_

a Sfantul Duh se uneste cu sufletele curatite intr-o simtire clara sau constienta si face sufletele cu care se uneste, luminoase, asemenea lui si pe ele insesi lumina
Cel nevazut e cu totul deosebit de cele vazute
si Cel ce le-a creat, de fapturile Lui
si Cel nestricacios, de cele stricacioase
si intunericul, de lumina.
Dar cand s-a pogorat Dumnezeu, s-a facut imbinarea acestora.
Cele despartite le-a unit atunci Mantuitorul meu.
Dar orbii n-au vazut unirea
si mortii spun ca nu au deloc simtirea ei
si socotesc totusi ca traiesc si vad, o, nebunia cea mai de pe
urma.
Si necrezand spun: "Nimeni n-a cunoscut sau trait aceasta
prin cercare, nimeni n-a vazut-o intru simtire,
ci se spune doar prin cuvinte ce se aud si se invata".
Dar, o, Hristoase al meu, invata-ma sa raspund la aceasta
si sa scap pe acestia de multa nestiinta si necredinta
si sa le dau putinta sa Te vada pe Tine, lumina lumii.
Ascultati si intelegeti, parinti, cuvintele dumnezeiesti
si veti cunoaste unirea infaptuita intru constiinta
si intru toata simtirea si cercarea si vederea.
Dumnezeu este nevazut, iar noi suntem cu totul vazuti.
Daca deci El se uneste prin vointa cu cei vazuti,
se face o unire a ambilor intru constiinta.
Iar daca ai spune ca aceasta se face in chip nestiut si nesimtit,
unirea ar fi a mortilor si nu a Vietii cu cei vii.
Dumnezeu e Creatorul fapturilor, iar noi suntem creati.
Daca deci Dumnezeu, care a creat-o, coboara Ia creatura
si se uneste cu ea si creatura se face ca si Creatorul,
ea primeste simtirea vederii (contemplarii) adevarate a faptului,
ca ea ca faptura s-a unit in chip negrait cu Creatorul.
iar daca nu admitem aceasta, s-a pierdut credinta
si a disparut cu totul nadejdea celor viitoare.
in acest caz nu va fi inviere, nici judecata de obste.
Daca noi creaturile, cum spui, ne unim in chip nesimtit
cu Facatorul, nestiind despre aceasta nimic,
caci si prin aceasta se primejduieste, dupa tine,
Dumnezeu insusi, ca Unul ce nu este,
atunci nici nu ne daruieste viata unindu-se cu noi.
Pe de alta parte, Creatorul este nestricacios,
iar fapturile stricacioase,
caci cei ce pacatuiesc si-au dus nu numai trupul
ci si sufletul insusi Ia stricaciune.
Si in sensul acesta suntem stricaciosi si cu trupul si cu sufletul,
fiind stapaniti toti de stricaciunea mortii spirituale si a pacatului.
Daca deci Cel nestricat (necorupt) se uneste cu mine, stricatul),
se va intampla una din acestea de care iti voi spune:
sau ma va preface si ma va face nestricat,
sau se va preface nestricatul in stricaciune.
in cazul din urma eu nu-L voi cunoaste pe Acela
o data ce-a fost prefacut si facut ca mine.
Dar daca ma fac eu intreg nestricat din stricat,
prin alipirea de Cel nestricat,
cum nu voi simti aceasta, cum nu ma voi vedea si nu voi cunoaste,
prin experienta (cercarea) insasi, devenit ceea ce nu eram ?
Caci a spune ca Dumnezeu unit cu oamenii
nu le comunica lor nestricaciunea dumnezeiasca,
ci e mai degraba El in stricaciunea lor,
inseamna a dogmatiza distrugerea Celui ce nu poate fi distrus
si aceasta e o blasfemie si o cadere totala din viata.
Iar daca aceasta este cu neputinta, primeste mai degraba contrariul
si sileste-te sa te impartasesti de nestricaciune inainte de moarte
Dumnezeu este lumina, iar noi suntem in intuneric,
sau vorbind mai adevarat, noi insine suntem intunericul,
Dar Dumnezeu nu va straluci altundeva, nu va inselati,
decat in sufletele cu care se uneste inainte de moartea lor.
Celorlalte, chiar daca le-ar straluci de la vestitori, cum am spus,
li se va arata ca un foc cu totul neapropiat,
cercand lucrul fiecaruia cum este
si iarasi se va desparti de ei ca nevrednici,
si ei vor lua pedeapsa meritata.
Precum aici, asa si acolo numai El este lumina,
iar noi suntem intuneric, avand sufletele neluminate.
Deci daca lumina unor suflete se va uni cu sufletul meu,
sau se va stinge si ea si va deveni intuneric,
sau sufletul meu se va face luminat ca lumina.
Cand se aprinde lumina, intunericul fuge indata,
chiar cand acesta este rezultatul luminii sensibile.
Iar daca lumina creata are un astfel de efect
si lumineaza ochii tai si bucura sufletul
si-ti daruieste sa vezi ceea ce nu vedeai inainte,
ce nu va face in suflet luminand in el Creatorul ei.
Care a zis : "Sa fie lumina si indata s-a facut" (Gen. I, 3) ?
Si ce ti se pare ca va putea face in sufletul luminat
de va straluci spiritual in inima
sau in minte ca un fulger sau ca soarele cel mare ?
Nu-l va lumina pe acesta, nu-i va darui
sa-L cunoasca printr-o cunostinta exacta pe El, cine este ?
Da, cu adevarat aceasta se intampla, aceasta se savarseste,
asa se descopera harul Duhului;
si in El si prin El Fiul impreuna cu Tatal.
Si pe Acestia ii vede, pe cat e cu putinta sa fie vazuti.
Si asa e invatat in mod negrait cele despre Ei.
Iar el le spune si le scrie si tuturor celorlalti.
Si asa le expune dogmele vrednice de Dumnezeu
cum le-au invatat toti sfintii parinti de mai inainte.
Caci asa au dogmatizat ci Simbolul dumnezeiesc.
Pentru ca s-au facut si aceia astfel cum au spus,
cum au grait si au spus cu Dumnezeu cele ale lui Dumnezeu.
Caci cine a teologhisit despre unitatea treimica,
sau cine a respins erezia fara sa devina astfel,
sau cine a fast numit sfant fara sa se impartaseasca de Sfantul Duh ?
La fel lumina spirituala obisnuieste sa vina prin simtire
In cei ce vor fi lumina.
Iar cei ce spun ca se impartasesc de ea in mod nesimtit,
se numesc pe ei insisi cu adevarat nesimtitori,
dar noi ii numim morti lipsiti de viata,
desi se socotesc ca traiesc inca, o, amagire, o, nebunie !
Dar, o, lumina, straluceste-le lor, lumineaza-le,
ca vazandu-Te, sa se convinga ca esti de fapt lumina adevarata
si pe cei cu care te unesti ca lumina, ii faci asemenea Tie,
- "O, copile, stralucesc ca totdeauna in fata orbilor.
Dar ei nu vor sa vada, ci mai degraba isi inchid ochii
si nu vor sa priveasca spre Mine.
Ba isi intorc privirile in alta parte.
Dar eu ma intorc impreuna cu ei si stau iarasi inaintea lor.
insa ei iarasi isi indreapta ochiul in alta parte
si nu vad lumina fetei Mele.
Unii din acestia isi acopera ochii lor cu un val,
altii fug departe, urandu-Ma in tot felul.
Ce voi face cu ei ? Nu stiu deloc.
Si-i mantuiesc oare fara voia lor cu sila ?
Dar li s-ar parea ca-i necajesc vrand
sa-i mantuiesc fara voie pe toti.
Caci numai binele primit cu voia e bine adevarat,
iar binele facut fara voie, nu va fi bine.
De aceea, pe cei ce voiesc ii vad si ei ma vad
si-i fac impreuna mostenitori ai imparatiei,
iar pe cei ce nu voiesc, ii las in lume
si se fac ei insisi judecatori ai lor inaintea judecatii;
fiindca luminandu-le eu, lumina neapropiata,
ei si-au pricinuit singuri loru-si intunericul,
nevrand sa vada lumina, ci ramanand in intuneric
Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact