HEGESIP

Hegesip

Viata.

Printre scriitorii antignostici pomeniti de Eusebiu, locul de frunte in enumerare il detine Hegesip. Acest personaj era un fel de turist, afirmand in cartea lui ca a fost la Roma si ca in drum spre acest oras a avut legaturi cu multi episcopi care profesau aceeasi invatatura, ca a stat un numar de zile printre fratii din Corint, care erau ortodocsi, ca ajuns la Roma. A stabilit o lista a episcopilor de la inceput pana la Anicet (155-166), episcopul din timpul cand a sosit el in marele oras. El constata, in fine, ca in fiecare succesiune de episcopi si in fiecare oras se pastreaza invatatura profetilor si a Domnului. Fer. Ieronim noteaza ca Hegesip ar fi stat la Roma pana sub papa Eleuteriu, al doilea urmas al lui Anicet si fostul diacon al acestuia. Din analiza pe care Hegesip o face "Evangheliei catre Evrei", cu care ocazie el arata anumite particularitati ale limbii ebraice, Eusebiu deduce ca acest autor a fost iudeu si din religia iudaica a trecut la credinta crestina. Dupa Cronica pascala, Hegesip ar fi murit sub Commodus (180-192).

Opera.

Eusebiu ne spune ca Hegesip a lasat o lucrare numita "Memorii", in cinci parti, si din care el citeaza unele fragmente. Aceste fragmente, putine si scurte, nu ne pot da o idee exacta despre caracterul propriu-zis al Memoriilor. Ieronim zice ca aceste Memorii erau o istorie bisericeasca, in cinci carti, tratand evenimentele de la patimile Domnului pana la vremea sa, adica pana spre 170-180 aproximativ si relevand la fiecare personaj tratat si specificul artei sale oratorice sau literare. Ne-am gasi deci in fata primei lucrari de istorie bisericeasca in literatura patristica. Se pare insa, dupa cuprinsul fragmentelor citate de Eusebiu, ca lucrarea aceasta era mai mult o opera polemica cu gnosticii, carora tinea sa le arate adevarul oficial al Bisericii.

Doctrina.

Din primul fragment citat de Eusebiu reiese ca Hegesip, asemenea Sf. Irineu, socotea ca invatatura curata crestina e garantata de succesiunea neintrerupta a episcopilor, de la Apostoli pana in momentul in care discuta problema. Biserica neatinsa de impuritatea eretica e numita "fecioara".

Carti Ortodoxe

Cuprins