TEOFIL AL ANTIOHIEI

Teofil al Antiohiei

Viata.

Teofil ne spune ca patria lui era vecina cu Tigrul si Eufratul. Nu se cunoaste exact data nasterii lui. Isi face o cultura intinsa si dispune de un fin simt literar. Ajunge episcop de Antiohia, al saselea sau al saptelea dupa Sf. Petru, si pastoreste pana dupa moartea lui Marcu Aureliu, pe care o mentioneaza. Nu se stie cand a murit.

Opera.

A fost una intinsa., insa nu ni s-a pastrat de la el in intregime decat "Catre Autolic", in trei carti. Aceste trei carti au fost scrise in trei reprize si de aceea n-au o legatura prea organica intre ele.

Cartea I, desi scurta (14 cap.) e deosebit de importanta. Ea trateaza despre invizibilitatea si cunoasterea lui Dumnezeu, la care se ajunge prin puritatea inimii. Dumnezeu nevazut de ochii trupului, poate fi vazut de ochii mintii si mai ales de ochii inimii curate: "Arata-mi pe omul din tine si-ti voi arata si eu pe Dumnezeul meu", raspunde autorul ironiilor lui Autolic. Vorbeste apoi despre sensul numelui de crestin si despre invierea mortilor.

Cartea a II-a (38 cap.) combate mitologia pagana, careia ii opune invatatura crestina. Proorocii sunt opusi poetilor si filosofilor. Aici apare pentru prima data termenul Trias = Treime (cap. 15) si distinctia Persoanelor in Tatal, Fiul si Sfantul Duh, pe care Teofil ii numeste: Dumnezeu, Logos si Intelepciune.

In cartea a III-a (30 cap.), autorul combate acuzatiile aduse crestinilor.

Dupa Eusebiu si Ieronim, Teofil a scris si alte lucrari:

Contra lui Marcion si Contra lui Hermogene - opere de edificare a Bisericii

Comentarii la proverbele lui Solomon si la Evanghelii

Doctrina.

Cartile Vechiului si Noului Testament sunt inspirate.

Dumnezeu poate fi cunoscut, nu prin lucrari sau analogii materiale, ci prin conditii subiective ale sufletului, printre care: puritatea inimii si credinta.

Numele de crestin vine de la cuvantul grec -hrio = a unge, fiindca suntem unsi cu untdelemnul lui Dumnezeu.

Se intrebuinteaza pentru prima data cuvantul Trias = Treime. In Sf. Treime Persoanele sunt Tatal, Fiul sau Logosul si Intelepciunea. Se arata distinctia intre Logosul imanent si Logosul verbal. Acesta de pe urma a vorbit cu Adam in rai.

Lumea a fost creata din nimic.

Sufletul omului nu e nici muritor, nici nemuritor, ci capabil sa ajunga muritor sau nemuritor, dupa hotararea sa. E afirmata existenta liberului arbitru.

Biserica e comparata cu o insula de salvare in mijlocul marii.

Caracterizare.

Sf. Teofil e un scriitor talentat, elegant, informat si ponderat. Gandirea sa e personala, mai adanca si mai clara ca a lui Tatian.

Teologia sa, desi simpla, cuprinde mai multe probleme decat a majoritatii apologetilor.

Mai mult ca la Tatian, sunt framantate probleme de antropologie: sufletul, liberul arbitru, invierea mortilor.

Carti Ortodoxe

Cuprins