SF. ATANASIE CEL MARE

Sfantul Atanasie cel Mare

Viata.

Sf. Atanasie s-a nascut in 295, la Alexandria. A fost facut citet in 312 si diacon in 318, data dupa care el a ajuns secretarul patriarhului Alexandru. Ca diacon si secretar, el il insoteste pe patriarh la Sinodul de la Niceea, in 325, unde joaca un rol decisiv in combaterea arianismului si in condamnarea lui Arie. Este ales episcop al Alexandriei, odata cu moartea Sf. Alexandru - 8 iunie 328. Sf. Atanasie a fost episcop pana in 373, adica 45 de ani. A suferit cinci exiluri, insa acestea nu l-au impiedicat sa desfasoare o bogata activitate teologica - mai ales o politica bisericeasca antiariana. Reuseste sa impiedice inlocuirea Simbolului niceean cu cel de la Rimini printre episcopii din Africa si il sprijina pe Sf. Vasile cel Mare in stradania sa pentru linistirea religioasa a Orientului. A scris mult contra arianismului si apolinarismului. A facut dovada unei sinteze ideale de severitate si blandete in toate actele de administratie bisericeasca.

A murit la 2 mai 373, dupa 45 de ani de episcopat, din care aproximativ 20 au fost petrecuti in exil. A fost unul dintre primii episcopi nemartiri care au primit un cult public.

Opera.

Opera scrisa a Sf. Atanasie numara 36 de titluri - de opere.

Apologetice.

- Cuvant contra paganilor (grecilor) - 318-320, cuprinde doua parti: in prima combate paganismul, iar in a doua indica cele doua cai prin care omul poate reveni la cunoasterea lui Dumnezeu pe care L-a parasit: anume - studiul sufletului si acela al lumii exterioare

- Cuvant despre intruparea Logosului - scris in continuarea lucrarii precedente. Este tratatul clasic patristic asupra doctrinei soteriologice a Bisericii primare. Sf. Atanasie dezvolta amplu cauzele si efectele intruparii Logosului.

Dogmatico-polemice.

- Cuvinte contra arienilor - cea mai mare si cea mai importanta opera dogmatica a sa, avand patru carti - discursuri (doar primele trei sunt autentice).

- Despre intrupare si contra arienilor

- Expunerea credintei - impotriva arianismului

- Cuvant mai mare despre credinta - impotriva arianismului.

Istorico-polemice.

- Apologie contra arienilor - justificare in fata arienilor (date si informatii)

- Contra lui Valens si Ursaciu - s-a pierdut

- Apologie catre imparatul Constantin - scrisa pe la 357, ca aparare in fata imparatului Constantin (una din cele mai reusite opere ale sale - ca arta literara)

- Apologie despre fuga sa - urmareste sa infirme acuzatiile arienilor ca el a fugit din lasitate in 356 din Alexandria

- Istoria arienilor catre monahi - scrisa in 358, la cerinta monahilor in mijlocul carora se refugiase (o istorie a certurilor ariene, precedata de o scrisoare catre monahi)

Exegetice.

Cele mai multe s-au pierdut. S-au pastrat in catrene fragmente din interpretari la Iov, Cantarea Cantarilor, Matei, Luca, I Corinteni.

- Interpretarea psalmilor - din ea avem cele ai multe framente (anii 366 - 373)

- Scrisoarea catre Marcellin - despre talcuirea psalmilor

- Despre titlurile psalmilor

- Comentarii la Eclesiast si Cantarea Cantarilor

Sf. Atanasie a scris putina exegeza la Cartile Noului Testament.

Ascetice.

- Despre feciorie - cuvant de mantuire catre o fecioara (manual de sanctificare)

- Viata Sf Antonie - una din cele mai celebre scrieri ale sale. Aceasta este raspunsul pe care autorul il da dorintei unor calugari straini, de a le prezenta pe marele anahoret. Are 94 capitole. Autorul l-a cunoscut de aproape pe Sf. Antonie, multe din elementele descrierii fiind fapte controlate. Autorul face un panegiric al Sf. Antonie. El doreste sa prezinte un model desavarsit pentru monahi. Se pune accent destul de mult pe lupta cu diavolului si uneltirile acestuia. Luptele lui Antonie cu demonii umplu pagini intregi.

Scrisori.

Scrisorile Sf. Atanasie se impart in doua mari categorii:

- oficiale -

- Scrisorile festale sau pascale - pentru informarea credinciosilor asupra datei Pastelui si indemnarea acestora sa se pregateasca pentru eveniment. Postul Pastelui, era, la inceput, de 6 zile, mai apoi precizandu-se numarul de 40 de zile. Avem 15 scrisori intr-o traducere siriaca, din anii 329 - 348. In scrisoarea 39 sunt enumerate cartile canonice ale Sfintei Scripturi - prima atestare canonica a tuturor celor 27 de carti ale Noului Testament actual.

- Trei scrisori sinodale - scrise in numele celor trei Sinoade din Alexandria - 362 - moment in care li s-a trimit antiohienilor vestitul "Tomos catre Iovian"

- Scrisoarea asupra credintei - in 363

- Scrisoarea catre episcopii africani - in 369

- Doua enciclice - una contra lui Grigorie si alta atentioneaza asupra intrigilor ariene

- doctrinare -

- Scrisoarea despre hotararile Sinodului de la Niceea - ofera mijloacele necesare apararii hotararilor Sinodului de la Niceea

- O scrisoare despre invatatura lui Dionisie, ep. Alexandriei - un tratat doctrinar in care demonstreaza ca arienii n-au dreptul sa-l revendice pe Dionisie al Alexandriei

- Scrisoare despre Sinoadele tinute la Rimini in Italia si la Seleucia, in Isauria - istoria vestitului dublu sinod. Este criticata aspru versatilitatea arienilor, mai ales a anomeilor, si schimbarea simbolurilor lor de credinta, dar e dispus sa trateze cu homiousienii.

- Patru scrisori catre Serapion, episcop de Tmuis - intre 356 - 362, in pustiu. Ele infatiseaza doctrina atanasiana despre Sf. Duh, combatand-o pe aceea a pnevmatomahilor.

- Trei scrisori adresate lui Epictet, Adelph si Maxim - au cuprins hristologic si combata ideile dochetiste

- Scrisoarea catre Epictet - are o consideratie aproape canonica

- Scrisori cu cuprins ascetic sau disciplinar - catre Dracontios, Rufinian (ep) si Ainun.

Doctrina.

Teologia sa nu poate fi considerata un sistem, adica un ansamblu de principii care sa coordoneze adevarurile dogmatice si sa traga concluziile respective, insa aportul sau pentru teologie este considerabil. Printre meritele sale de seama se numara acela al apararii cu inflacarare a Hotararile Sinodului de la Niceea. Adancimea cugetarii sale teologice, cunoasterea perfecta a problemelor si ptenta rezolvarii acestora fac din Sf. Atanasie un ziditor al teologiei sec. IV.

Ca probleme teologice esentiale prezinta:

- Sf. Treime - impotriva lui Arie, Sf. Atanasie afirma ca numele de Fiu implica notiunea de nascut, de copil, iar a fi nascut inseamna a veni nu din vointa, ci din fiinta Tatalui. Fiul are plenitudine dumnezeiasca. Nasterea aceasta a Fiului din Tatal nu se aseamana cu nasterea omeneasca. In cazul nasterii divine, Cel nascut este vesnic de o fiinta cu Nascatorul, Fiul si Tatal sunt intr-o unire dupa fiinta. Combatandu-i si ironizandu-i pe arieni, Sf. Atanasie zice ca daca Logosul nu coexista din vesnicie cu Tatal, nu exista Sf. Treime vesnica. Daca Fiul nu S-a nascut din fiinta Tatalui, ci a iesit din nimic, Sf. Treime se formeaza din nimic. A fost deci un timp cand nu exista Sf. Treime. Logosul este Fiu, insa nu prin participare, pentru ca numai fapturile au harul divin prin participare. Tatal si Fiul sunt absolut una, prin unirea dumnezeirii si a firii lor. Tatal, lucreaza prin Fiul, in Sf. Duh.

- Doctrina soteriologica - ocupa un loc central in conceptia sa teologica. Iar soteriologia are la baza intruparea Fiului lui Dumnezeu. Sf. Atanasie enumera urmatoarele motive ale intruparii:

- oamenii nu puteau sa-L cunoasca cu adevarat pe Dumnezeu, decat prin Fiul Sau

- Dumnezeu nu putea ierta pur si simplu pacatele oamenilor, fara sa Se dezminta

- El nu putea sta indiferent la pieirea noastra progresiva, dand castig cauza diavolului

- Dumnezeu nu se putea multumi cu pocainta oamenilor, care admitand ca ar fi sters pacatul, n-ar fi putut inlatura stricaciunea, moartea -pedeapsa pacatului si inerente firii noastre

- ingerii n-ar fi putut mantui pe oameni, caci ei sunt fapturi.

"Logosul, zice Sf. Atanasie, vazand ca piericiunea oamenilor nu putea fi inlaturata altfel decat prin moarte, iar El - Logosul nu putea sa moara pentru ca era nemuritor si era Fiul Tatalui, pentru aceasta El isi ia trup capabil sa moara, pentru ca acesta, participand la Logosul de peste toate, sa poata da satisfactie mortii pentru toti, sa ramana nestricacios din cauza Logosului Care salasluia in El si, in fine, piericiunea sa inceteze la toti prin harul invierii. De aici, Logosul oferindu-Si spre moarte trupul pe care si l-a luat ca pe o jertfa si ca pe o victima fara pata, a sters de la toti cei asemenea moartea prin producerea Sa pentru altii. Logosul lui Dumnezeu a achitat datoria fata de moarte. Si asa Fiul lui Dumnezeu Cel nestricacios unindu-Se cu toti printr-un trup asemenea celui omenesc, i-a imbracat pe toti in nestrica-ciune prin fagaduinta invierii".

Pe langa dumnezeirea Fiului, se urmarea si demonstrarea ideii centrale a soteriologiei atanasiene, care este indumnezeirea omului. Daca lucrarile dumnezeirii Cuvantului n-ar fi fost savarsite cu trupul, omul n-ar fi fost indumnezeit. "Logosul lui Dumnezeu S-a facut om, pentru ca noi sa fim indumnezeiti. El S-a aratat in trup pentru ca noi sa luam cunostinta despre Tatal Cel nevazut. El a rabdat batjocura de la oameni, pentru ca noi sa mostenim nemurirea". "Fiul lui Dumnezeu s-a facut om, pentru a ne indumnezei in El" - ideea centrala.

- Doctrina hristologica - sustine ca Hristos e o Persoana si ca lucrarile Lui apartin simultan ambelor firi. Logosul a luat asupra Sa suferintele trupului Sau. Hristos are doua vointe: una omeneasca, care este a trupului, si alta dumnezeiasca, care este a lui Dumnezeu. Sf. Fecioara Maria este Nascatoare de Dumnezeu, in adorarea lui Hristos, noi ne inchinam nu numai Fiului lui Dumnezeu, ci si omului.

- Starea paradisiaca si pacatul originar - Dumnezeu, prin Logosul Sau, a facut neamul omenesc dupa chipul Sau. In consecinta, El l-a inzestrat cu gandire si cu cunoasterea eternitatii divine, iar prin harul divin si prin puterea data Logosului de Tata, neamul omenesc era fericit, traia in stransa legatura cu Dumnezeu si ducea o viata fara griji, senina si nemuritoare. Dupa pacat, oamenii n-au mai ramas cum fusesera creati, ci au pierdut ceea ce primisera.

- Sf. Traditei - ii da mare importanta, ca izvor al credintei.

- Sf. Taine - Botezul savarsit de arieni nu e valabil, pentru ca el nu e facut in numele Treimii reale si adevarate. Sf. Euharistie, autorul nostru zice: "Cat timp n-au inca loc rugaciunile si cererile, painea si vinul sunt paine pura si vin pur; cand insa s-au savarsit marile si minunatele rugaciuni, atunci painea se face Trupul, iar vinul se face Sangele Domnului nostru Iisus Hristos. Aceasta se savarseste prin coborarea Logosului in paine si in vin".

Caracterizare.

Sf. Atanasie a fost unul dintre cei mai mari pastori ai Bisericii crestine din sec. IV, viata si felul conditiei sale ajungand norma pentru episcopat, zice Sf. Grigorie Teologul. El a fost "stalpul Bisericii".

Un aparator incomparabil al invataturii ortodoxe formulate la Niceea, Sf. Atanasie a avut o atitudine lineara in problemele mari ale Bisericii, nelasandu-se intimidat de nimeni.

Sf. Atanasie a fost un mare traditionalist, ca unul care a avut mereu vie in fata invatatura luminoasa si corecta a Bisericii de pana la el. Sf. Atanasie teologhiseste servindu-se de trei feluri de argumente: dreapta ratiune, Sf. Scriptura si Sf. Traditie.

Biserica noastra il praznuieste la 18 ianuarie.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact