PROSPER DE AQUITANIA

PROSPER DE AQUITANIA

Viata.

Originar din Aquitania, nu se cunoaste data exacta a nasterii acestuia.

A avut parte de o buna formare literara si filosofica.

Impreuna cu un prieten al sau, Ilarie, acesta a comunicat in 429 lui Augustin vestea despre disputele aprinse in manastirile din sudul Galiei cu privire la doctrina augustiniana despre har si predestinatie.

Prosper a luat personal apararea doctrinei augustiniene prin multe scrieri ale sale.

Prosper a plecat cu prietenul sau la Roma si a obtinut de la papa Celestin o scrisoare care atesta ortodoxia lui Augustin si recomanda episcopilor gali sa interzica campania de calomnii la adresa episcopului african.

Reintors de la Roma, Prosper a facut fata atacurilor contra lui Augustin venite din partea lui Vincentiu de Lerin.

De la 432, Prosper a inceput sa cedeze cu privire la augustinismul pur.

De la 440, el a intrat in serviciul cancelariei papale a lui Leon I.

Se pare ca autorul a intrat in manastire, unde a continuat sa scrie aparand pe Augustin.

A indemnat pe sotia sa sa se dedice in intregime Domnului.

A murit dupa 455.

Opera.

Scrisoare

Pentru Augustin - trei tratate

Carte cu 392 sentinte din operele lui Augustin

Cartea despre har si liberul arbitru - problema raporturilor dintre har si libertate.

Capitula Caelestini - o colectie de marturii.

Comentariu la Psalmi - compilatie din comentariul augustinian la psalmii 100-150.

Despre chemarea neamurilor - ii este atribuita.

Cronica lumii - trateaza istoria omenirii de la inceputul lumii pana la anul 455.

Versuri

Despre cei impotriva harului sau care sunt nerecunoscatori - doua epigrame

Epitaful ironic la adresa ereziilor nestoriana si pelagiana

Carte de 106 epigrame - pun in versuri diferite idei ale lui Augustin.

Doctrina

Raportarea sa la har este preluata de la Augustin, si anume ca firea omeneasca e absolut neputincioasa pentru a avea initiativa in actul mantuirii.

Predestinatia nu e identica cu prestiinta lui Dumnezeu. Prevederea lucrurilor nu inseamna producerea lor. Predestinatia nu distruge liberul arbitru, ci il desavarseste.

Din anul 432, Prosper n-a mai sustinut predestinatia augustiniana in sens strict, ci ideea de vointa universala mantuitoare la Dumnezeu. Toti sunt chemati la mantuire prin harul universal dat de Dumnezeu tuturor oamenilor, dar la mantuire n-ajung decat cei care au un har special. Harul lucreaza armonios cu firea.

Carti Ortodoxe

Cuprins