Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Sfantul Chiril al Alexandriei
Viata.
Sf. Chiril se naste in jurul anului 370, la Alexandria. Face asceza in pustiu, alaturi de Sf. Isidor Pelusiotul, pe care-l numeste "tata". Este hirotonit diacon si apoi preot de unchiul sau, Teofil. Participa alaturi de acesta, la sinodul de la Stejar - 403. In 412, la moartea lui Teofil, este ales patriarh. Semana unchiului sau - indraznet si dur. Zelul sau excesiv il facea pe acesta sa uite cateodata principiile evanghelice. Atitudinea lui fata de Sf. Ioan Gura de Aur era ca si a lui Teofil. In cele din urma, Chiril il trece pe Ioan in diptice - de unde fusese sters - la insistenta lui Isidor.
Fata de novatieni, Chiril a reactionat dur, inchizandu-le bisericile, iar pe episcopul lor, Teopempt, lipsindu-l de toate bunurile. I-a incurajat pe crestini impotriva iudeilor care, condusi de prefectul Oreste, provocasera o revolta in care fusesera omorati multi crestini. Crestinii au navalit asupra sinagogilor, pe care le-au distrus, iudeii au fost alungati din oras si casele lor au fost pradate. Moartea Hypathiei, la 415, e un episod trist, insa invaluit in ceata. Ea era cu mult stimata chiar de unii crestini ca Sinesiu si Oreste, prefectul, fost crestin si el. Nu se stie din ce a izbucnit acest conflict.
Din 429, Chiril e continuu amestecat in lupta contra nestorianismul. Chiril este pentru nestorianism, ceea ce Sf. Atanasie fusese pentru arianism. Lui i se datoreste formula antinestoriana de la Efes. Condamnarea lui Nestorie n-a adus pacea intre antiohieni. Acestia acuzau doctrina lui Chiril de confuzia celor doua firi in paguba dumnezeirii. Simbolul de unire din 433 a adus linistea intre taberele formate anterior. In martie 433, Chiril ii trimite lui ioan al Antiohiei vestita scrisoare a 39-a, numita si "Simbolul de la Efes".
Sf. Chiril moare in 444.
Opera.
Operele lui Chiril prezinta o mare importanta doctrinara, indeosebi din punct de vedere al istoriei dogmelor - sunt pline de idei si se impun prin ascutimea si adancimea gandirii. Operele se impart in: exegetice, dogmatico-polemice, apologetice, pastorale, corespondenta.
Exegetice - cele mai numeroase dintre cele pastrate:
- Despre inchinarea si adorarea in duh si adevar - in 17 carti. In aceasta lucrare se arata ca Evanghelia inlatura puterea literii legii, dar nu si duhul. Cultul in Duh a fost preinchipuit in Vechiul Testament. Ca o completare a operei precedente.
- Glaphyra - in 13 carti. Sustine ca toata "opera scrisa a lui Moise indica in chip enigmatic taina lui Hristos".
- Comentarii la Isaia si la Profetii mici - pastrate in intregime.
- Catrene - fragmente la: Psalmi, Regi, Cantarea Cantarilor, Proverbe, Profetii mari.
- Comentarii la Evanghelia dupa Ioan - cea mai importanta opera exegetica a sa.
- fragmente din - Comentarii la Matei, Luca, 1 si 2 Corinteni, Romani si Evrei.
- un ciclu de 156 omilii la Luca -
Interpretarea cartilor Noului Testament, e in cea mai mare parte, literala.
Dogmatico-polemice - impartite in:
1. Contra arianismului.
- Tezaurul despre Treimea Sfanta si de o fiinta - un rezumat al rezultatului discutiilor trinitare din veacul IV.
- Despre Treimei Sfanta si de o fiinta - trateaza sub forma de dialog acelasi lucru.
2. Contra nestorianismului.
- Despre credinta dreapta - adresate puterii imperiale (imparatul si reginele)
- Anatematismele si 3 Apologii ale acestora
- Contra blasfemiilor lui Nestorie - in 430
- Apologie catre imparat - isi justifica purtarea de la Efes (431)
- Scolii despre intruparea Unului Nascut
- Ca Hristos e Unul - dialog
- Contra celor ce nu vor sa marturiseasca ca Sf. Fecioara e Nascatoare de Dumnezeu.
- a scris contra - apolinaristilor, antropomorfitilor, origenistilor (au ramas fragmente)
Apologetice.
- Despre Sfanta religie a crestinilor impotriva cartilor ateului Iulian - in 30 de carti. S-au pastrat primele 10 carti si unele fragmente din celelalte.
Pastorale. A scris multe predici, insa nu avem decat 20, unele fiind fragmente. Din cele tinute la Efes, in 431, impotriva lui Nestorie, o mentionam pe cea cu nr. 4:
- Catre Sf. Fecioara Maria - alcatuind imnul catre Fecioara Maria.
Corespondenta:
- 29 de scrisori pascale (414 - 442) - cuprins practic-moral
- 90 de scrisori dogmatice
Doctrina.
Dumnezeu - fire simpla, nascand in chip firesc pe Fiul si creand prin El. Numirile lui Dumnezeu sunt multe, dar ele nu arata ce este El in esenta.
Cunoasterea Iui Dumnezeu - difera de cunoasterea oamenilor. Dumnezeu cunoaste lucrurile din veci, direct si integral, nu pe cale rationala. Cunoasterea lui Dumnezeu nu e limitata de timp. Omul nu poate cunoaste pe Dumnezeu in esenta Sa.
Sf. Treime - Fiul Se afla si se vede in Tatal datorita identitatii de esenta sau de fiinta. Raportul dintre cele doua persoane e ca acela dintre minte si ratiune. Intre persoanele divine nu e un raport asemanator celui uman de tata - fiu. Fiul iese din fiinta Tatalui, ca dintr-un izvor mereu viu. Fiul nu e o creatura, caci El e Dumnezeu prin fire si El e singurul care exista din veci cu Tatal. Prin Duhul Sfant ni se imprima chipul Fiintei dumnezeiesti si ni se ataseaza semnul Firii necreate.
Hristologia - Realitatea unirii celor doua firi in Hristos. Hristos e unul, nu doi, iar unirea omului si a lui Dumnezeu este una reala, exprimata prin "O singura fire intrupata a Logosului". Hristos este Unul, Dumnezeu si Om. E o unire unica in felul ei si care in sanul firii nu poate gasi analogii. Logosul S-a facut Om, n-a luat un om, cum sustinea Nestorie. El numai Si-a insusit umanitatea sau trupul. Devenind trupul Logosului, acest trup era facator de viata, asa cum Domnul insusi numeste trupul Sau "painea vietii". Din conceptia chiriliana despre o "unire fizica", reiese si aplicabilitatea comunicarii insusirilor. Daca Fiul lui Dumnezeu S-a nascut si a murit, Maria trebuie sa fie numita "Nascatoare de Dumnezeu"
Caracterizare.
Sf. Chiril a fost un mare conducator de Biserica, luptand impotriva tuturor ereziilor vremii sale. Lui ii revine meritul de a fi prezidat Sinodul III ecumenic (Efes, 431), Sinod in care a condamnat nestorianismul cu argumente teologice remarcabile. A limpezit definitiv rezultatele finale ale luptei Ortodoxiei cu arianismul. Sf. Chiril ii revine meritul de a fi formulat raspicat si pentru totdeauna adevarul dogmatic ca Sf. Fecioara Maria e "Nascatoare de Dumnezeu".
Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sf. Chiril o data cu Sf. Atanasie, la 18 ianuarie.