PASTORUL LUI HERMA

Pastorul lui Herma

Viata.

Autorul se numeste pe sine "Herma", in mai multe locuri ale lucrarii. Despre viata lui stim urmatoarele: a inceput ca sclav, inca de tanar fiind vandut de stapanul sau unei doamne crestine, Rhode, care-1 va elibera in scurt timp. Se casatoreste, intemeiaza o buna gospodarie, are copii, se ocupa cu comertul si agricultura si se imbogateste. Avutul sau, obtinut nu tocmai corect, influenteaza in rau familia. Astfel, el e mincinos, sotia nu e ireprosabila, iar copiii sunt viciosi. In timpul unei persecutii copiii si-au lepadat credinta si si-au denuntat parintii. Herma isi pierde averea, ramanand doar cu o mica proprietate afalata intre Roma si Cumae. In urma acestor greutati, el isi curateste sufletul si devine un crestin practicant. Evenimentele relatate, de esenta apocaliptica, pot fi subsumate sub titlul de "instructiuni asupra nevoii si eficacitatii penitentei". Aceste instructiuni sunt date de diferite personaje trimise de Dumnezeu: o Doamna (reprezentand Biserica - apare de patru ori); Pastorul si ingerul penitentei, care ocupa scena pana la sfarsit insarcinand pe Herma sa predice Bisericii Pocainta. Herma isi incepe misiunea, isi recunoaste greselile si are bucuria sa constate reconvertirea copiiilor: "Dar iata, zic, Doamne, s-au pocait din toata inima lor" (Asem. 7, 4).

Bardenhewer sustine ca opera "Pastorul lui Herma" este fictiune, iar personajul nu este decat un membru de vaza al clerului roman. Canonul Muratori sustine, poate cu dreptate, ca Herma era fratele lui Pius I, episcopul Romei. Daca este adevarat, avem motiv sa ne bucuram ca nevoia de curatire a decaderii morale din sanul Bisericii romane a pornit chiar din mijlocul ei.

Opera.

Pastorul lui Herma cuprinde trei parti:

1. - Vedeniile - in numar de cinci, sunt o introducere la celelalte doua parti. Pe langa Herma, mai apare un personaj numit "Doamna" - o femeie batrana - reprezentand Biserica.

2. - Poruncile - alcatuiesc un mic cod moral in 12 articole, necesar fiecarui pacatos pentru a atinge adevarata penitenta:

- crede in Dumnezeu si teme-te de El;

- fii simplu si nevinovat asemenea copiilor, fii serios si milostiv;

- iubeste adevarul;

- fii cast si opreste-ti cugetul de la femeie straina, gandeste-te numai la a ta;

- fii rabdator si cuminte si vei domina faptele rele;

- increde-te in ingerul bun, care se opune ingerului rau;

- teme-te de Dumnezeu si pazeste-I poruncile; nu te teme de diavol si de faptele lui;

- abtine-te de la orice rau si fa tot binele;

- ai incredere in Dumnezeu;

- indeparteaza tristetea, care e sora indoielii si a maniei;

- nu te increde in profetii falsi, ci in cei adevarati;

- indeparteaza pofta cea rea de la tine.

3. - Asemanarile - reiau multe elemente ale partii intai. Aceste asemanari dau expresie plastica unor adevaruri pe care nici metoda apocaliptica, nici cea pur didactica nu le fac atat de accesibile. Acestea sunt in numar de zece.

Autorul atentioneaza asupra decaderii morale din Biserica si recomanda in toate felurile Pocainta, ca mijloc de purificare si de reinnoire a vietii crestine.

Forma scrierii apartine genului apocaliptic, autorul scriind pe baza revelatiilor divine ce i se fac in urma insarcinarii pe care o primeste. El se prezinta ca profet inspirat de Duhul lui Dumnezeu.

Stilul Pastorului e popular si intuitiv, antrenant, colorat, viu si naiv.

Limba e aceea a omului comun, uniforma, necautata si totusi saraca in vocabular.

Doctrina.

Existenta si lucrarea pacatului si vindecarea sufletului pacatos prin Pocainta - este ideea centrala. Pacatele sunt multe, insa autorul insista indeosebi asupra adulterului si a lepadarii de credinta.

Pocainta - Ingerul pocaintei, care instruieste pe Herma, vorbeste de doua feluri de ocainta: una inainte de Botez - al carei obiectiv e atins prin Botezul insusi - si o a doua, permisa dupa Botez.

Fiul lui Dumnezeu - autorul nu pomeneste niciodata numele lui Hristos, Acesta fiind identificat cu Sf. Duh.

Biserica - a fost zidita inaintea tuturor si lumea a fost creata pentru ea. E o idee extrem de originala si interesanta, care va face cariera in gandirea patristica. Infatisarea ei sub chip de femeie se incadreaza in metoda apocaliptica a lucrarii care personifica ideile principale, virtutile, viciile si alti factori. Biserica este adunarea crestinilor adevarati.

Parusia - este considerata a fi aproape.

Probleme sociale - autorul acorda atentie problemei bogatiei si saraciei pe care nu o rezolva totdeauna la fel. Uneori , bogatii sunt aspru criticati si socotiti inutili pentru viata si inutili in fata lui Dumnezeu, alteori, ei sunt prezentati aproape ca o necesitate pentru saraci. In general insa, autorul osandeste bogatia castigata in chip necinstit si invita - continuu pe toti - sa faca milostenie, sa nu uite o clipa pe vaduva si pe orfan.

Caracterizare.

Pastorul lui Herma e un document istoric de mare importanta, pentru cunoasterea starii morale, religioase si sociale a comunitatii crestine romane de la jumatatea sec. 11.

Forma literara apocaliptica releva un frumos simt de pedagogie religioasa la autor.

Continutul eminamente moral al lucrarii face din ea primul tratat de morala din literatura patristica: daca autorul e un moralist sever, el e mai putin un teolog. El e poate cel mai ne-teolog dintre toti Parintii apostolici.

Carti Ortodoxe

Cuprins