ARNOBIU

Arnobiu

Viata.

Arnobiu e originar din Sicca, orasel in Numidia proconsulara, unde profesa retorica si unde l-a avut ca elev pe Lactantiu. El era un adversar periculos al crestinismului, pe care-l combatea staruitor. Pe la 295-296 s-a convertit la crestinism, in urma unei viziuni. Cum atitudinea lui interioara anticrestina nu-l putea convinge pe episcopul locului de adevarul convertirii sale, Arnobiu prezenta ca dovada a acestei convertiri primele doua carti din opera sa "Contra paganilor". Primi Botezul.

Cronica lui Ieronim asaza moartea sa pe la 327.

Opera

Contra paganilor - cuprinde 7 carti intr-un singur manuscris.

Fondul se poate imparti in doua:

- primele doua carti sunt o apologie a crestinismului. Crestinismul nu e vinovat de -nenorocirile prezentului. El lucreaza, dimpotriva, la imputinarea acestor nenorociri, ca, de exemplu, la eliminarea razboiului. Unele invataturi crestine luate in deradere de pagani, ca de exemplu nemurirea sufletului, au fost profesate si de filozofii pagani, cum e cazul cu Platon.

- cartile 3-5 infatiseaza in amanunt politeismul pagan, cu miturile lui absurde si imorale, care nu pot fi interpretate alegoric. Cartea a 6-a combate adorarea zeilor prin ridicarea de temple si statui, iar a 7-a respinge sacrificiile.

Scrierea e importanta pentru cunoasterea mitologiei antice si a diferitelor sisteme de filozofie. Desi uneori cu interesante observatii, critici sau atitudini de amanunt, indeosebi in combaterea politeismului, opera lui Arnobiu e, in general, o piesa retorica cizelata, dar inexpresiva si obositoare. Daca Arnobiu cunoaste bine paganismul, el nu cunoaste decat superficial fondul crestinismului care, pentru el, e un simplu spiritualism superior.

Doctrina

E confuza si necorecta. El admite coexistenta lui Dumnezeu si a zeilor.

Dumnezeu Tatal - e Dumnezeul principal sau propriu-zis, pe cand zeii paganilor sunt divinitati subalterne, care-si au existenta si functiunile de la Dumnezeul crestin.

Hristos - e Dumnezeu si Om. Chiar daca ar fi numai Om, El ar merita sa fie numit Dumnezeu pentru multele si generoasele daruri pe care ni le-a facut si ni le face. Hristos este un Dumnezeu de rang secund.

Sufletul omenesc - vine nu de la Dumnezeu, propriu-zis, ci de la ingeri si nu e nemuritor prin firea lui, ci poate deveni nemuritor prin harul lui Hristos.

Dumnezeirea crestinismului e dovedita de puterea sa morala.

Carti Ortodoxe

Cuprins