SF. CIPRIAN

Sfantul Ciprian

Viata.

Sf. Ciprian se naste, probabil, in jurul anului 200 la Cartagina, din parinti pagani si bogati. Primeste o educatie aleasa, isi face o cultura intinsa si ajunge retor, calitate in care isi creeaza numeroase legaturi si se inconjoara de un deosebit prestigiu. Sub influenta preotului Caecilianus, Sf. Ciprian se converteste, se boteaza, e hirotonit preot si, la inceputul anului 249, e facut episcop, ca urmas al lui Donat. Episcopatul sau dureaza noua ani, dar e plin de fapte, atitudini si idei mari. La inceputul anului 250, incepe persecutia lui Deciu, in timpul careia Ciprian se refugiaza in jurul Cartaginei, de unde isi conduce Biserica prin scrisori si oameni de incredere. In anul urmator apare problema celor cazuti de la credinta in timpul persecutiei - problema lapsilor - care doreau sa reintre in sanul Bisericii, folosindu-se mai ales de interventia marturisitorilor, adica a acelor crestini care-L marturisisera pe Hristos in timpul persecutiei, fusesera inchisi sau chinuiti, dar scapasera. Sf. Ciprian ia masuri potrivite impunand celor cazuti, dupa gradul de apostazie: libellatici, sacrificati, thurificati, acta facientes, anumite perioade de penitenta, care unora au parut prea severe. Nemultumitii au creat un partid rival, condus de diaconul Felicissimus. In acest partid intra si cinci preoti, fosti rivali ai Sf. Ciprian la episcopat. Unul din ei, Novat, se duce la Roma unde sprijina schisma lui Novatian. Intr-un sinod, Sf. Ciprian ii elimina din Biserica pe turbulenti. In timpul ciumei care parjoleste imperiul in 252-254, Sf. Ciprian organizeaza o admirabila asistenta sanitara si sociala in eparhia sa, alinand nenumaratele suferinte in vremea flagelului si dupa aceea. In 255 apare problema validitatii Botezului ereticilor. Sf. Ciprian nu admitea Botezul ereticilor. In trei Sinoade din 256, la Cartagina, el se pronunta pentru nevaliditatea acestui Botez. Din aceasta cauza a intrat in conflict cu episcopul Stefan al Romei, care sustinea validitatea Botezului ereticilor. Cu toate amenintarile lui Stefan, Sf. Ciprian a ramas inflexibil din punctul sau de vedere. Sub persecutia lui Valerian, Ciprian e intai exilat, in 257, la Curubis, pe malul marii. Dupa un an, in 258, e rechemat, e arestat, e judecat si decapitat la 14 septembrie, la Cartagina. S-au pastrat documentele procesului lui sub numele de "Actele proconsulare ale lui Ciprian". El a fost confundat uneori de catre scriitori sau Parintii bisericesti cu vrajitorul si martirul Ciprian de Antiohia.

Dar Sf. Ciprian este si un pretios scriitor bisericesc. Om de actiune mai mult decat de speculatie, Sf. Ciprian n-are idei prea originale. Marele sau maestru era Tertulian, pe care-l citea zilnic dupa relatarea lui Ieronim. Dar, spre deosebire de Tertulian, el scrie o limba usoara si de o forma aproape perfecta. Ieronim apreciaza limba, stilul si ideile lui Ciprian, ca fiind mai limpezi decat soarele.

Ciprian trece drept scriitorul bisericesc normativ pana la Fer. Augustin.

Opera

Sf. Ciprian se imparte in scrieri apologetice, disciplinare, morale si scrisori.

Scrieri apologetice:

- Catre Donatus - scrisa probabil imediat dupa convertire si expunand sub forma de dialog evolutia sa sufleteasca, pana la primirea si dupa primirea Botezului, numit "a doua nastere" (Cap. 4). isi indeamna prietenul sa-l urmeze. Aceasta scriere pregateste Marturisirile Fer. Augustin.

- Catre Demetrian - adresata unui pagan patimas si cutezator, care-i facea pe crestini responsabili de toate nenorocirile care se abateau asupra imperiului. Autorul arata ca acuzatiile lui Demetrian sunt fara temei si, daca se cere o explicatie pentru nenorociri, aceasta este ca nenorocirile in chestiune se datoresc indaratniciei paganilor de a imbratisa crestinismul. Paganii nu vor scapa de pedeapsa vesnica. Dar ei se pot pocai si Dumnezeu ii va primi.

- Ca idolii nu sunt zei - colectie de texte scoase din "Octavius" al lui Minucius Felix si din "Apologeticul" lui Tertulian, pentru a dovedi neadevarul idolatriei si adevarul crestinismului.

- Dovezi catre Quirinus - in trei carti scrise pe la 249-250, arata cu texte din Vechiul si Noul Testament ca legea iudaica a fost provizorie, ca profetiile Vechiului Testament s-au realizat in Iisus Hristos, care este Dumnezeu, si ca virtutile crestine si credinta sunt necesare.

- Catre Fortunat - in care, cu texte biblice, ii indeamna pe crestini sa fie tari in vreme de persecutie. Aceasta scriere si cea anterioara sunt pretioase pentru cunoasterea textului vechii Biblii latine.

Scrieri disciplinare si morale:

- Despre unitatea Bisericii universale - cea mai importanta si mai originala scriere a lui Ciprian din categoria celor disciplinare. Scrisa in 250-252, inainte de reintoarcerea lui Ciprian din ascunzatoarea in care se retrasese in timpul persecutiilor lui Deciu, ea combate schisma lui Felicissimus si demonstreaza, cu deosebita abilitate si caldura, ca idealul fiecarui crestin trebuie sa fie unitatea in aceeasi Biserica a lui Hristos pe intreg pamantul. Sfasierea Bisericii prin schisme nu poate fi iertata nici prin moarte martirica. Credinciosii trebuie sa fie uniti intre ei, avand-l in centru pe episcop. "Nu poate sa aiba pe Dumnezeu de Tata, acela care n-are Biserica de mama" (cap. 6). E un singur episcopat, care conduce o singura Biserica. Cap. 4, cu doua variante, e socotit de romano-catolici ca fiind un temei pentru primatul papal, sustinere neadevarata, pentru ca in acelasi capitol autorul afirma ca Hristos "dupa inviere acorda Apostolilor putere egala". "Despre unitate" a fost citita de Ciprian la Sinodul din 251 la Cartagina.

- Despre cei cazuti - scrisa o data cu cea anterioara, dupa caderea in timpul persecutiei lui Deciu, cei in cauza trebuie sa faca penitenta serioasa pentru a fi reprimiti in Biserica. "Faceti pocainta multa, aratati mahnirea unui suflet in durere si jale" (Cap. 32). Iar marturisitorilor, care dadeau bilete de indulgenta, pentru ca cei cazuti sa fie reprimiti, autorul le spune: "Iertare de pacatele care s-au savarsit impotriva Lui, poate sa le dea numai Acela care a purtat pacatele voastre, care a suferit pentru noi, pe care Dumnezeu L-a dat pentru pacatele noastre" (Cap. 17).

- Despre moarte - o pastorala din 252, adresata credinciosilor pentru a-i incuraja si mangaia in timpul ciumei. Raspunde la o seama de nedumeriri ale crestinilor care mor de-a valma cu paganii. E cea mai originala scriere a lui Ciprian din operele sale morale.

- Despre fapta buna si milostenie - indeamna la caritate.

- Despre invidie si gelozie - combate pe adversarii sai rosi de pacate.

- Despre tinuta fecioarelor (monahiilor) - atrage luarea-aminte femeilor consacrate lui Dumnezeu sa nu fie cochete si prada duhului lumesc. Imitata dupa Tertulian. Scrisa la 249.

- Despre Rugaciunea domneasca - explica rugaciunea Tatal nostru. Imitata dupa Tertulian. Scrisa la 252.

Scrisorile lui Ciprian sunt productia sa literara poate cea mai de seama. Colectia intreaga cuprinde 81 piese, din care numai 65 apartin lui Ciprian, celelalte fiindu-i adresate lui sau clerului din Cartagina. Ciprian insusi facuse dosare din corespondenta sa. Scrisorile lui Ciprian au o mare importanta pentru istoria timpului, pentru variatele si interesantele probleme care se dezbat in ele, pentru caracterizarea persoanei autorului. Temele dogmatice, indeosebi eclesiologice, sunt deseori puse si solutionate definitiv. Biserica e alcatuita din episcop, din cler si din toti cei ce stau in ea. Episcopul este in Biserica si Biserica in episcop. Cine nu e cu episcopul, acela nu e in Biserica.

Sfantului Ciprian i s-au atribuit si opere care nu i-au apartinut.

Doctrina

Sfantului Ciprian cuprinde cateva puncte importante dintre care unele au fost relevate.

Unitatea Bisericii - una dintre ideile forta ale Sf. Ciprian. Aceasta unitate il are ca centru pe episcop. Cine nu e cu episcopul, nu e in Biserica. Evident, la randul lui, episcopul nu e episcop decat in Biserica. Episcopii trebuie sa fie uniti prin legea dragostei indivizibile si a intelegerii. Bisericile particulare sunt ramurile unuia si aceluiasi copac, care este Biserica una. Asa cum razele soarelui sunt multe, dar lumina e una, asa cum ramurile copacului sunt multe, dar puterea care le tine e una, asa cum paraiele care ies dintr-un izvor sunt multe, dar se pastreaza unitatea de origine, tot asa si Bisericile regionale sunt multe, dar ele stau pe temeiul unei singure Biserici. Biserica e comparata cu camasa cea necusuta a lui Hristos. Nimeni nu se poate mantui decat in Biserica. In afara de Biserica nu e mantuire.

Traditia - e divina numai in masura in care nu trece dincolo de Sf. Scriptura.

Painea si vinul euharistic -devin jertfa lui Hristos prin Sf. Duh. Ca mare preot al lui Dumnezeu Tatal, Iisus Hristos Se aduce pe Sine jertfa Tatalui si ne invata sa facem acest lucru in amintirea Lui. In consecinta, preotul la Sf. Euharistie face ce a facut Hristos, adica aduce jertfa adevarata si plina lui Dumnezeu Tatal in Biserica.

Martirii - ajung imediat dupa moarte sa vada fata lui Dumnezeu, ceilalti asteapta pana la judecata Domnului.

Caracterizare.

Sf. Ciprian a fost un episcop stralucit, un temperament bland, dar ferm, o personalitate bisericeasca de autoritate si prestigiu. N-a fost intimidat nici de dusmanii lui, nici de episcopul Romei, nici de moartea martirica.

A fost un scriitor putin original, dar talentat, clar, deseori avantat.

Doctrina sa teologica se bazeaza pe Sf. Scriptura si pe multe din ideile lui Tertulian. Unele din lucrarile sale, mai ales ascetice, sunt simple adaptari ale lucrarilor corespunzatoare ale lui Tertulian.

Ideea sa cea mai scumpa - unitatea Bisericii - este actuala si astazi.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact