TEODOR DE MOPSUESTIA

TEODOR DE MOPSUESTIA

Viata.

Teodor de Mopsuestia in 350, la Antiohia. Inclinat spre cultura, are ca dascal si pe Libaniu. Se imprieteneste cu Sf. Ioan Gura de Aur, care il determina sa renunte la cariera juridica pentru care se pregatise, spre a intra impreuna in asketerionul - manastirea condusa de Diodor si Carterios la Antiohia (370). Dupa o criza sentimentala, din care-l scoate Sf. Ioan Gura de Aur prin cele doua scrisori vestite ale sale Catre Teodor cel cazut, Teodor se deda cu ravna ascezei si studiului.

Episcopul Flavian il lua sub supravegherea lui, il instrui si-l hirotoni preot in 383, la Antiohia. Teodor lupta in scris si oral cu numerosi eretici ai timpului: ori-genisti, arieni, eunomieni, apolinaristi, pnev-matomahi. Are ca elevi pe Ioan de Antiohia, Teodoret, Rufin si Nestorie. E ales episcop de Mopsuestia, in Cilicia, la 392, si pastoreste Biserica de aici pana la moartea sa intamplata la 428.

Apara energic pe Sf. Ioan Gura de Aur in 404, converteste pe pagani si scrie cea mai mare parte a operei sale exegetice. Intr-o zi, sustine in predica ca nu trebuie dat Sf. Maria titlul de Nascatoare de Dumnezeu, in fata protestelor viguroase ale credinciosilor, el retracta sustinerea sa.

Cu toate ca a combatut pe toti ereticii vremii sale, indeosebi pe arieni si pe apolinaristi, el este promotorul nestorianismului prin afirmarea a doua persoane in Iisus Hristos, prin unirea lor relationala, prin sustinerea a doi fii in Iisus Hristos si prin titlul de nascatoare de om si Nascatoare de Dumnezeu dat Fecioarei Maria.

Opera lui a provocat mari controverse, care au tulburat profund Biserica. Teodor a fost demascat ca tata al nestorianismului de Rabulas de Edessa si Sf. Chiril al Alexandriei, dar a fost aparat de Teodoret al Cirului si de Ibas de Edesa. Teodor nu a fost condamnat nici la al III-lea nici la al IV-lea Sinod ecumenic, dar a fost condamnat aspru - omul si opera - la Sinodul al V-lea ecumenic, ca unul din cele trei capitole.

Poate fi numit rationalistul prim al Scolii antiohiene.

Moare la 428.

Opera

Condamnarea sa, la Sinodul V ecumenic, a adus si distrugerea, aproape completa, a operelor sale.

Opere exegetice:

- Comentariu asupra celor 12 profeti mici

- Comentariu la Evanghelia dupa Ioan

- Comentariu la cele 10 scrisori minore ale Sf. Pavel (afara de Rom, 1-2 Cor, Evr)

- O disputa Contra unui episcop macedonian de la Anazarba

Ni s-au transmis fragmente grecesti din:

- Comentariile la Geneza, Exod, Psalmi, Iov, Cantarea Cantarilor

- Comentariul la Psalmi - opera de idei indraznete, dar pe care autorul le regreta

- Comentariile la Noul Testament - fragmente din:

- Comentariile la Matei, Marcu, Luca, Ioan

- Comentarii la Epistolele pauline - la toate

- Doua tratate de exegeza (principii exegetice).

Teodor adopta principiile exegetice ale Scolii antiohiene, dar nu le respecta.
Criteriul sau exegetic principal e cel personal.

Lucrari dogmatice:

- omilie catehetica

- omilie mistagogica

- Despre intruparea Fiului lui Dumnezeu, contra lui Apolinarie

- Contra aparatorilor pacatului originar.

Doctrina.

A anticipat nestorianismul si pelagianismul.

Denatura pacatul stramosesc si sustinea pofta trupeasca in Iisus.

Erorile cele mai mari ale lui Teodor sunt in domeniul hristologiei si soteriologiei. Teodor sustine identitatea dintre fire si persoana in Mantuitorul si, deci, existenta nu numai a doua firi, ci si a doua persoane. Unirea celor doua firi si persoane este pur morala. Ea e o unire de bunavointa, de autoritate, de demnitate, de filiatie. Aceasta pentru ca nu se poate spune ca Dumnezeu S-a nascut din Fecioara. Cel nascut din Maria e din samanta lui David. De aceea intre cele doua firi si persoane e numai o relatie, o inhabitare. Teodor respinge comunicarea insusirilor: lui Iisus al istoriei nu i se pot atribui titlurile si faptele Logosului, iar acestuia nu i se pot atribui cele ale lui Iisus.

Fecioara Maria nu e Nascatoare de Dumnezeu decat prin relatie. Ea poate fi numita si nascatoare de om si Nascatoare de Dumnezeu; nascatoare de om prin firea lucrului, Nascatoare de Dumnezeu prin relatie. Iisus e Fiul lui Dumnezeu, dar prin har, la fel cu oamenii. In Iisus Hristos sunt doi fii.

Tagaduind mostenirea pacatului originar, Teodor sustinea ca mantuirea insemna numai ridicarea firii umane la un stadiu mai inalt, in care se intra o data cu Botezul.

Teodor afirma, totusi, prezenta reala, nu simbolica, a lui Hristos in Euharistie si prefacerea painii si a vinului in trupul si sangele Domnului.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact