SFANTUL POLICARP

Sfantul Policarp

Viata.

Sfantul Policarp s-a nascut in jurul anului 70 d. Hr., gandind ca afirmatia lui spusa judecatorului: "De 86 de ani (lui Hristos) ii slujesc" (Martinul Sfantului Policarp, IX, 3) trebuie inteleasa in sensul ca acesti 86 de ani se socotesc de la nasterea lui si nu din momentul hirotoniei si daca data exacta a mortii lui este 156 (stabilita de critici).

Sfantul Irineu, care a copilarit in anturajul Sfantului Policarp, ne informeaza ca acesta a fost ucenicul Apostolilor, ca a avut legaturi stranse cu multi din cei care vazusera pe Domnul si ca a fost asezat episcop al Smirnei de catre Apostoli.

Ca ucenic al Sf. Apostol Ioan, sub influenta caruia s-a si format in anii tineretii, Sf. Policarp a primit si a pastrat cu sfintenie Traditia apostolica de nuanta ioanica, asa cum se constata din intalnirea pe care a avut-o cu papa Anicet (Roma, probabil in 155) cu privire la modalitatea pregatirii, serbarii si datei Sf. Pasti. Sf. Policarp n-a reusit sa convinga pe Anicet spre a adopta traditia ioanica referitoare la sarbatorirea Pastelui, dar nici Anicet nu i-a impus-o pe a Bisericii romane. Ei au ramas uniti, impartasindu-se impreuna in Biserica, unde Anicet a cedat locul de cinste Sf. Policarp, mai apoi, despartindu-se in pace. In timpul sederii la Roma, el a reconvertit o seama de eretici (in special valentinieni si marcioniti). Sf. Irineu si Fer. Ieronim vorbesc si de o intalnire a Sf. Policarp cu ereziarhul Marcion.

La aproximativ un an dupa calatoria sa la Roma (adica in 156), sub domnia lui Antonin Piul, acesta sufera moarte martirica, la Smirna. Descrierea acestreia o avem dintr-o scrisoare pe care Biserica din Smirna o trimite Bisericii din Philomelium (mare valoarea istorica - poarta numele de "Martiriul Sf. Policarp"). A fost a patra persecutie incepand de la Nero (una foarte cruda), in care au pierit multi crestini, printre care si vrednicul Policarp.

Opera.

Acesta a scris mai multe scrisori de intarire si dreapta sfatuire (dupa istoricul Eusebiu), unele adresate Bisericilor vecine, altele unor frati. Dar nu s-a pastrat decat o singura piesa: "Scrisoarea catre Filipeni" . Cuprinsul acesteia - cap.1-9 pastrate in text grec, cap.10-12 pastrate in text latin, cap.13 il avem din "Istoria bisericeasca" (a lui Eusebiu), iar cap. 14 se crede ca este un adaos ulterior.

Aceasta scrisoare este considerata "cu totul considerabila" si "crainic al adevarului" (Sfantul Irineu) pentru cei ce vor sa se mantuiasca si "foarte folositoare" (Fer. Ieronim).

Aceasta scrisoare e raspunsul la o scrisoare a filipenilor - nepastrata - la care face aluzie Sf. Policarp. Filipenii cerusera lui Policarp ca cineva sa duca unele scrisori ale lor in Siria si ca sa li se trimita scrisorile Sf. Ignatie. Raspunsul Sf. Policarp in privinta scrisorilor pentru Siria - vor fi duse de el personal sau de un trimis al lui. In privinta scrisorilor lui Ignatie, ele sunt atasate ecrisorii acesteia (cap. 13).

Scrisoarea Sf. Policarp n-are originalitatea scrisorilor ignatiene, ea fiind un ansamblu de idei comune crestine, sustinute de textele biblice copioase.

Doctrina.

Intruparea Mantuitorului - evidentiata ca dogma esentiala a crestinismului, sustinuta contra dochetilor si Invierea Sa din morti, sustinuta contra filozofilor pagani.

Acesta mai da sfaturi pentru bunul trai familial, pentru educatia copiilor in frica de Dumnezeu, pentru castitatea tinerilor si infranarea lor de la orice rau, pentru un stil superior de viata al vaduvelor crestine care sunt numite de el "altarul lui Dumnezeu" (4, 3).

Se dau indrumari, in special, clerului de la Filipi.

Caracterizare.

Este considerat ca fiind - una din figurile cele mai luminoase ale vechii literaturi crestine - viata sa exemplara de crestin si de episcop, invatatura sa ireprosabila si martiriul sau, facand din el "invatatorul Asiei si parintele crestinilor". Sfantul Policarp este martor si marturisitor al credintei si vietii apostolice (afirmatie a Sf. Irineu).

Invatatura sa e clara si expusa simplu ca in Sf. Scriptura, e straina de limbajul complex si amplu al teologiei ulterioare.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact