput Dumnezeu a asezat-o in el: rege al creatiei, ca om, dar si preot al familiei, faptuitor de paine la masa comuniunii familiei. Furati oarecum de jertfa permanenta pe care o poarta adanc in zidirea ei femeia, uitam, poate si furati de mentalitati straine de noi, sa resarutam mana parinteasca a tatalui, cel care, intr-un eroism cotidian fara seaman, face ca familia sa fie deplina.

Gandul acesta m-a chemat dintai sa marturisesc invierea fiicei lui Iair. Gandul ca actul de credinta al tatalui - mereu mai mare peste biserica-familie - readuce la viata madularul bolnav, iata, chiar mort, al trupului tainic care este familia (ecclesia domestica). Demersul lui, oricat ar starni zambete de ironie, este unul de om puternic, dispus sa faca efortul smeririi de dragul inaltarii. Caci, sa ne aducem aminte, Iair, ca sef de sinagoga, era barbat (deci mandru) din neamul lui Israel (neam mandru), pus peste barbatii lui Israel (intreit motiv de mandrie barbateasca). Leapada hainele acestea sociale si se-mbraca in sacul smereniei de dragul copilei sale. Aceasta cred eu ca a vazut Hristos. Aceasta adanca incercare a lui Iair de a fi tata, mai inainte de toate.

Lectie adanca pentru noi, tatii familiilor in Hristos. Furati uneori de fata, de chipul pe care-l avem social, de puterea cu care Biserica sau fratietatea ne-a investit, uitam ca mai aproape ni-e mantuirea trecand-o prin fiii nostri, prin copii. Biserica nu-i locul unde sa ni se ceara sa facem cariera din regula nebuna a lumii, rastignind totul de dragul a ceea ce ascundem in spatele ideii noastre despre "misiune". A lasa familia prada singuratatii, lipsei de sprijin, lipsei de comunicare, doar ca sa anuleze singuratatea, lipsa de sprijin, sa reaseze la punctul cel mai inalt comunicarea altora, nu-i lucru dumnezeiesc. Cati dintre copii nu se pierd ca noi, prea plini de functiile sau slujbele noastre mereu orientate spre altii, nu uitam ca ei, ai nostri, au dintai nevoie de noi. Ca a fi parinte sau frate celorlalti presupune sa fii tata si prieten mai intai alor tai. Ca mucenicie nu inseamna a ucide pe ceilalti ai tai, din casa ta si din familia ta, pentru ca sa mergi tu cat mai departe si sa castigi sufletele cat mai multora. Ci, nici pe acelea lasandu-le, nici pentru acestia, ai casei, sa nu precupetesti nici un efort.

Pentru ca eu cred ca aici se va juca "marea carte" a jocului in care diavolul investeste efortul sau prostesc. in distrugerea familiei prin diluarea (uneori sub masca bunei intentii) functiei paternale a tatalui, transformat intr-un "functionar" aducator de bani si bunuri, si nu in stalpul de foc care tine familia pe calea Canaanului Ceresc in pustia canaanita a lumii pe care-o traim.

Parafrazand, putem spune: "Fiti dar tati, precum si tatal fetei acesteia - dupa chipul Tatalui - tata este". Adica purtator de rugaciune smerita inaintea lui Dumnezeu, de cugetare adanca la valoarea Celui Care Se afla pururea in fata noastra. Caci invatatorul din sinagoga stie - cu inima pe care doar un tata ranit de moartea copilului sau o are - ca in fata sa nu-i doar invatatorul, cat, pentru el mai ales, invietorul.

Noi, noi stim ca El este. Stim ca in El copiii nostri isi pot afla nu doar trezirea din somn si din boli. Si nu doar atunci cand, bolnavi, pruncii ni-s pe moarte. Ci pururea, pe cale catre El, bucuria desavarsitei asezari in Tatal.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact