PRUDENTIU

PRUDENTIU

Viata.

Aurelius Prudentius Clemens s-a nascut la 348, in Spania (la Saragosa sau Calahorra) dintr-o familie nobila si crestina.

Datele despre viata acestuia le avem in mare parte dintr-un poem biografic al sau. In momentul cand scrie poemul, el are 57 ani, si deplange viata sa de pana atunci, caci se apropie de batranete. "Ce-am facut folositor in atata timp?".

A primit o formatie retorico-juridica, ceea ce i-a adus de doua ori rangul de guvernator al unei provincii spaniole, apoi favoarea imparatului Teodosie ii confera un inalt grad militar la curtea imperiala.

Spre batranete, el va renunta la toate ale lumii, oferindu-si talentul laudei lui Dumnezeu, luptei contra ereziilor, contra idololatriei, apararii credintei ortodoxe, cinstirii martirilor, laudei Apostolilor.

In 402-403, a calatorit la Roma, unde a vizitat mormintele martirilor.

Nu putem preciza anul mortii sale, caci in 405, Prudentiu se retrage de pe scena istoriei.

Opera.

A avut lucrari in proza cat si in versuri.

Lucrarea in proza "Hexaemeron" nu s-a pastrat, insa avem toate cele opt carti in versuri.

Operele in versuri ale lui Prudentiu au titluri grecesti, in afara de doua carti contra lui Simah care au titlu latinesc. Acestea sunt impartite de obicei in: lirice si polemico-didactice.

- Cathemerinon - Cartea imnelor pentru fiecare zi - cuprinde 12 poezii. Primele sase sunt destinate anumitor momente din zi: in zori, dimineata, inainte de masa, dupa masa, la aprinsul lampii, inainte de culcare. Urmeaza imnele pentru post, pentru morti, pentru Craciun si pentru Boboteaza. In centrul acestor poezii sta Hristos. Prudentiu se arata aici ca unul din cei mai mari lirici crestini. Unele din aceste versuri au fost folosite in liturghia romana.

- Peristephanon - Despre cununile martirilor - in 14 imne. Relateaza viata si moartea unui numar de martiri spanioli, romani si africani (Hemeterus, Celedoniu, Vincentiu, Eulalia, Laurentiu, Casian, martirii de la Saragosa, ep Fructuosus si diaconii sai Auguriu si Eulogiu, ep Quirinus, Roman, Ipolit, Petru si Pavel, Ciprian, Agnes).

- Dittochaeon - Hrana indoita - cuprinde 49 de catrene. Explica scene din Vechiul si Noul Testament. Aceste strofe erau titluri asezate sub icoane reprezentand scenele in chestiune.

- Apotheosis - Recunoasterea dumnezeirii lui Hristos - in 1085 versuri, precedate de o prefata, este indreptat contra ereziilor si tuturor acelora care tagaduiesc dumnezeirea lui Hristos. Sunt expuse pe larg raporturile persoanelor trinitare, dar miezul poemului ii constituie persoana lui Hristos.

- Hamartigenia - Originea pacatului - in 966 versuri, precedate de o prefata in 63 versuri, pune originea raului nu in Dumnezeu, ci in demon. Poemul e indreptat contra dualismului lui Marcion comparat cu Cain.

- Psychomachia - Lupta virtutilor si a viciilor pentru cucerirea sufletului - in 915 versuri, precedati de o prefata in 68 versuri. Psychomachia e un poem alegoric in care virtutile crestine si viciile pagane personificate se lupta aprig pentru a pune stapanire pe sufletul omenesc. Virtutile sunt conduse de credinta care rapune idololatria. Opera aceasta morala, alegorizanta a alimentat cu spiritul ei filocalic tot Evul Mediu si a constituit un excelent izvor de inspiratie pentru pictori si sculptori.

- Contra lui Simah - in doua carti. Prima, in 658 hexametri, combate paganismul cu zeii lui romani si straini, aratand triumful crestinismului asupra paganismului, iar a doua, in 1131 hexametri, combate pas cu pas Cuvantarea lui Simah in senatul roman pentru readucerea statuii zeitei Victoria in sala de lucru a senatului. Retinem entuziasmul autorului pentru puterea, gloria si misiunea Romei, care a pregatit primirea crestinismului.

Doctrina

Doctrina sa nu are nimic original. Dezvolta corect invatatura despre Sf. Treime, in care se afla Un singur Dumnezeu in Trei fete si o singura putere.

Specificul Tatalui este de a naste Cuvantul, iar Acesta are misiunea de a face toate celelalte: sa creeze omul, sa-l readuca din pierzanie, sa-l impace cu Dumnezeu.

Sf. Duh completeaza acestea prin raspandirea harului la popoarele credincioase si prin aducerea puterii Tatalui si a lui Hristos in trupurile oamenilor.

Uneori Prudentiu pare a admite purcederea Sf. Duh si de la Fiul.

Carti Ortodoxe

Cuprins