_

este "dupa chipul" si cum se intelege in mod cuvenit om drept chip al modelului (al prototipului); si ca cel ce iubeste pe vrajmasi ca pe binefacatorii sai, imita pe Dumnezeu si facandu-se prin aceasta partas al Duhului sfant, se face Dumnezeu prin adoptiune si prin har, dar nu e cunoscut ca atare decat de cei ce stau sub lucrarea sfantului Duh
Slava, lauda, cantare, multumire
Celui ce a adus la existenta din cele ce nu sunt
toata zidirea numai cu cuvantul
si cu voia proprie.
Slava Dumnezeului tuturor, Celui inchinat
in Treimea ipostasurilor
si intr-o singura fiinta.
Caci Unul este Dumnezeu, Treimea Sfanta,
fiinta mai presus de fiinta,
una in trei Persoane
si in trei ipostasuri
nedespartite si netaiate intre ele.
Caci e o fire, o slava, o putere
si la fel, o vointa.
Ea singura e Creatoarea tuturor.
Ea m-a plasmuit din lut
pe mine intreg si dandu-mi suflet
m-a asezat pe pamant
si mi-a dat lumina sa vad
si sa privesc in ea, sa privesc toate,
adica lumea aceasta sensibila,
soarele si luna,
stelele si cerul,
pamantul, marea si toate
cele ce sunt in acestea.
Mi-a dat si minte si ratiune.
Dar ia seama la cuvant !
Ni s-a dat ratiunea
dupa chipul Ratiunii (Cuvantului).
Caci suntem rationali din Cuvantul
Cel fara de inceput, cel necreat,
cel necuprins, Dumnezeul meu.
Cu adevarat, sufletul oricarui om
e rational, e chipul rational al Cuvantului
Cum e aceasta, invata-ma !
Asculta-L pe Cuvantul insusi :
Cuvantul e Dumnezeu din Dumnezeu
si impreuna vesnic cu Tatal si cu Duhul.
Astfel si sufletul meu
este dupa chipul Lui.
Caci avand minte si ratiune
le are pe acestea dupa fiinta
ne taiate si necontopite si de o fiinta.
Cele trei sunt una in mod unit,
dar si in mod distinct.
Totdeauna sunt si unite si distincte,
caci sunt unite in mod neconfundat
si sunt distincte in mod netaiat.
De desfiintezi una din acestea,
le desfiintezi in mod sigur pe toate.
Caci sufletul fara minte, fara ratiune,
va fi egal cu al animalelor.
Iar fara suflet
nu poate subsista mintea si ratiunea.
Asa intelege din chip prototipul.
Fara Duhul nu este nici Tatal, nici Fiul acestuia.
Duh e Tatal si Duh Fiul Tatalui,
- chiar daca s-a imbracat in trup -
si Duhul, iarasi e Dumnezeu.
Caci cele Trei sunt Una prin fire si fiinta,
cum e mintea, sufletul si ratiunea.
Dar Tatal L-a nascut pe Fiul
in mod negrait.
Precum mintea e din sufletul meu,
mai bine zis in sufletul meu,
asa e din Tatal Duhul.
Mai bine zis acesta si este si ramane in Tatal
si provine in mod negrait din EL
Si precum iarasi mintea mea naste totdeauna cuvantul,
si-l rosteste, si-l trimite,
si-l face cunoscut tuturor,
- si nu se desparte de acesta,
ci si naste cuvantul si-l are si inauntrul Lui -
asa intelege si pe Tatal
ca a nascut pe Cuvantul,
ca-L naste neincetat,
dar Tatal nu se desparte de Fiul Lui,
ci se vede in Fiul,
si Fiul ramane in El.
Acesta este chipul exact
- desi intunecos -
pe care l-a aratat cuvantul meu,
chip pe care nu-l vei vedea niciodata,
nici nu-l vei intelege,
de nu te vel curati mai intai,
de nu vei spala mai intai chipul tau de pata,
de nu-l vei scoate din patimile
in care este scufundat;
de nu-l vei sterge de acelea in mod deplin
si nu-l vei dezveli
si nu-l vei face alb ca zapada.
Dar si cand vei face acestea
si te vei curati bine
si te vei face chip desavarsit,
nu vei vedea modelul (prototipul) tau,
nici nu-l vei intelege,
de nu ti se va descoperi El insusi
prin Duhul Sfant.
Caci toate le invata Duhul,
care straluceste in lumina negraita.
Toate cele spirituale Ie va arata El mintii tale
atata cat poti sa le vezi,
atata cat e cu putinta omului,
pe masura curatiei sale sufletesti.
Atunci te vei asemana cu Dumnezeu
imitandu-l prin faptele tale,
pe masura infranarii si barbatiei,
dar si a iubirii Tale de oameni,
a rabdarii incercarilor
si a iubirii dusmanilor tai.
Caci in aceasta sta iubirea de oameni,
in a face bine dusmanilor
si in a-i iubi pe ei ca pe prieteni.
ca pe niste adevarati binefacatori
si in a te ruga pentru toti
cei ce-ti voiesc raul;
in a avea o iubire launtrica egala
fata de toti, buni si rai,
in a-ti pune sufletul (viata) in fiecare zi
pentru toti, inteleg pentru mantuirea tuturor,
pentru a se mantui fiecare, sau toti, de e cu putinta.
Acestea te vor face, copilul meu,
urmator al Stapanului
si te vor arata chip adevarat al Creatorului
si imitator in toate a desavarsirii dumnezeiesti.
Iar Creatorul - ia seama ce voiesc sa-ti spun -
iti va trimite atunci Duhul dumnezeiesc.
Nu-ti spun ca un alt suflet,
ca acel care-l ai, ci-ti spun
ca Duhul cel din Dumnezeu.
Acesta va sufla si va locui
si se va salaslui fiintial (in tine)
si te va lumina si umple de stralucire
si te va reface intreg
si din stricacios te va face nestricacios
si va reinnoi casa invechita,
inteleg casa sufletului tau.
Iar o data cu aceasta va face nestricacios si trupul tau
Si te va face dumnezeu dupa har,
asemenea modelului (prototipului).
O, minune, o, taina
tuturor necunoscuta,
necunoscuta celor impatimiti,
necunoscuta celor lumesti,
necunoscuta iubitorilor de slava,
necunoscuta celor mandri,
necunoscuta celor furiosi,
necunoscuta celor razbunatori,
necunoscuta iubitorilor de trup,
necunoscuta iubitorilor de argint,
necunoscuta celor pizmasi,
necunoscuta barfitorilor,
necunoscuta fatarnicilor.
necunoscuta celor lacomi de mancare,
necunoscuta celor ce mananca pe ascuns,
necunoscuta betilor, si desfranatilor,
necunoscuta flecarilor,
necunoscuta graitorilor de cuvinte urite,
necunoscuta trandavilor,
necunoscuta celor ce nu se ingrijesc de pocainta in fiecare ceas,
necunoscuta celor ce nu plang neincetat in fiecare zi,
necunoscuta celor nesupusi,
necunoscuta celor ce se impotrivesc in cuvinte,
necunoscuta vietuitorilor de sine,
necunoscuta celor ce se socotesc a fi ceva, nefiind nimic,
necunoscuta laudarosilor,
dar si celor ce se bucura de inaltimea trupului lor,
sau de puterea, sau frumusetea lui,
sau de alt dar, fie el oricare,
necunoscuta celor ce n-au dobandit inima curata,
necunoscuta celor ce nu cer cu caldura inimii
sa primeasca Duhul dumnezeiesc,
necunoscuta celor ce nu cred
ca se da si acum Duhul dumnezeiesc
celor ce-L cauta.
Caci necredinta .desparte de Duhul dumnezeiesc si-L alunga.
si necerandu-L, nici nu-L primeste,
iar neprimindu-L, este mort.
Iar pe mort cine nu-L va plange,
ca parand a trai, este mort ?
Iar mortii intre ci nu se pot niciodata
nici vedea, nici plange.
Cei vii insa, vazandu-i, ii plang.
Caci vad o minune ciudata,
vad oameni morti traind,
ba si umbland
si oameni orbi socotindu-se ca vad
si surzi adevarati
socotindu-se ca aud.
Caci traiesc si privesc
si aud ca animalele
si cugeta ca acei fara de minte,
in simtirea lor nesimtita,
in viata lor moarta.
Caci inca poate trai cel ce nu traieste,
inca poate vedea cel ce nu vede
si auzi cel ce nu aude.
Dar spune-mi, cum o aceasta ?
Ti-o voi spune indata ;
toti cati traiesc dupa trup,
cati vad cele de aici
si cati aud numai cu urechi trupesti
cuvintele dumnezeiesti,
sunt surzi, orbi si morti.
Iar acestia, spune-mi, cum se pot numi crestini ?
Asculta pe dumnezeiescul Pavel,
care-ti explica acestea limpede,
mai bine zis pe Hristos care graieste in el :
Omul dintai, pamantesc, a fost creat din pamant,
iar omul al doilea a pogorat din cer (7 Cor. XV, 4).
Ia aminte la cele spuse :
"Precum e omul dintai pamantesc,
asa sunt pamantesti si toti cei ce se nasc din el.
Si cum e Hristos, Stapanul ceresc,
asa sunt ceresti si toti
cei ce au crezul in El
si sunt nascuti de sus,
botezati la fel in Duhul Sfant.
Precum este (Duhul) Cel ce i-a nascut
Dumnezeu adevarat, asa sunt
si cei ce s-au nascut din Dumnezeu,
dumnezei prin har
si toti fii ai Celui Prea inalt,
cum spune sfanta gura.
Ai auzit cuvintele lui Dumnezeu ?
Ai auzit cum ii desparte
pe cei credinciosi de ceilalti,
cum le da robilor Sai un semn de cunoastere
ca sa nu fie inselati
de cuvintele altor invatatori ?
Cel dintii, zice, e din pamant,
fiindca a fost creat ca pamantesc,
iar al doilea om, Stapanul tuturor,
a pogorat din ceruri.
Cel dintai a pricinuit moartea tuturor oamenilor
si stricaciunea prin neascultare,
iar al doilea a daruit lumii
si daruieste si acum tuturor credinciosilor
lumina, viata si nestricaciunea".
Ai auzit cele ce ti le spune cel introdus in tainele ceresti ?
Ai auzit pe Hristos graind prin el
si invatandu-i pe oameni
cum sunt cei ce au crezut in El
si isi arata credinta prin fapte ?
Deci nu te mai indoi,
daca esti crestin ceresc,
ca trebuie sa fii si tu astfel.
Iar daca nu esti astfel
cum te vei mai numi crestin ?
Caci, daca precum Stapanul este ceresc
si spune ca asa sunt si cei ce au crezut in El,
adica ceresti,
toti cati cugeta cele lumesti,
cati vietuiesc dupa trup,
nu apartin Cuvantului
coborat de sus,
ci in mod sigur
omului pamantesc
plasmuit din pamant.
Asa cugeta, asa judeca, asa crede
si cauta sa te faci astfel,
adica ceresc, precum a spus
Cel ce a venit din ceruri
si a dat viata lumii (loan VI, 33).
Acesta este si piinea,
care s-a pogorat de acolo
si pe care cei ce o mananca
nu vor mai vedea vreodata moarte (loan VI, 50).
Caci fiind ceresti
vor fi pururea
dezbracati de stricaciune
si imbracati in nestricaciune,
ca unii ce-au lepadat moartea
si s-au lipit de viata.
Si facandu-se nemuritori si nestricaciosi,
se numesc ceresti.
Dar cine a fost astfel
din veac, adica din fiii lui Adam,
inainte de-a se fi pogorat din cer
Stapanul tuturor
celor din cer si de pe pamant ?
Astfel El a luat trupul nostru
si ne-a dat Duhul dumnezeiesc,
precum am spus de multe ori.
Si Acesta ne-a dat noua toate.
Care toate ? Cele ce vi le-am spus de multe ori,
dar si cele ce le voi spune acum.
El se face ca o cristelnita
dumnezeiasca, atotluminoasa
si imbratiseaza pe toti cei vrednici
pe care ii afla inauntru.
Dar cum voi spune, cum voi exprima
cele ce se petrec, in mod cuvenit ?
Da-mi cuvant, Dumnezeul meu,
Cel ce mi-ai daruit sufletul meu !
Dumnezeiescul Duh fiind Dumnezeu,
preface si innoieste deplin
si preschimba in mod minunat
pe cei pe care ii ia inauntrul Lui.
Dar cum si in ce fel
nu se molipseste El
de intinaciunea lor ?
Precum focul nu se impartaseste
de negreala fierului,
ci transmite aceluia,
toate insusirile lui,
asa si dumnezeiescul Duh,
fiind nestricacios si nemuritor,
da nestricaciunea si nemurirea ;
si fiind lumina neapusa,
ii face lumina pe toti
in care se salasluieste ;
si fiind Viata,
da tuturor acelora viata.
Fiind de o fire si de o fiinta cu Hristos
si deopotriva slavit cu El
si fiind una cu El,
ii face si pe acestia asemenea lui Hristos.
Caci nu refuza Stapanul din pizma
sa se arate muritorii
deopotriva cu El prin har,
nici nu socoteste nevrednici
pe robi sa se faca asemenea Lui,
ci are placere si bucurie
sa ne vada pe noi facuti
dupa har astfel,
cum este El prin fire.
Caci fiind binefacator,
voieste sa fim astfel ca si El.
Caci daca n-am fi intocmai
asemenea Lui,
cum am fi uniti cu El,
precum a spus ?
Si cum am ramane in El
nefiind ca El ?
Sau cum ar ramane El in noi,
daca am fi neasemenea Lui ?
Deci stiind-o aceasta clar,
grabiti-va sa primiti Duhul,
Cel din Dumnezeu si dumnezeiesc,
ca sa va faceti astfel
cum a aratat cuvantul:
ceresti si dumnezeiesti,
asa cum v-a spus Stapanul,
ca sa va faceti si mostenitori
ai imparatiei ceresti, in veci.
Iar daca voi nu sunteti asa
sau nu va faceti de aici,
ceresti, precum am spus,
cum socotiti ca veti locui
in ceruri, impreuna cu El ?
Cum veti si intra cu cei ceresti
in Imparatie si veti imparati
si veti fi cu Imparatul
si cu Stapanul tuturor ?
Alergati deci toti cu sarguinta,
ca sa ne invrednicim sa ajungem
inauntrul Imparatiei cerurilor
si sa imparatim cu Hristos,
Stapanul tuturor,
Caruia se cuvine toata slava,
impreuna cu Tatal si cu Duhul
in vecii vecilor. Amin
Carti Ortodoxe

Cuprins