SFANTUL ILARIE PICTAVIANUL

SFANTUL ILARIE PICTAVIANUL

Viata

Sf. Ilarie s-a nascut in apropiere de Pictavium (Poitiers - Acvitania, in vestul Galiei).

Avand parinti pagani, acesta a primit o invatatura literara aleasa. A fost atras de filosofie si si religie.

Ajunge retor si primeste Botezul impreuna cu sotia si fata lui. Dupa Botez, Ilarie intra in cler, ajungand in scurt timp episcop al orasului Pictavium.

Pe la 353-354 - lupta cu arianismul - se vede rezistenta Sf. Ilarie contra arianismului si contra imparatului Constantiu, care conducea intreaga lucrare de arianizare a imperiului. Un sinod arian tinut la Beziers va condamna pe Ilarie, care va fi exilat in Frigia (356-360).

In exil, Sf. Ilarie si-a insusit limba greceasca si bogata cultura patristica orientala. Tot acum se va initia si in subtilitatile speculatiilor ariene si ortodoxe.

Ia parte la Sinoadele de la Seleucia si Constantinopol. Aici, el va sprijini pe arienii moderati contra anomeilor - se vede mai bine in "Despre Sinoade" - scrisa in exil (358-359).

Revenit acasa, Ilarie va promova incontinuu credinta de la Niceea si monahismul.

In ultimii ani ai vietii sale, Sf. Ilarie s-a ocupat de pastorirea credinciosilor.

A murit la 13 ianuarie 368.

Biserica romano-catolica l-a proclamat Doctor Ecclesiae in 185l.

Opera

Este valoroasa din punct de vedere teologic si istoric. Ea poate fi tratata dupa cele trei mari domenii ale activitatii sale teologice: activitate de exeget, de luptator contra arianismului si de imnolog.

Opera exegetica:

- Comentariul la Sf. Matei - 33 capitole - fara introducere si incheiere, la inceput a circulat sub forma de omilii. Isi intemeiaza doctrina pe Sf. Scriptura si pe Sf. Traditie.

- Comentariul la Psalmi - nu s-a pastrat in intregime.

- Tratatul Despre Taine - interpreteaza mesianic unele personaje din Vechiul Testament raportandu-le faptele la Noul Testament. Interpretarea e alegorica - tipologica.

Opere dogmatico-polemice:

- Despre Sfanta Treime - in 12 carti - opera principala a Sfantului, in care apara dumnezeirea si deofiintimea Fiului contra arienilor.

- Despre Sinoade - adresat episcopilor din Germania, Galia si Bntania, pentru a le aduce la cunostinta formulele trinitare aparute in Orient dupa Sinodul de la Niceea.

Opere istorico-polemice:

Contra lui Valentinian - alcatuita din parti izolate ale unui intreg unitar primitiv

Cartea catre imparatul Constantiu prin care cere imparatului o audienta la Constantinopol pentru a dovedi minciunile puse pe seama lui.

Contra imparatului Constant - critica pe imparat pentru ca nu i-a dat aceasta satisfactie, dar critica si formulele arianizante.

Contra arienilor sau Contra lui Auxentiu - eforturile facute impreuna cu Eusebiu de Vercelli pentru a depune pe episcopul arian Auxentiu de la Milan si esecul lor in aceasta privinta din cauza atitudinii nehotarate a imparatului Valentinian.

Opere poetice.

Sf. Ilarie a fost primul scriitor de imne in Biserica apuseana.

- Cartea imnelor - s-a pierdut in intregime.

I s-au atribuit, imne si alte piese poetice.

A scris si scrisori. A tradus din scriitorii greci, mai ales din Origen.

Doctrina:

Sf. Treime - Un singur Iisus Hristos, prin Care au venit toate la fiinta. E Un singur Duh Sfant. Dumnezeu e Tata si este nenascut. Fata de Dumnezeu avem trei datorii: credinta, intelegerea si adorarea. Fiul e Fiul desavarsit al Tatalui desavarsit, Fiu Unul-nascut al Tatalui nenascut, Dumnezeu din Dumnezeu, Duh din Duh, Lumina din Lumina.

Sf. Ilarie invata perihoreza Persoanelor divine: Fiul Se afla in cele care sunt in Tatal, adica intreg Fiul S-a nascut din intreg Tatal. Ceea ce e in Tatal, aceea e si in Fiul. Noi suntem fiii lui Dumnezeu, dar nu ca Fiul Sau Unul-nascut. Acesta e Fiu adevarat si propriu, Fiu prin origine, nu prin adoptie, Fiu prin nastere, nu prin creatie.

Fiul este de o fiinta cu Tatal "nu prin unirea Persoanei, ci prin unitatea fiintei" (Despre Sf. Treime, IV, 42). Sf. Duh e socotit Dumnezeu fara sa fie numit astfel - strategie similara aceleia a Sf. Vasile, pentru a menaja pe semiarieni.

Hristologia - Fiul a lepadat starea slavei Sale divine, nu firea Sa divina. Sf. Ilarie vorbeste de "trupul ceresc" al lui Hristos, iar explicatiile pe care le da el nu rezista prea mult in fata altor afirmatii ale sale. Starea naturala a Trupului lui Hristos, chiar inainte de inviere, era aceea de transfigurare. Deci, Schimbarea la Fata si umblarea pe mare n-au fost minuni, ci stari naturale ale existentei si Trupului lui Hristos.

Pacatul originar se transmite tuturor prin nastere.

Harul se da prin Sf. Taine, indeosebi prin Botez si Euharistie.

Carti Ortodoxe

Cuprins