Cum sunt primite sfintele daruri totdeauna de catre Dumnezeu


CAPITOLUL XLVI

Cum sunt primite sfintele daruri totdeauna de catre Dumnezeu

Mai departe, sa cercetam si aceasta. Ca deci, dumnezeiasca Euharistie sfinteste pe toti credinciosii, se intelege din cele spuse ca merita sa cercetam acum si daca acestia se sfintesc totdeauna (adica la fiecare Liturghie).
Sfanta Liturghie este o aducere de daruri. Dar darurile nu sunt primite totodeauna de catre Dumnezeu, ci sunt si unele pe care El nu le voieste ci le refuza, din pricina pacatoseniei aducatorilor. Cazuri de acest fel sunt multe, nu numai la cei vechi, ci si la cei ce traiesc sub Har. De aceea sa vedem daca nu cumva si darurile aduse la altar se slujesc uneori zadarnic si nu se sfintesc, adica nu sunt primite dupa expresia sfintei slujbe, ca unele ce pot fi aduse cateodata si de crestini rai, iar nu numai de buni.

Ca Dumnezeu refuza chiar darurile daca aducatorul lor e nevrednic, se vede din predania Bisericii. Caci pe cei ce ii stie ca au savarsit pacate de moarte ea ii opreste sa aduca daruri; chiar daca ei ar cuteza sa faca aceasta, ea nu le primeste, ci-i respinge o data cu darurile lor. Dar Biserica nu poate cunoaste bine pe toti cei de acest fel, caci cei mai multi sunt fatarnici; de aceea se primesc  uneori si darurile lor la Sfanta Masa. Ce se intampla atunci cu astfel de daruri? Oare raman ele neprimite de Dumnezeu si deci nesfintite deloc? - De ar fi asa,  n-am putea fi niciodata siguri daca darurile de pe Sfanta Masa sunt sfintite, deoarece curatia celor ce le aduc este de cele mai multe ori nesigura sau cu totul necunoscuta; prin urmare, credinciosii cuprinsi de o astfel de indoiala, apropiindu-se de Sfintele Taine fara nici o incredere si siguranta, nu s-ar alege cu nici un folos. Atunci, ce sa credem?

Aducerea darurilor este indoita: cea dintai este cand aducatorul lor le depune in mainile preotului, iar cea de a doua cand Biserica le aduce lui Dumnezeu. Cea dintai e intr-adevar zadarnica, daca aducatorul este pacatos, adica nu-i aduce nici un folos pentru ca el insusi e necredincios; dar darurile prin ele insele nu sunt neplacute lui Dumnezeu, caci orice faptura a lui Dumnezeu e buna. Cat despre a doua aducere, fiind savarsita de sfintii slujitori, spre slava lui Dumnezeu si a Sfintilor, spre mantuirea a toata lumea sau pentru cerere dreapta, nimic n-o impiedica sa fie bine primita. Caci mainile celui ce a adus darurile la altar n-au pangarit darurile cu nimic; in nici una din fapturile nerationale sau dintre cele neinsufletite nu se poate incuiba necuratenia pacatului, caci pacatul este o boala a vointei si deci pangarirea prin pacat apartine numai fiintelor rationale. Deci, ramanand curate si fiind afierosite de maini curate, darurile se sfintesc si, la randul lor, sfintesc si pe cei ce se aproprie de ele.

Dar daca darurile aduse de cei rai sunt intotdeauna curate, pentru ce randuiala Bisericii nu le primeste? - Pentru ca sa faca pe aducatorii lor sa se cutremure si sa invete mania cea fara de margini a lui Dumnezeu pornita  impotriva lor, El care, (din pricina lor) respinge si uraste chiar si fapturile Sale desi acestea nu sunt vinovate cu nimic; si invatand ei acestea, sa se infricoseze si sa se indrepteze. Dar darurilor insesi, Dumnezeu nu le gaseste nici o vina. De aceea, nimic nu se opune ca ele sa fie primite si sfintite, atunci cand a doua aducere e savarsita de persoane vrednice. Si totusi, s-ar putea spune ca nu toti preotii care aduc jertfa sunt curati, ba unii patimesc chiar de cele mai grele pacate. Iata-ne deci iarasi pusi in incurcatura! Cand se intampla ca amandoi aducatorii sa fie vinovati in fata lui Dumnezeu, caci sunt si cazuri de acestea, de unde va veni puterea darurilor de a fi sfintite si sfintitoare, placute lui Dumnezeu si primite de El? De nicaieri! Si (sar parea), intr-adevar (ca) atunci darurile nu sunt primite. Ba inca, ele sunt totdeauna nesigure, deoarece moralitatea, atat a aducatorilor cat si a slujitorilor, e nesigura: "Caci nimeni nu cunoaste cu adevarat cele ale omului, decat duhul din el". Ar urma de aici ca nu putem avea nici o siguranta asupra sfintei Jertfe, ci numai neincredere si indoiala; iar impartasirea cu Sfintele Taine nu va aduce nici un folos credinciosilor care se impartasesc fara credinta. 

Asemenea indoieli ar putea sa aiba numai cine crede ca aducerea darurilor depinde numai si numai de preotul liturghisitor. Dar nu e deloc asa! Ci cel ce savarseste de fapt aceasta aducere e Harul sfintitor (caci aducerea darurilor nu inseamna altceva decat sfintirea lor), iar preotul liturghisitor nu este decat un slujitor al Harului. El nu aduce nimic de la sine insusi si nici nu cuteaza sa faca sau sa rosteasca ceva din propria-i minte sau parere; ci, fie ca e vorba de gesturi,  de cuvinte sau de lucruri, el aduce inapoi lui Dumnezeu dupa randuiala statornicita numai ce a primit de la El. Prin urmare, darurile fiind aduse totdeauna dupa voia lui Dumnezeu, se intelege ca Ii sunt placute si ca le primeste totdeauna. Caci ce insemnatate are daca aducatorul (sau slujitorul) este pacatos ca om? Pacatosenia lui nu pangareste cu nimic darurile si nici nu face zadarnica Jertfa, asa precum nici leacul doftoricesc nu-si pierde puterea tamaduitoare atunci cand este servit de vreun profan care nu cunoaste nimic din tainele medicinei daca acesta l-a alcatuit la porunca si intocmai dupa reteta medicului. El vindeca nu prin nestiinta neputincioasa a celui ce administreaza, ci prin priceprea medicului care l-a prescris. Pentru ca leacul nu primeste nimic din nestiinta celui ce l-a servit, ci toata puterea lui se datoreste priceperii medicului. Tot asa si aici, Harul e acela care lucreaza totul, pe cand preotul este numai un  slujitor; nici macar puterea de a sluji nu o are de la sine insusi, ci ii vine tot de la Har. Fiindca preotia nu e altceva decat puterea de a sluji (administra) cele sfinte. Asadar, e limpede din cele spuse, ca Darurile sfintesc toate si totdeauna pe credinciosi, fiind totdeauna primite de Dumnezeu.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact