METODIU DE OLIMP

Metodiu de Olimp

Viata.

Unul din adversarii lui Origen este Metodiu de Olimp, despre care nu avem multe informatii. Eusebiu nu pomeneste de el sau citeaza din opera lui sub pseudonim, poate din cauza ca a fost adversar lui Origen. Se crede ca a fost episcop al Olimpului - in Licia.

El a murit ca martir in 311, sub Maximin Daza.

Opera.

Metodiu a dat opere de fond, cu caracter dogmatic - mai ales antropologic - si cu caracter ascetic-moral. Aceste opere au avut un puternic rasunet printre contemporani, atat pentru ca unele din ele il combateau pe Origen, cat si pentru ca ele se impuneau prin idei si forma. Forma este aproape totdeauna dialogata si urmareste imitarea dialogurilor platonice. Dintre operele lui Metodiu s-a pastrat in textul original grec numai "Banchetul". Majoritatea celorlalte lucrari s-au pastrat intr-o veche traducere slava de prin sec. II.

Opere pastrate in textul original:

- Banchetul sau Despre feciorie - intitulat astfel si construit partial dupa vestita opera a lui Platon. Lucrarea lui Metodiu e departe de farmecul literar si prospetimea de viata a modelului platonic. Zece fecioare lauda fecioria. Premiul il obtine Tecla, care intoneaza dupa aceea un imn de 24 strofe in cinstea lui Hristos si a Miresei Sale care este Biserica. Fecioria e principiul fundamental al vietii crestine. Fecioria este starea de asemanare cu Hristos, viata crestina desavarsita, mijlocul de a realiza in sine pe Hristos. Fecioria implica toate celelalte virtuti. Casatoria este si ea apreciata ca un asezamant al lui Dumnezeu, care urmareste sa dea prin ea Bisericii madulare si martiri;

- Despre liberul arbitru - opera de adancime, sub forma dialogata. Se combate dualismul gnostic si determinismul. Materia chiar necreata nu poate fi socotita ca principiu al raului. Coexistenta vesnica a doua sau mai multe principii necreate si independente unele de altele nu poate fi admisa. "Raul nu este o substanta sau o existenta in sine si pentru sine, ci numai actiunea unei esente, lucrarea unei fiinte personale nesupusa lui Dumnezeu, a diavolului". Omul singur e raspunzator de rau, pentru ca el e stapan pe vointa lui. Nu exista inainte de om un rau cu care el sa vina in contact daca vrea. Raul consta in neascultarea omului fata de Dumnezeu;

- Aglaophon sau Despre inviere - dialog in trei carti. Titlul de "Aglaophon" vine de la personajul in casa caruia are loc dialogul. Se combate conceptia lui Origen, dupa care sufletul nu inviaza cu acelasi trup cu care a trait, ci numai forma actuala a omului se imprima unui trup pnevmatic. Doctrina ortodoxa sustine identitatea materiala dintre trupul inviat si cel din viata pamanteasca. Ca fiinta trupeasca, dar si spirituala, omul e faptura propriilor maini ale lui Dumnezeu, tot ce-a creat Dumnezeu e capabil de nepiericiune. De la inceput, omul intreg, trup si suflet, a fost nemuritor. Greselile lui Origen despre preexistenta sufletului, despre caderea pretimpurie a acestui suflet si despre sensul imbracarii sufletului cu materie au la baza ignorarea firii omenesti. Moartea a venit in lume prin pizma diavolului.

Dintre lucrarile pastrate numai in versiunea veche-slava, mentionam:

Despre viata

Despre lucrarea rationala - indeamna sa ne multumim cu ce ne-a dat Dumnezeu;

Lucrari exegetice:

- Despre deosebirea mancarurilor

- Despre vaca tanara - alegorie - vaca tanara e prezentata ca trup al lui Hristos;

- Despre lepra.

Dintre lucrarile pierdute:

- Contra lui Porfiriu - lucrare intinsa, prima care raspunde atacului filosofului Porfiriu contra crestinilor, in 15 carti

- Despre pitonisa - indreptat contra interpretarii lui Origen a episodului care povesteste aparitia duhului chemat de Saul si pe care didascalul alexandrin il socotea ca fiind al lui Samuel;

- Comentarii la Facere si la Cantarea Cantarilor.

Doctrina.

Se incadreaza in cea traditionala. Hristos S-a intrupat, S-a facut om deplin in dumnezeire desavarsita si Dumnezeu asezat in om. Cei care se boteaza, iau chipul lui Hristos, si in ei se intipareste forma cea dupa asemanare a Logosului, forma dupa cunoastere exacta si credinta. In fiecare Se naste Hristos in chip duhovnicesc. Biserica e oarecum insarcinata si sufera dureri pana sa Se formeze in noi Hristos cel nascut. Prin participarea la Hristos, in fiecare sfant Se naste Hristos.

Caracterizare.

Metodiu a fost primul teolog al epocii sale. A fost un scriitor elegant si un imitator al marilor clasici. Originalitatea lui s-a manifestat mai ales in lupta sa contra lui Origen, subliniind vechiul realism crestin contra alegorismului fara frau al adversarului sau.. El a combatut urmatoarele erori ale lui Origen: crearea din veci a lumii, preexistenta sufletului, incarcerarea acestuia in trup, eshatologia.

E creator de literatura filocalica - prin asceza si contemplare se ajunge la desavarsire.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact