FERICITUL IERONIM

FERICITUL IERONIM

Viata.

Ieronim s-a nascut intre 340 si 350 in localitatea Stridoniu, intre Dalmatia si Panonia. La sapte ani, acesta a plecat la Roma unde va si studia - gramatica, retorica si filozofie. Va avea drept coleg pe Rufin. Va fi foarte atras de clasicii latini, indeosebi de Virgiliu si Cicero.

A fost botezat in anul 365 de Liberiu. Dupa terminarea studiilor va merge in Galia, unde va intra in contact cu calugarii de la Treveri. Ia hotararea de a se dedica vietii monahale.

O vreme sta calugar intr-o manastire din Aquileea, unde este si Rufin.

In 373 - 374 a plecat spre Locurile Sfinte, insa se imbolnaveste la Antiohia, unde va ramane 3 ani. Tot aici va fi hirotonit preot de catre Paulin de Antiohia.

De la Antiohia, el a plecat la Constantinopol, unde ia contact cu interpretarile exegetice ale Sf. Grigorie de Nazianz, cu operele lui Origen si cu Sf. Grigorie de Nyssa.

Invitat de papa Damasus la Roma, impreuna cu Sf. Epifaniu si Paulin de Antiohia, spre a participa la un sinod care sa puna capat schismei antiohiene, iar in 382 Ieronim ajunge prieten si secretar al papei.

Ieronim a fost insarcinat cu revizuirea textului biblic al Italei. Rezultatul este - vestita versiune latina a Sf. Scripturi, numita Vulgata.

La Roma, Ieronim a organizat un cerc de practicanti ai ascezei severe. Ieronim a fost nevoit sa plece in Palestina, iar mai apoi spre Alexandria, unde va audi pe Didim cel Orb.

S-a stabilit la Betleem, unde va ridica o manastire de calugari si o scoala calugareasca. La Betleem. timp de 34 de ani, Ieronim a muncit mult si s-a rugat la fel de mult. Aici a scris aproape toate operele sale si tot aici a condus lupta contra pelagienilor care i-au incendiat manastirea, obligandu-l sa fuga.

A participat la prima disputa origenista, lucru care il va pune in contradictie cu episcopul Ioan al Ierusalimului si cu prietenul sau Rufin.

Moare la 30 septembrie. Trupul sau se afla la Roma, in Biserica Santa Maria Maggiore.

Opera

- Vulgata - revizuirea textului Sf. Scripturi, a vechii versiuni latine, numita Itala. Noul Testament, astfel revizuit, este cel de azi. Vechiul Testament s-a pierdut in afara de Psaltire si Iov. Spre 390, Ieronim a inceput opera de traducere a Scripturii Vechiului Testament dupa textul ebraic, cu exceptia catorva carti de care traducatorul nu era sigur ca sunt autentice. Traducerea lui Ieronim, ispravita pe la 405, a intampinat la inceput rezistenta, dar incetul cu incetul s-a impus.

Traduceri din Origen:

- 14 Omilii la Ieremia

- 14 Omilii la Ezechiel

- 9 Omilii la Isaia

- Comentariu la Cantarea Cantarilor

- 30 Omilii la Luca

- De principiis

Traduceri din Eusebiu:

- Cronica - pe care o continua pana la 378

- Onomasticonul

Traduceri din Didim:

- Despre Sf. Duh

Traduceri din Pahomie:

- Reguli monahale

- Scrisori din Epifaniu si Teofil Alexandrinul.

Opere exegetice:

- Carte de probleme ebraice la Geneza

- Carte despre numele ebraice - explica numele proprii ebraice din Scriptura

- Carte despre asezarea si numele localitatilor ebraice

- Onomasticon geografic - traducere fidela dupa Onomasticonul lui Eusebiu.

Opere exegetice propriu-zise:

- Mici comentarii la Psalmi

- Comentarii la Eclesiast

- Comentarii la profeti - mare intinderea si adancime.

La Noul Testament:

- Comentariu la Matei

- Comentariu la 4 Scrisori pauline: Galateni, Efeseni, Tit si Filimon

Opere dogmatico-polemice:

- Contra lui Ioan de Ierusalim

- Apologie contra lui Rufin

- Disputa unui luciferian si a unui ortodox - apara valabilitatea Botezului arienilor

- Contra lui Helvidiu - despre fecioria perpetua a Fericitei Maria

- Contra lui Iovinian

- Contra lui Vigilantiu - apara cultul moastelor, idealul vietii monahale si alte principii

- Dialog contra pelagienilor.

Opere istorice:

- Traducerea partii a doua a Cronicii lui Eusebiu - o istorie generala, de la 325 la 378

- Despre oamenii ilustri - inspirata din Istoria bisericeasca a lui Eusebiu

Trei biografii de anahoreti:

- Viata Sf. Pavel

- Viata lui Malh

- Viata Sf Ilarion - fondatorul monahismului palestinian

Omilii:

- 59 Omilii asupra Psalmilor

- 10 Omilii la Marcu

- 10 Omilii asupra altor texte biblice.

- 14 Omilii la Psalmi

- 2 Omilii la Isaia

Corespondenta este bogata:

- cuprinde 150 piese cu continut felurit si are o deosebita valoare literara.

- scrisori cu caracter personal, ascetic, polemico-apologetic, didactic

Doctrina

Invatatura sa e in general ortodoxa.

Se bazeaza pe Sf. Scriptura si pe Sf. Traditie.

Autorul nostru admite o inspiratie reala, nu verbala a Sf. Scripturi.

Mantuirea noastra e opera vointei umane si a harului.

Prestiinta lui Dumnezeu nu afecteaza libera hotarare a oamenilor.

A fost un un mare aparator al ideii de Biserica.

Pana in 394, Ieronim a invatat mantuirea tuturor oamenilor.

Sf. Maria a fost si este si va ramane pururea fecioara.

Cinstirea moastelor martirilor este un act de adorare a lui Dumnezeu.

Carti Ortodoxe

Cuprins