TEODOR DE MOPSUESTIA

TEODOR DE MOPSUESTIA

Viata.

Teodor de Mopsuestia in 350, la Antiohia. Inclinat spre cultura, are ca dascal si pe Libaniu. Se imprieteneste cu Sf. Ioan Gura de Aur, care il determina sa renunte la cariera juridica pentru care se pregatise, spre a intra impreuna in asketerionul - manastirea condusa de Diodor si Carterios la Antiohia (370). Dupa o criza sentimentala, din care-l scoate Sf. Ioan Gura de Aur prin cele doua scrisori vestite ale sale Catre Teodor cel cazut, Teodor se deda cu ravna ascezei si studiului.

Episcopul Flavian il lua sub supravegherea lui, il instrui si-l hirotoni preot in 383, la Antiohia. Teodor lupta in scris si oral cu numerosi eretici ai timpului: ori-genisti, arieni, eunomieni, apolinaristi, pnev-matomahi. Are ca elevi pe Ioan de Antiohia, Teodoret, Rufin si Nestorie. E ales episcop de Mopsuestia, in Cilicia, la 392, si pastoreste Biserica de aici pana la moartea sa intamplata la 428.

Apara energic pe Sf. Ioan Gura de Aur in 404, converteste pe pagani si scrie cea mai mare parte a operei sale exegetice. Intr-o zi, sustine in predica ca nu trebuie dat Sf. Maria titlul de Nascatoare de Dumnezeu, in fata protestelor viguroase ale credinciosilor, el retracta sustinerea sa.

Cu toate ca a combatut pe toti ereticii vremii sale, indeosebi pe arieni si pe apolinaristi, el este promotorul nestorianismului prin afirmarea a doua persoane in Iisus Hristos, prin unirea lor relationala, prin sustinerea a doi fii in Iisus Hristos si prin titlul de nascatoare de om si Nascatoare de Dumnezeu dat Fecioarei Maria.

Opera lui a provocat mari controverse, care au tulburat profund Biserica. Teodor a fost demascat ca tata al nestorianismului de Rabulas de Edessa si Sf. Chiril al Alexandriei, dar a fost aparat de Teodoret al Cirului si de Ibas de Edesa. Teodor nu a fost condamnat nici la al III-lea nici la al IV-lea Sinod ecumenic, dar a fost condamnat aspru - omul si opera - la Sinodul al V-lea ecumenic, ca unul din cele trei capitole.

Poate fi numit rationalistul prim al Scolii antiohiene.

Moare la 428.

Opera

Condamnarea sa, la Sinodul V ecumenic, a adus si distrugerea, aproape completa, a operelor sale.

Opere exegetice:

- Comentariu asupra celor 12 profeti mici

- Comentariu la Evanghelia dupa Ioan

- Comentariu la cele 10 scrisori minore ale Sf. Pavel (afara de Rom, 1-2 Cor, Evr)

- O disputa Contra unui episcop macedonian de la Anazarba

Ni s-au transmis fragmente grecesti din:

- Comentariile la Geneza, Exod, Psalmi, Iov, Cantarea Cantarilor

- Comentariul la Psalmi - opera de idei indraznete, dar pe care autorul le regreta

- Comentariile la Noul Testament - fragmente din:

- Comentariile la Matei, Marcu, Luca, Ioan

- Comentarii la Epistolele pauline - la toate

- Doua tratate de exegeza (principii exegetice).

Teodor adopta principiile exegetice ale Scolii antiohiene, dar nu le respecta.
Criteriul sau exegetic principal e cel personal.

Lucrari dogmatice:

- omilie catehetica

- omilie mistagogica

- Despre intruparea Fiului lui Dumnezeu, contra lui Apolinarie

- Contra aparatorilor pacatului originar.

Doctrina.

A anticipat nestorianismul si pelagianismul.

Denatura pacatul stramosesc si sustinea pofta trupeasca in Iisus.

Erorile cele mai mari ale lui Teodor sunt in domeniul hristologiei si soteriologiei. Teodor sustine identitatea dintre fire si persoana in Mantuitorul si, deci, existenta nu numai a doua firi, ci si a doua persoane. Unirea celor doua firi si persoane este pur morala. Ea e o unire de bunavointa, de autoritate, de demnitate, de filiatie. Aceasta pentru ca nu se poate spune ca Dumnezeu S-a nascut din Fecioara. Cel nascut din Maria e din samanta lui David. De aceea intre cele doua firi si persoane e numai o relatie, o inhabitare. Teodor respinge comunicarea insusirilor: lui Iisus al istoriei nu i se pot atribui titlurile si faptele Logosului, iar acestuia nu i se pot atribui cele ale lui Iisus.

Fecioara Maria nu e Nascatoare de Dumnezeu decat prin relatie. Ea poate fi numita si nascatoare de om si Nascatoare de Dumnezeu; nascatoare de om prin firea lucrului, Nascatoare de Dumnezeu prin relatie. Iisus e Fiul lui Dumnezeu, dar prin har, la fel cu oamenii. In Iisus Hristos sunt doi fii.

Tagaduind mostenirea pacatului originar, Teodor sustinea ca mantuirea insemna numai ridicarea firii umane la un stadiu mai inalt, in care se intra o data cu Botezul.

Teodor afirma, totusi, prezenta reala, nu simbolica, a lui Hristos in Euharistie si prefacerea painii si a vinului in trupul si sangele Domnului.

Carti Ortodoxe

Cuprins