TEOFIL AL ANTIOHIEI

Teofil al Antiohiei

Viata.

Teofil ne spune ca patria lui era vecina cu Tigrul si Eufratul. Nu se cunoaste exact data nasterii lui. Isi face o cultura intinsa si dispune de un fin simt literar. Ajunge episcop de Antiohia, al saselea sau al saptelea dupa Sf. Petru, si pastoreste pana dupa moartea lui Marcu Aureliu, pe care o mentioneaza. Nu se stie cand a murit.

Opera.

A fost una intinsa., insa nu ni s-a pastrat de la el in intregime decat "Catre Autolic", in trei carti. Aceste trei carti au fost scrise in trei reprize si de aceea n-au o legatura prea organica intre ele.

Cartea I, desi scurta (14 cap.) e deosebit de importanta. Ea trateaza despre invizibilitatea si cunoasterea lui Dumnezeu, la care se ajunge prin puritatea inimii. Dumnezeu nevazut de ochii trupului, poate fi vazut de ochii mintii si mai ales de ochii inimii curate: "Arata-mi pe omul din tine si-ti voi arata si eu pe Dumnezeul meu", raspunde autorul ironiilor lui Autolic. Vorbeste apoi despre sensul numelui de crestin si despre invierea mortilor.

Cartea a II-a (38 cap.) combate mitologia pagana, careia ii opune invatatura crestina. Proorocii sunt opusi poetilor si filosofilor. Aici apare pentru prima data termenul Trias = Treime (cap. 15) si distinctia Persoanelor in Tatal, Fiul si Sfantul Duh, pe care Teofil ii numeste: Dumnezeu, Logos si Intelepciune.

In cartea a III-a (30 cap.), autorul combate acuzatiile aduse crestinilor.

Dupa Eusebiu si Ieronim, Teofil a scris si alte lucrari:

Contra lui Marcion si Contra lui Hermogene - opere de edificare a Bisericii

Comentarii la proverbele lui Solomon si la Evanghelii

Doctrina.

Cartile Vechiului si Noului Testament sunt inspirate.

Dumnezeu poate fi cunoscut, nu prin lucrari sau analogii materiale, ci prin conditii subiective ale sufletului, printre care: puritatea inimii si credinta.

Numele de crestin vine de la cuvantul grec -hrio = a unge, fiindca suntem unsi cu untdelemnul lui Dumnezeu.

Se intrebuinteaza pentru prima data cuvantul Trias = Treime. In Sf. Treime Persoanele sunt Tatal, Fiul sau Logosul si Intelepciunea. Se arata distinctia intre Logosul imanent si Logosul verbal. Acesta de pe urma a vorbit cu Adam in rai.

Lumea a fost creata din nimic.

Sufletul omului nu e nici muritor, nici nemuritor, ci capabil sa ajunga muritor sau nemuritor, dupa hotararea sa. E afirmata existenta liberului arbitru.

Biserica e comparata cu o insula de salvare in mijlocul marii.

Caracterizare.

Sf. Teofil e un scriitor talentat, elegant, informat si ponderat. Gandirea sa e personala, mai adanca si mai clara ca a lui Tatian.

Teologia sa, desi simpla, cuprinde mai multe probleme decat a majoritatii apologetilor.

Mai mult ca la Tatian, sunt framantate probleme de antropologie: sufletul, liberul arbitru, invierea mortilor.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Nu ne despartim
Nu ne despartim „Intensa proză poetică a lui Han Kang aduce în prim-plan traume istorice și revelează fragilitatea vieții omenești.“ - Motivația juriului Nobel pentru Literatură, 2024 Cel mai recent roman semnat de Han Kang, un adevărat imn al prieteniei și un elogiu 55.00 Lei
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau
Zece lucruri despre sanatatea mintala a copilului tau Ce ne facem cu copiii care nu neascultă acasă, sunt neastâmpărați la școală și nu se implică în nici o activitate constructivă?Nu există nicăieri un manual de parenting perfect, în care să găsim „instrucțiuni pentru educarea copiilor neastâmpărați“. 49.00 Lei
O moarte foarte usoara
O moarte foarte usoara În același timp confesiune, jurnal intim curajos și reflecție profundă asupra condiției umane și feminine, O moarte foarte ușoară, pe care Sartre o considera cea mai bună scriere a lui Simone de Beauvoir, consemnează minuțios declinul brusc și neașteptat 37.00 Lei
Copilul Sfantului Nectarie - Nevazatorul care vedea sfinti
Copilul Sfantului Nectarie - Nevazatorul care vedea sfinti Sfântul David din Evvia, pe când era copil, a fost chemat în chip minunat de Sfântul Ioan Botezătorul în bisericuța sa - și mai apoi a fost numit „copilul Înaintemergătorului”. O minune asemănătoare a trăit-o Valentin Burda, un copil român, orb, care 15.00 Lei
Indumnezeirea persoanei
Indumnezeirea persoanei Îndumnezeirea nu este o simplă aspirație spirituală, ci taina ultimă a ființei umane - o paradigmă ontologică ce traversează marile tradiții monoteiste, în care Legea revelată, Logosul Întrupat și supunerea eshatologică exprimă o singură chemare 69.00 Lei
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre Vă invit, deci, la o întâlnire cu sfinții mei dragi. Cu Sfântul Gavriil Georgianul, „nebunul” care ne învață singura rațiune de a fi: credința în Hristos. Cu starețul Tadei, cel ce ne învață cum să cultivăm gândurile bune. Cu Sfântul Sava cel Nou 25.00 Lei
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor Volumul de fata cuprinde cateheze ale Staretului Emilianos Simonopetritul rostite la Sfanta Manastire Ormylia intre anii 1979-1983. Ineditul volumului de fata consta in faptul ca Parintele Emilianos raspunde in aceste cuvantari la scrisori de-ale maicilor 50.00 Lei
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact