Predica la Invierea Domnului nostru Iisus Hristos


Actualitatea deplina a Invierii

(Predica la Invierea Domnului nostru Iisus Hristos)

Izgonit dincolo de toate, Hristos revine mereu si mereu pentru salvarea celor care cred in El. in noaptea Invierii se suspenda toata nenorocita suspiciune a mortii, caci zagazurile de lumina o data rupte umplu toate cele create de Hristos in bucuria Imparatiei.

Sigur, este greu sa scrii despre Inviere, pentru ca Crestinismul este - dupa spusa Parintelui Alexander Schmemann - "sfarsitul oricarei religii" (Pentru viata lumii, Bucuresti, 2001, p. 34), pentru ca Hristos indeamna la viata, pentru ca, efectiv, Crestinismul este viata. Religiile lumii-s plamadite sa umple spatiul - uneori de netrecut - intre zei-dumnezei si oameni. Intruparea, Patima, Moartea si Invierea lui Hristos unesc in El - si prin El in taina trupului tainic, care este Biserica - pe oameni cu Dumnezeu si, ca in nici o alta dimensiune, a nici unei alte religii, pe oameni intre ei, faurind astfel Biserica cea Una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca, prin plamada dintai si prin harul care toate le tine...

Noaptea Invierii incepe prin rostirea Canonului Sambetei celei Mari, text liturgic care - practic - face trecerea (pastele) intre cele ale adancului, in care moartea cade prada Vietii, si preaplinul de lumina din care noi insine ne vom umple de sarbatoare. Pe de o parte, intreg Postul Mare ne-a amintit ca Hristos biruie moartea, coborand "prin Cruce in iad" (Liturghia Sfantului Vasile cel Mare), facandu-ni-L accesibil pe Dumnezeul cel Viu, Care va umple de bucurie stralucirea ce urca dimpreuna cu El dinspre portile sfaramate ale iadului la suprafata. "Sus pe scaun si jos in mormant cunoscandu-Te, cele mai presus de lume si cele de sub pamant, Mantuitorul meu, s-au cutremurat de moartea Ta; ca mai presus de gand Te-ai vazut mort, incepatorule al vietii" (Canonul Sambetei Mari, Cantarea 1.2). Iar atingerea nu vizeaza numai toata spatialitatea lumii, ci, intr-un fel propriu numai Domnului Hristos, rastoarna in lumina - asemeni unui plug brazda - toata firea omeneasca. De-aceea cantam cu strana: "Ca sa umpli toate de Slava Ta, Te-ai pogorat in cele de dedesubtul pamantului; ca nu s-a ascuns de Tine fiinta mea cea din Adam si, ingropandu-Te, m-ai innoit pe mine, cel stricat, Iubitorule de oameni" (Cantarea 1.3).

In restaurarea lumii, Invierea se arata deplin universala: "Intinsu-Ti-ai palmele si ai impreunat cele departate de demult, iar cu infasurarea giulgiului, Mantuitorule, si cu mormantul ai dezlegat pe cei legati, care strigau: Nu este Sfant fara numai Tu, Doamne!" (Cantarea 2. 3). Doua sunt legaturile pe care Hristos-Dumnezeu le rupe: pe cea a mortii si pe cea a iadului, si in reactia celui din urma putem identifica si reactia celei dintai: "Iadul, intampinandu-Te, Cuvinte, s-a amarat vazandu-Te om indumnezeit, ranit de batai si Atotputernic; si de infricosatorul Tau Chip a ramas fara de glas" (Cantarea 4. 4). Muteniei acesteia a iadului - mutenie a scrasnirii dintilor celor de suflete mancatori - arma ii este adancul de smerenie a Dumnezeului Celui Viu, Care spune Maicii Sale: "Ma acopera pamantul voind Eu, dar se infricoseaza portarii iadului, vazandu-Ma, Maica, imbracat cu haina insangerata a izbavirii: ca ucigand, ca un Dumnezeu, pe vrajmasi cu Crucea, iarasi voi invia si te voi mari" (Cantarea a 9-a. 3). Acesta este punctul de la care trebuie sa ne gatim pentru bucurie: "Cel Ce cuprinde toate S-a inaltat pe Cruce si se tanguieste toata zidirea, vazandu-L spanzurat gol pe lemn; soarele si-a ascuns razele si stelele si-au

tainuit lumina si pamantul cu multa frica s-a clatinat, marea a fugit si pietrele s-au despicat, si morminte multe s-au deschis, si trupuri de sfinti barbati s-au sculat; iadul, jos, a suspinat si iudeii s-au sfatuit sa huleasca invierea lui Hristos. Iar femeile au strigat: Aceasta este Sambata cea preabinecuvantata, intru care Hristos, adormind, va invia a treia zi" (Icosul Sambetei Mari). Din acest subpamantean ne izvoraste lumina. Numai intelegand deplina zbatere a Mantuitorului pentru izbavirea noastra de pacate si de moarte, deplina ne va fi - cum cerem pe de-a-ntreg Postul - "vederea Invierii Tale"... Trebuie parcurs cu Hristos intreg drumul prin Patima si Moarte ca sa intelegem de unde ne vine puterea si reasezarea in slava dintai. Aici este elementul de actualitate nepieritoare a Invierii Domnului: in acest punct fierbinte, care pulverizeaza Iadul. De aceea, uneori, crestinii confunda-n preaplinul inimii lor icoana Invierii - de altfel imposibil de realizat - cu icoana Pogorarii la Iad sau - mai corect - a izbavirii din Iad a protoparintilor, simtind ca de acolo incepe restaurarea lumii in Hristos. In intunericul bisericii-locas, candela de pe Sfanta Masa - singurul martor ca undeva, in adancul de bezna, geana de lumina isi are rostul - naste Lumina. Iar din tacerea de mormant se-aude glas de biruinta: "Veniti de primiti lumina!" Bucuria poate sa inceapa, caci Evanghelia Utreniei acesteia de lumina (Matei 28,1-16) vesteste singurul adevar care tine lumea: "Nu va temeti voi..." ingerescul indemn ne scoate nu doar din moarte, ci si din frica prin care moartea se strecoara pana in inimile noastre, reactualizand posibilitatea ei. Dar, acum, in miezul de lumina al noptii, ceea ce da tonul Praznicului este bucuria: "Ziua Invierii, popoare, sa ne luminam! Pastele Domnului, Pastele! Caci din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos - Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cantam cantare de biruinta!" (Canonul Invierii 1.1). Si asa, in ritmul acesta care-si gaseste parca pulsul inimii, continua toata randuiala de text si duh a slujbei Invierii, reluata pe parcursul intregii Saptamani Luminate, ca un teribil laitmotiv. Cautand astfel sa se implineasca spusa cantarii: "Acum toate s-au umplut de lumina: si cerul, si pamantul, si cele de dedesubt. Deci sa praznuiasca toata faptura Invierea lui Hristos, intru care S-a intarit" (Cantarea 3.2).

In aceasta izbucnire a Luminii se umple de esenta cereasca toata viata noastra. Deplinatatea pe care ne-o daruieste Hristos prin Inviere nu o mai putem primi de nicaieri si de niciunde.

Sa ne curatim, asadar, simtirile si sa vedem stralucind pe Hristos, cu neapropiata si desavarsita lumina a invierii. Si asa sa strigam: "Hristos a inviat!" in ciuda tuturor aparentelor!

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact