SF. VASILE CEL MARE

SF. VASILE CEL MARE

Viata.

Sf. Vasile s-a nascut pe la 330, in Cezareea Capadociei. Mama Emilia, iar tatal retorul Vasile au avut 10 copii:

- trei vor fi episcopi - Vasile, Grigorie de Nyssa, Petru de Sevasta

- cinci vor fi monahi - cei trei dinainte, plus Naucratios si Macrina cea Tanara

- sase sfinti in familia mare - Sf. Macrina cea Batrana, Sf. Emilia, Sf. Vasile, Sf. Grigorie, Sf. Petru, Sf. Macrina cea Tanara.

Sf. Vasile si-a facut educatia intai in familie, cu tatal sau, cu sora Macrina, apoi in scolile din Cezareea Capadociei, unde il cunoaste pe Sf. Grigorie Teologul, pe urma la Constantinopol si in fine la Atena.

A avut profesori vestiti - Libaniu, Proheresiu si Himeriu. Inchega o prietenie vestita cu Sf. Grigorie de Nazianz. Viata lor studenteasca e model pentru teologii de totdeauna. Cunosteau doar doua drumuri: al scolii si al Bisericii.

S-a intors in patrie pe la 355. A profesat catva timp retorica, dar a renuntat la lume si a intrat in monahism dupa ce a fost botezat. A calatorit pentru cunoasterea monahismului in Siria, Palestina, Egipt si Mesopotamia. In scopul organizarii unei vieti de obste, il cheama pe Sf. Grigorie Teologul la manastirea infiintata de el in Pont. Aici el imbina munca manuala cu rugaciunea si cu ravna calda intelectuala. Aici a scris el Regulile vietii monahale si a pus bazele Filocaliei cu Sf. Grigorie.

In curand, a fost chemat de episcopul Eusebiu si hirotonit preot in 364, spre a i se incredinta pastoratia episcopiei. In 368, cu prilejul unei mari foamete, Sf. Vasile a organizat admirabil asistenta sociala. In 370, este ales episcop-mitropolit al Cezareei. In urma atitudinii sale neinfricate contra arianismului si a manevrelor imparatului Valens, dioceza i se imparti in doua.

In interiorul eparhiei, Sf. Vasile s-a impus printr-o uriasa activitate dogmatica, pastorala si sociala. A infiintat institutii de asistenta sociala: azil, ospatarie, casa pentru educarea fetelor alunecate, spital (si de leprosi), scoli tehnice - Vasiliade.

A impodobit serviciul divin cu Sfanta sa liturghie. Sf. Vasile a fost un mare preot, mare liturghisitor, mare pedagog, mare prieten, mare organizator, mare om de stiinta.

A murit la 1 ianuarie 379.

Opera.

In pofida scurtei sale vieti, acest parinte a scris foarte mult. Operele sunt, in cea mai mare parte, normative pentru invatatura ortodoxa.

Dogmatice:

- Contra lui Eunomiu - in trei carti. Eunomiu prezenta arianismul ca pe un pur rationalism, sustinand ca Fiinta lui Dumnezeu rezida in nenasterea Lui, Dumnezeu putand fi perfect cunoscut. Vasile arata in prima carte eroarea gnoseologica a lui Eunomiu. In cartea a II-a se stabileste dumnezeirea Fiului si deofiintimea Lui cu Tatal; in cartea a III-a se trateaza despre dumnezeirea Sf. Duh.

- Despre Sfantul Duh - dedicata lui Amfilohie de Iconium. Autorul sustine puterea si rolul Sf. Duh, care, ca si Tatal si Fiul, are dreptul la aceeasi cinstire, fiindca e de aceeasi fire cu El. El a evitat insa formula "homoousios" si pentru Sf. Duh.

Ascetice:

- Invataturi morale

- Regulile mari - cuprind 55 de numere tratand despre marile principii ale vietii monahale, pe baza Sf. Scripturi.

- Regulile mici - cuprind 313 numere si se prezinta ca raspunsuri scurte la anumite intrebari. Au influentat Asezamintele Sf. Ioan Casian si Regula lui Benedict de Nursia.

- Despre judecata lui Dumnezeu

- Despre credinta.

Sfaturile din ele nu-i privesc special pe monahi, ci pe crestini in general si pe preoti.

Omilii si cuvantari.

- 9 Omilii la Hexaemeron - care explica crearea lumii si toate fenomenele legate de actul creatiei pe zile. Autorul pune la contributie toata stiinta antichitatii si a timpului sau, in domeniul naturii si al filozofiei. Au fost rostite in timpul unui Post al Pastelui.

- 13 Omilii asupra Psalmilor - tratand Psalmii 1, 7, 14, 28, 29, 32, 33, 44, 45, 48, 59, 61, 114, verset cu verset si cu aplicatii pentru edificarea credinciosilor. Prima omilie e un studiu asupra psalmilor in general.

- Comentariul la Isaia - e de autenticitate discutabila

- 24 Cuvantari din diferite domenii

- dogmatice - Despre credinta, la textul "La inceput era Cuvantul"

- Contra sabelienilor, a lui Arie si a eunomienilor

- Dumnezeu nu este autor al raului.

- morale - Contra bogatilor, la textul din Luca 16, 18

- Cu ocazia secetei

- Contra betiei

- Despre invidie.

- pedagogice - Catre tineri: se poate trage folos din studiul clasicilor profani care trebuie cititi asa cum albina culege nectarul din flori.

- panegirice - La martirii Sf. Iulita

- Sf. Gordius

- Cei 40 de martiri din Sevasta

- Sf. Mamant.

Liturgice, canonice, corespondenta:

- Liturghia

- Colectia de scrisori a Sf. Vasile cuprinde 365 de numere datand din toate perioadele vietii lui. Corespondenta Sf. Vasile e cea mai eleganta opera a sa sub raportul stilului si al finetii spiritului.

Doctrina.

Cunoasterea naturala a lui Dumnezeu - dezvolta o frumoasa si interesanta teorie a cunoasterii lui Dumnezeu, contra lui Eunomiu. Vasile observa ca Dumnezeu nu poate fi cunoscut decat din lucrarile Sale si aceasta pe calea mintii. Prin aceste lucrari noi cunoastem insa numai puterea, nu si fiinta lui Dumnezeu. Cu ajutorul conceptelor sau notiunilor, noi deducem pe Dumnezeu din operele Sale. Aceste concepte exprima atributele sau insusirile lui Dumnezeu. Daca Dumnezeu ar putea fi inteles, El ar fi marginit.

Sf. Treime - aduce o precizare pretioasa in folosirea termenilor care exprimau in vremea lui fiinta lui Dumnezeu si persoanele Sf. Treimi. Sf. Vasile e cel dintai care intrebuinteaza numai formula "o singura fiinta, trei ipostase". Prin "ipostasa", el intelege o fiinta de sine statatoare caracterizata prin insusiri proprii, in sensul de individ sau persoana. Sf. Vasile atribuie Tatalui paternitatea, Fiului filiatia si Sf. Duh sfintenia. Autorul nostru a sustinut dumnezeirea si deofiintimea Sf. Duh cu celelalte Persoane ale Sf. Treimi, dar n-a intrebuintat niciodata pentru Sf. Duh expresiile: Dumnezeu si "deofiinta cu Tatal".

Carti Ortodoxe

Cuprins