MINUCIU FELIX

Minuciu Felix

Viata.

Nu se stie nimic precis despre acest autor, nici cand s-a nascut, nici unde s-a nascut, nici cand a murit. Ieronim ne spune ca el era doar un avocat de seama la Roma. In dialogul pe care ni l-a lasat, el se prezinta sub numele de Marcus, iar din aluziile sale din aceasta lucrare reiese a fi fost originar din Africa. Punerea problemelor si inalta tinuta literara a compozitiei denota o intinsa, variata si subtire cultura la autor. Pagan de origine, Minuciu s-a convertit tarziu la crestinism. Dupa un document tardiv, descoperit nu demult, se pare ca el a atins piscul vietii sale sub Alexandru Sever, adica pe la 222-225.

Opera.

"Octavius" povesteste convertirea paganului Caecilius Natalis la crestinism, in urma unei discutii cu Octaviu, un prieten al autorului. Cei trei prieteni, toti avocati, pe cat se pare, pornesc intr-o dimineata la plimbare spre Ostia. In drum, paganul Caeciliu saluta statuia zeului Serapis. Acest salut provoaca o discutie, nu furtunoasa si vehementa ca la Tertulian, ci linistita si filozofica, intre crestinul Octaviu si paganul Caecilius Natalis. Autorul dialogului isi ia rolul de arbitru intre cei doi. Caecilius e un sceptic si un agnostic. In apararea paganismului, el sustine ca nu se poate sti nimic sigur despre lume si despre activitatea zeilor. Crestinii sunt atacati cu violenta: ei sunt expresia celei mai abjecte drojdii sociale: ignoranti, amestecati cu femei credule, se aduna noaptea, postesc, se hranesc cu mancaruri nelegiuite, se intalnesc pentru a comite crime, nu pentru a practica lucruri sacre, fug de lumina, prefera intunericul, pastreaza tacerea in public, dar vorbesc prin colturi, dispretuiesc templele ca pe niste mini, batjocoresc cele sacre, ii dispretuiesc pe preoti, socotesc de nimic slujbele la stat si inaltele dregatorii. Crestinii dispretuiesc chinurile prezente, dar se tem de unele chinuri nesigure in viitor. In schimb, nu le e frica de moarte. Ei se cunosc prin semne asunse si se iubesc aproape inainte de a se cunoaste. Romanii stapanesc lumea toata si se bucura de aceasta situatie fara ajutorul Dumnezeului crestin. Acest aspru rechizitoriu la adresa crestinismului este daramat punct cu punct de catre crestinul Octaviu. Acuzatiile aduse crestinilor sunt neadevarate. Viata crestinilor e o puternica aparare a credintei lor. Crestinii practica o singura casatorie, de care e legata numai dorinta de a naste copii, nu altceva. Mesele, agapele lor sunt nu numai pudice, ci si cumpatate. Ei nu se dedau la banchete, iar masa lor nu e cu vin pur, ci cu vin amestecat cu voiosie. Cuvantul lor e cast. Trupul lor si mai cast le da prilej nu sa se slaveasca, ci sa se bucure de fecioria lor. Ei sunt asa de straini de incest, incat si o unire pudica ii face sa roseasca.

In concluzie, Caecilius Natalis se declara invins si gata sa se crestineze, dupa ce i se vor da a doua zi unele lamuriri in plus. Autorul incheie "Dupa aceasta, am plecat veseli si voiosi, Caecilius bucurandu-se ca a crezut, Octavius ca a invins".

"Octavius" este o apologie densa, plina de probleme si de idei, folosind o limba de o rara precizie, limpezime si eleganta. Fondul nu e in intregime original, ci uneori imparte ideile si solutiile cu Tertulian. Octavius opereaza cu idei generale, magistral manuite si nu face apel la Sf. Scriptura. Crestinismul e privit numai din punct de vedere filozofic, adica sub trei aspecte principale: monoteismul, credinta in nemurire si superioritatea morala.

Opera e influentata de stoicism si a avut ca model "De natura deorum" a lui Cicero. Ea se adresa cercurilor culte pagane, pe care voia sa le lamureasca si, daca se putea, sa le converteasca.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact