Predica la Duminica Rusaliilor


Sorocul fagaduintei si implinirea nadejdii!

(Duminica Rusaliilor)

Aflat la Sarbatoarea Corturilor (cf. In 7, 2), asmutind susotirea iudeilor, ba chiar si ispita rudelor (cf. In 7,3-4), Hristos Domnul spune in ziua cea din urma a praznicului: "Cel ce crede-n Mine - precum a zis Scriptura - rauri de apa vie vor curge din inima lui" (In 7,38), evanghelistul completand: "Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau sa-L primeasca acei ce cred intr-Insul. Ca Duhul inca nu era dat, pentru ca Iisus inca nu Se preamarise" (In 7,39).

Am petrecut cu Iisus Hristos, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, taina Invierii Sale si am vazut preaslavirea Sa, incununata prin asezarea de-a dreapta Tatalui, cantand: "Suitu-S-a Dumnezeu intru strigare, Domnul in glas de trambita, ca sa ridice chipul cel cazut al lui Adam si sa trimita pe Duhul Cel Mangaietor, ca sa sfinteasca sufletele noastre" (Si acum, al Praznicului Sf. Parinti). Pradarea iadului in Vinerea cea Mare, am amintit altadata, era deja preinchipuirea praznuirii ce ne sta inainte. Caci din acea adancire "in cele mai de jos ale pamantului", izvorat-a praznicul de azi. Caci daca Hristos nu S-ar fi desertat intru lucrarea Sa, umpland cu Duhul Sau iadul, hamesindu-l si haituindu-i intunericul cu lumina, apa cea vie a Duhului Sfant n-ar umple astazi lumea.

Preinchipuiri ale Sarbatorii ce-o tinem sunt multe. Numeri 11,16-17 si 24-29; Ioil 2,23-32; 3,1-5 si, mai ales, Iezechiel 36, 24-28 sunt doar trei dintre textele pe care Biserica le reaminteste - in chipul Paremiilor - fundament al darului unitatii in Duh Sfant, care tine si naste pururea Biserica. Biserica cea vie, care canta: "Praznicul cel dupa praznice si cel mai din urma sa-l praznuim noi, credinciosii, in chip luminat; aceasta este Cincizecimea, plinirea fagaduintei si a sorocului. Ca in aceasta focul Mangaietorului S-a pogorat de-a dreptul pe pamant, in chip de limbi, si a luminat pe ucenici, facandu-i cunoscatori ai tainelor ceresti. Lumina. Mangaietorului a venit si lumea a luminat" (Sedealna I, a Utreniei). In miezul Bisericii, Hristos si Apostolii impreuna-lucratori, iarasi si iarasi, in Duhul Sfant: "Sorocul fiind plinit, Cuvantul cel Preadrept aduce liniste in inimi. Ca lucrul plinind, Hristos a bucurat pe prieteni, impartind Duhul, precum a fagaduit, cu suflare repede si cu limbi de foc" (Canonul al doilea, III, Utrenia Rusaliilor). Tineti minte cand Hristos Domnul cerea Tatalui ca bucuria Apostolilor sa fie deplina intru ei (In 17,13). La momentul "Ghetsimani" - poate cel mai tensionat al dramei lui Hristos in lume, de dragul nostru -, in acel moment si-n cele care-i urmeaza, izvorul Duhului isi incepe curgerea de lumina, Lumina purcezatoare din Lumina cea nenascuta, stralucirea cea atotputernic izvoratoare de lumina vesnica.

Care sunt roadele acestei Pogorari de Duh Sfant? Cantarea liturgica consfinteste: "Pe toate le da Duhul Sfant: izvoraste proorocii, sfinteste pe preoti, pe cei necarturari i-a invatat intelepciune, pe pescari teologi i-a aratat, toata randuiala Bisericii plineste..." (Stihira idiomela III, Vecernie). Iar ceva mai apoi, la Utrenie, arata si rana cea mare a Babelului vindecata: "Puterea dumnezeiescului Duh venind, glasul cel impartit, de demult, al celor ce gandisera rele impreuna l-a impreunat dumnezeieste intr-o singura armonie, invatand pe cei credinciosi cunoasterea Treimii, intru Care ne-am si intarit" (Cantarea a 3-a, II). Precum insusi Condacul praznicului graieste: "Cand Cel Preainalt, pogorandu-Se, a amestecat limbile, a despartit neamurile; iar cand a impartit limbile cele de foc, la o unire pe toti a chemat; si, cu glas slavit, pe Duhul Sfant". Exercitiul acesta al asteptarii Pogorarii Duhului Sfant, liturgic vorbind, incepe din Duminica Pastelui, cand, la slujba numita "a doua Inviere", citirea Evangheliei (In 20,19-25) rostita in cat mai multe limbi (12), poarta in sine unitatea Evangheliei, cuvant de sus, cu putere multa, putere care nu mai este diminuata de rostirea in limbi straine, limba nemaifiind, in Hristos, element de separatie, de smerire a falsei unitati.

Insa darul cel mai binecuvantat de care noi insine ne bucuram si saltam, prin care Hristos umple in Duhul Sfant eternitatea, este darul teologhisirii, manifestat indata dupa ce vuietul focului si focul vuitor al Duhului umple casa unde erau Apostolii ucenici: "Toti au inceput a vorbi cu straine graiuri, cu minunate dogme, cu minunate invataturi ale Sfintei Treimi" (Stihiri la Laude, I). De aceea am ales sa ne sprijinim exegeza praznicelor pe care le-am parcurs pana acum pe textul liturgic al Bisericii (oglindit in monumente ale Traditiei, mai ales din texte ale Mineielor, Triodului si Penticostarului), pentru a arata acrivia vestirii pe care o are adevarata Biserica. Cum ar putea necredinciosii, superficialii evanghelizatori ad-hoc ai Neamului romanesc, sa exprime la fel de adanc si simplu totodata adevaruri de credinta? Ascultati smerenia cantarii: "Firea cea nedespartita, cu dreapta credinta o teologhisim: pe Dumnezeu-Tatal, Cel fara de inceput, pe Cuvantul si pe Duhul, de aceeasi putere, graind: Bine esti cuvantat, Dumnezeul Parintilor nostri!" (Cantarea 7, III). Sau aleasa teologhisire din acest text: Bine a impartit Harul in ceasul al treilea, ca sa ne arate ca cinstim trei Ipostasuri in unimea Stapaniei. Iar acum, in imparateasa zilelor, Fiule, Parinte si Duhule, bine esti cuvantat! (Cantarea 7, II, III). Ce ne descopera aceasta? Ca nu exista o adevarata doxologie, preamarire a lui Dumnezeu, fara o adevarata teologhisire anterioara, plina de adevarul Scripturii si viata Duhului. Ca orice forma pornita doar din experienta personala, neacordata in simfonia teologhisirii Bisericii, naste boala in adanca ratacire. Ca, in fond, suntem ai lui Hristos laolalta cu Apostolii, episcopii, preotii, mirenii ceilalti toti, "mirodenii ale Bisericii" (cf. Fer. Ieronim, Dialog impotriva luciferienilor, 5), cand Pogorarea Duhului Sfant o trecem si o petrecem si prin firea noastra, in Taina Botezului si-n restaurarea acestuia de fiecare data, in fiecare lucrare a Bisericii. De aceea si cantam: "Baia cea dumnezeiasca a nasterii celei din nou amestecandu-o prin cuvant cu firea mea cea alcatuita, imi reversi din belsug izvor din nestricacioasa Ta coasta, cea impunsa, o, Cuvinte al lui Dumnezeu, pecetluind-o cu caldura Duhului" (Cantarea 5, II, II). Botez, Mirungere, Euharistie... si celelalte Taine toate, mijloacele prin care Cincizecimea ramane in noi, cu noi, praznic vesnic. De aceea noua ne este a ne ruga prin Icosul Rusaliilor: "Grabnica si statornica mangaiere robilor Tai da-le, Iisuse, cand se intristeaza duhurile noastre. Nu parasi sufletele noastre in necazuri, nu Te departa de cugetele noastre in primejdii, ci pururea ne intampina pe noi. Apropie-Te de noi, apropie-Te, Cel ce esti pretutindeni; precum si cu Apostolii Tai ai fost pururea, asa si cu noi, cei ce Te dorim, uneste-Te, indurate; ca uniti fiind cu Tine, sa laudam si sa slavim pe Duhul Tau cel Sfant."

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact