DIODOR DE TARS

DIODOR DE TARS

Viata.

Diodor de Tars se naste la Tars sau la Antiohia, spre 330. A studiat cu tatal sau la Antiohia si apoi la Atena, ajungand sa posede o larga cultura generala. Intors de la studii, intemeiaza o manastire la Antiohia, pe care o conduce 10 ani, cu prietenul sau Carterios.

Are ca ucenici pe Sf. Ioan Gura de Aur si pe Teodor de Mopsuestia. A fost ghidul comunitatii antiohiene pe timpul schismei din Antiohia si al persecutiei lui Iulian Apostatul, pe care l-a combatut. In 363 este facut preot de Meletie. In 373, trebuind sa fuga, sub Valens, din Antiohia in Armenia, a intrat in legatura cu Sf. Vasile cel Mare. In 378 revine din exil, si e ales episcop de Tars. Ia parte la Sinodul II ecumenic, iar imparatul Teodosie il recunoaste normativ pentru ortodoxia din dioceza Orientului (Antiohia).

Moare inainte de 394. Probabil pe la 391-393.

Opera.

Opera sa atinge multe domenii: exegetic, apologetic, polemic, dogmatic, istoric, stiinte naturale.

- Comentarii - la toate cartile Vechiului Testament, apoi la Evanghelii, Faptele Apostolilor si Epistolele lui Ioan (n-au ramas decat catrene) - inaugureaza metoda exegezei istorico-gramaticale.

- Comentariul la Psalmi - in intregime (descoperit recent - Biblioteca nationala Paris)

Fragmente din:

- Despre destin

- Contra astronomilor si astrologilor

- Contra maniheilor

- Contra sinucigasilor

- Despre Sf. Duh.

Opere dogmatice:

- Dumnezeu e Unul singur in Treime

- Despre invierea mortilor

- Despre suflet - contra parerilor eretice despre el

- Despre Providenta

- Despre Dumnezeu si zei

- Despre natura si materie

- Firile nevazute n-au fost create din elemente, ci au fost facute odata cu elementele

- Cum Creatorul e vesnic dar operele Lui nu sunt vesnice

- Cum Se voieste si nu Se voieste in Dumnezeul cel vesnic.

I s-au atribuit si cele patru lucrari pseudo-iustinice:

- Intrebari si raspunsuri catre ortodocsi

- Intrebari ale crestinilor catre pagani

- Intrebari ale paganilor catre crestini

- Combaterea unor pareri aristotelice.

Doctrina.

Hristologia sa nu folosea termeni si sustineri ortodoxe.

Pentru el Fecioara Maria e Nascatoare de om, nu de Dumnezeu.

Fiul lui Dumnezeu a luat pe Fiul lui David, in care a salasluit ca intr-un templu.

Omul nascut din Maria nu e Fiul lui Dumnezeu prin fire, ci prin har.

Avem aici ideile principale ale nestorianismului si uneori si formularea lor clasica. De aceea Sf. Chiril a denuntat pe Diodor ca prim autor al nestorianismului. Prenestorianismul sau a fost combatut de Apolinarie si Grigorie de Nyssa. El n-a fost condamnat expres la un sinod ecumenic, dar ideile sale, mai ales hristologice, au pregatit doctrina nestoriana, ceea ce i-a adus condamnarea la Sinoadele de la Constantinopol (499) si Antiohia (508).

Carti Ortodoxe

Cuprins