SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI

SF. CHIRIL AL IERUSALIMULUI

Viata.

Sf. Chiril s-a nascut la Ierusalim, intre anii 313-315. A fost calugar fiind hirotonit preot in 343 de episcopul Maxim II, caruia ii va urma la episcopat in 348. S-a vorbit in vechime de necanonicitatea alegerii Sf. Chiril la Ierusalim, dar lucrul a fost lamurit la Sinodul II ecumenic - s-a aratat canonicitatea. In 357, Sf. Chiril a fost depus de un sinod arian prezidat de Acaciu, mitropolit al Cezareei, care nu ingaduia Sf. Chiril sa arboreze o intaietate de onoare ca episcop al Ierusalimului, onoare recunoscuta de canonul VII al Sinodului I ecumenic de la Niceea, sub rezerva recunoasterii demnitatii scaunului mitropolitan.

In 359, Sf. Chiril s-a reintors, dar in 360 imparatul l-a expulzat din nou. Se reintoarce sub Iulian, iar in 362 asista la minunile care impiedicau reconstruirea templului din Ierusalim. A plecat din nou in exil sub domnia lui Valens (367-378). Revenit in eparhia sa, Sf. Chiril incepe indreptarea greselilor aduse de erezii, lucru pe care-l va face pana la sfarsit.

A participat la Sinodul II ecumenic de la Constantinopol.

A adormit in Domnul la 18 martie 386, in varsta de 70-73 ani.

Opera.

- Catehezele - sunt alcatuite dintr-o procateheza si 23 de cateheze propriu-zise. Procateheza arata actele pregatitoare pentru primirea Sf. Botez. Catehezele propriu-zise:

Catehezele 1-18 se adreseaza catehumenilor si ele au fost tinute in Postul Pastelui.

     - catehezele 1- 4 - despre pacat, Pocainta, Botez si credinta

     - catehezele 5- 8 - explica Simbolul apostolic.

Catehezele 19-23, numite si mistagogice, tinute in noaptea Pastilor, trateaza despre Tainele sau Misterele pe care au sa le primeasca cei foarte de curand luminati:

     - catehezele 19-20 vorbesc despre Botez

     - cateheza 21 - despre Mirungere

     - cateheza 22 - despre Euharistie

     - cateheza 23 - despre Liturghie.

- Scrisoare catre Constantin

- Omilie asupra paraliticului de la Vitezda

Doctrina.

Cu toate ca nu foloseste cuvantul "homoousios", pe baza lipsei acestuia din Scriptura, Sf. Chiril e ortodox in toata doctrina sa. El socoteste pe Hristos ca Dumnezeu adevarat, Dumnezeu din Dumnezeu. Lasand la o parte teologia savanta, el vorbeste simplu si direct despre:

- Dumnezeu si atributele Sale

- Hristos si intruparea Sa

- superioritatea Sa asupra ingerilor

- nasterea si dumnezeirea Sa, maretia si generozitatea mantuirii

- lucrarea Sf. Duh prin har si prin Sf. Taine, lucrare care se numeste sfintire

- invierea mortilor

- caracteristicile Bisericii universale.

Sf. Chirii are in centrul doctrinei sale Sf. Euharistie, realitatea trupului Mantuitorului fiind subliniata incontinuu: "painea care se vede nu e paine chiar daca este sensibila la gust, ci este Trupul lui Hristos; vinul care se vede nu e vin, chiar daca asa pare la gust, ci este Sangele lui Hristos.

Mentioneaza epicleza si pomenirea mortilor in cuprinsul Sf. Liturghii.

Carti Ortodoxe

Cuprins