TATIAN ASIRIANUL

Tatian Asirianul

Viata.

Tatian s-a nascut in Asiria pe la 120. Se numeste pe sine "barbar, nu grec". A primit o educatie aleasa si o intinsa formatie filosofica si literara. Ajuns sofist, a calatorit din oras in oras, a studiat diferite filosofii si s-a initiat in misterele mai multor religii. Ajuns la Roma, s-a convertit la crestinism, prin lucrarea si indrumarea Sf. Justin Martirul si Filozoful, in a carui scoala a primit si adancit invatatura crestina. Convertirea lui s-a petrecut, probabil, pe la 150. A infiintat el insusi o scoala la Roma, unde a avut ca elev pe Rodon. Intors in Orient, in 172-173, el a cazut din ortodoxie si a infiintat secta encratitilor, o sinteza a tuturor ereziilor. Tatian a murit in Orient, nu se stie la ce data.

Opera.

Tatian a scris numeroase opere. Din ele ni s-au pastrat doua:

1. Cuvant contra Grecilor scris spre 170, care e mai mult decat o apologie, e o polemica severa contra culturii grecesti, pe care o critica aratand superioritatea crestinismului asupra paganismului. Vorbeste despre Dumnezeu (cap. IV), despre Logos (cap, V), despre creatie si providenta (cap. VI-X), despre pacatul originar (cap. XI), despre mantuire si invierea mortilor, despre demoni, magie si oracole. Tatian trece prin focul criticii viata, morala si asezamintele pagane (cap. XXI-XXX).

Tatian vorbeste de Logos endiathetos si Logos proforikos = Logosul imanent si Logosul emis in afara prin cuvant sau verbal. El numeste pe Hristos "Dumnezeu aparut in forma umana" (cap. XXI). Sfantul Duh salasluieste in inimile dreptilor (cap. XV).

2. Diatessaron, o evanghelie unica, alcatuita din texte ale celor patru Evanghelii, baza alcatuind-o Evanghelia a IV-a. Aceasta Evanghelie s-a bucurat de mare autoritate in Siria si a fost comentata de Sf. Efrem Sirul. Ea a fost folosita chiar de ortodocsi in sec. V, ceea ce a facut pe Teodoret al Cirului sa arda 200 exemplare din ea. Tatian a scris si alte opere ca:

- Despre animale,

- Despre demoni,

- Carte de probleme - dezlegarea unor dificultati ale Vechiului Testament,

- Despre mantuire dupa Mantuitorul,

- Parafrazari ale Sf. Ap. Pavel.

Doctrina.

Tatian admite Persoanele Sf. Treimi, dar Logosul e subordonat Tatalui. Logosul e imanent Tatalui, dar, prin proferarea lui in afara, creeaza lumea. Sf. Duh salasluieste in sufletul dreptilor.

Exista pacat originar, mantuire si inviere a mortilor.

Crestinismul e superior paganismului prin invatatura si morala sa si e anterior tuturor filosofiilor, prin Moise.

Caracterizare.

Tatian e un om violent, fara masura. El seamana mai mult cu Tertulian decat cu dascalul sau, Sf. Justin. El nu gaseste nimic bun la pagani.

Carti Ortodoxe

Cuprins