Despre sfarsitul anaforei si ectania urmatoare


CAPITOLUL XXXIV

Despre sfarsitul anaforei si ectania urmatoare


Dupa ce s-a rugat pentru cele de trebuinta tuturor, preotul se roaga si pentru sine insusi sa fie sfintit de catre sfintele Daruri. Si cum sa fie sfintit? - Sa primeasca, adica iertarea pacatelor; caci acesta este efectul de capetenie al sfintelor Daruri. De unde se vede acest lucru? - Din cele ce a spus Domnul catre Apostolii Sai, cand le-a intins painea: "Acesta este trupul meu, carele pentru voi se frange, spre iertarea pacatelor". Si tot asa, cand le-a intins paharul. De aceea, preotul se roaga astfel: "Adu-Ti aminte, Doamne, si de a mea nevrednicie; iartami toata greseala cea cu voie si cea fara de voie si sa nu opresti, pentru pacatele mele, harul Sfantului Duh de la darurile ce sunt puse inainte". Iertarea pacatelor o da Sfantul Duh celor ce se impartasesc cu sfintele Daruri. Sa nu fie oprit Harul de la sfintele Daruri, din pricina pacatelor mele se roaga preotul. - Pentru ca se spune ca Harul lucreaza intru indoit chip in cinstitele daruri: intr-unul prin care se sfintesc ele insele si intr-altul prin care Harul ne sfinteste pe noi, printr-insele. Cand e vorba de cel dintai chip, adica de lucrarea darurilor, nimic din slabiciunile omenesti nu o poate impiedica; ci, asa precum sfintirea lor de catre Domnul nu e opera virtutii omului, tot asa nu poate fi intru nimic oprita din pricina pacarelor omenesti. Insa, al doilea chip de lucrare a Harului, adica sfintirea credinciosilor, cere si neaparat ravna (sau conducerea) noastra insine; de aceea poate sa fie impiedicata de reaua noastra vointa. Caci Harul ne sfinteste prin sfintele Daruri, numai daca ne-a gasit pregatiti pentru sfintire; insa daca ne-a aflat nepregatiti, nu ne aduce nici un castig, ci dimpotriva, ne pricinuieste o nemasurata paguba. Pentru Harul acesta, - fie ca e numai iertarea pacatelor, fie ca e si alt dar  ce se da, odata cu ea, celor ce, cu cuget curat, se ospateaza la aceasta Cina sfanta -, se roaga preotul ca sa nu fie oprit de la sfintele Daruri, deoarece am vazut ca el ne poate fi refuzat, din pricina rautatii omenesti. El face aceasta rugaciune, putin dupa aceea, si cu intreg norodul laolalta: se roaga pentru unirea tuturor, astfel incat cu o gura si cu inima sa slavim pe Dumnezeu", si invoca pentru credinciosii pregatiti astfel, milele marelui Dumnezeu si Mantuitorul nostru Iisus Hristos.

Apoi (diaconul) porunceste sa se adreseze lui Dumnezeu rugaciunea prescrisa pe care el insusi a rostit-o, chemand intr-ajutor pe toti Sfintii; caci a pomeni pe toti Sfintii inseamna a-i invoca, a-i ruga. Si ce zice preotul? - "Pentru (cinstitele) daruri ce (s-au adus si) s-au sfintit, Domnului sa ne rugam!".  Ne rugam, deci, nu pentru ca darurile sa primeasca sfintirea, (caci de aceea leam spus: "ce s-au sfintit", ca sa nu crezi asa ceva) ci ca sa ne impartaseasca si pe noi dintr-insa. Caci aceasta vor sa spuna cuvintele:"Ca iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, Cel ce le-a primit pe dansele... sa ne trimita harul..." etc. Pentru (cinstitele) Daruri sa ne rugam!" zice diaconul. Adica: sa ne rugam ca ele sa lucreze asupra noastra si sa nu li se ia puterea Harului, dupa cum atunci cand Mantuitorul traia printre oameni, erau unele cetati in care mana Sa cea atotputernica nu putea sa faca minuni din pricina necredintei lor. Astfel dupa ce a glasuit acestea catre popor, preotul se roaga si el insusi in taina implorand pe Dumnezeu pentru credinciosi ca acestia sa se impartaseasca din Sf. Taine cu cugetul curat si sa se bucure de roadele sfintei mese, dobandind iertarea pacatelor, impartasirea Sf. Duh si mostenirea imparatiei cerurilor, iar nu sa le fie spre judecata sau spre osanda.

Dupa aceea, cerand pentru toti ajutorul si paza lui Dumnezeu, preotul  (diaconul) ii indeamna sa se roage ca sa petreaca ziua toata desavarsita, sfanta, cu pace si fara de pacate, avand ca pazitor credincios pe ingerul pacii, care sa ne fereasca de ingerul (cel rau) al minciunii, in care nu trebuie sa ne incredem. Ne  rugam, pentru ingerul pazitor, nu ca sa ni se dea noua acum, - caci dintru inceput s-a dat fiecarui credincios cate un inger - ci ca sa vegheze si sa-si indeplineasca menirea lui, adica sa ne ocroteasca, sa ne indrume pe calea cea  dreapta si sa nu ne paraseasca maniindu-se pentru pacatele noastre. Pe langa acestea, cerem "iertarea pacatelor" si toate "cele bune si de folos sufletelor noastre, pace lumii" si apoi siguranta pentru viitor, ca sa petrecem "in pace si in pocainta restul vietii noastre, pentru ca, astfel, sfarsitul vietii sa ne fie crestinesc; apoi cerand unitatea credintei si impartasirea Sfantului Duh, pe noi insine si unii pe altii si toata viata noastra lui Dumnezeu sa o dam. Iar ce inseamna unitatea credintei si impartasirea Sfantului Duh si pentru ce cerem astfel de lucruri, am spus-o pe larg mai inainte.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact