SFANTUL IOAN CASIAN

SFANTUL IOAN CASIAN

Viata.

Sf. Ioan Casian s-a nascut pe la 360 in Scitia Minor, Dobrogea de astazi.

Casian a primit o aleasa formatie generala. Nu stim in ce conditii si-a facut-o. Nu este exclus ca el sa fi capatat aceasta formatie, impreuna cu un inceput de cultura bisericeasca, intr-una din manastirile Scitiei Minor.

Ioan pleaca impreuna cu prietenul sau, Gherman, la Betleem, pentru a cunoaste locurile sfinte. Acolo, intr-o manastire, si-a desavarsit formatia religioasa. De aici el s-a dus cu Gherman, la 385, in Egipt, unde a cunoscut de aproape viata manastireasca cu ordinele ei: cenobitii, sarabaitii, anahoretii.

Au fost rechemati in Palestina, dar s-au reintors. Au plecat definitiv din Egipt, in urma scrisorii pascale a patriarhului Teofil al Alexandriei, din 390. Au mers la Constantinopol, unde Sf. Ioan Gura de Aur a hirotonit pe Casian in diacon.

Pe la 404-405, Casian se afla la Roma ca aparator al cauzei Sf. Ioan Gura de Aur.

In jurul anilor 409-430 el a scris un tratat hristologic contra lui Nestorie, la indemnul diaconului Leon, viitorul papa.

Pe la 410-411 el a plecat la Marsilia, unde, in jurul anului 415, a infiintat o manastire de calugari si una de calugarite, carora le-a dat cele dintai Reguli monahale din Apus.

A organizat viata manastireasca dupa modelul asezamintelor similare din Orient, cu adaptarile necesare locului.

Ioan Gasian a combatut invatatura augustiniana despre suprematia harului aducand mari servicii Bisericii, luptand contra nestorianismului, pelagianismului, a suprematiei harului si predestinatianismului lui Augustin.

A murit pe la 435.

Opera

- Despre asezamintele cenobitilor si despre remediile celor opt pacate principale (in 12 carti). Primele patru carti se ocupa de Asezamintele sau Regulile monahale propriu-zise: imbracaminte, rugaciuni, slujbe, renuntarea la lume. Ultimele opt carti invata pe monah sa lupte contra celor opt pacate principale: lacomia pantecelui, pofta trupeasca, iubirea de bani, mania, intristarea, trandavia, slava desarta si mandria.

- Convorbiri cu Parintii (in 24 carti) - capodopera lui Casian. Trateaza despre menirea sau scopul monahului, discretie, cele trei renuntari ale monahului, lupta trupului si a duhului, firea si legatura pacatelor intre ele, moartea Sfintilor (asasinarea monahilor in Egipt de catre saracini), mobilitatea sufletului si relele duhovnicesti, puterile lumii acesteia (duhurile satanice), rugaciune, desavarsire, feciorie, protectia lui Dumnezeu, stiinta duhovniceasca, harismele divine, prietenie, cele trei vechi feluri de monahi si al patrulea aparut de curand, sfarsitul cenobitului si al eremitului, implinirea pocaintei, post, inchipuirile de noapte, explicarea cuvantului apostolic "Nu fac binele pe care-l voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc", mortificare.

- Despre intruparea Domnului - contra lui Nestorie, in sapte carti. Trateaza despre stransa unire a celor doua firi ale Mantuitorului.

Doctrina

Ioan Casian, vizand inceputul pornirii pe calea mantuirii (desavarsirii), sustine ca inceputul chemarii si mantuirii nostre sta nu in noi si in faptele noastre, ci noi suntem mantuiti prin harul lui Dumnezeu.

Monahul se poate desavarsi prin virtuti si lupta contra celor opt pacate.

Desavarsirea e dragoste.

Carti Ortodoxe

Cuprins