Despre jertfa insasi si ce se jertfeste


CAPITOLUL XXXII

Despre jertfa insasi si ce se jertfeste


Merita sa ne ocupam acum si de jertfa insasi. Am vazut ca ea nu este numai o inchipuire a jertfei Domnului sau un simbol al sfantului Sange, ci este o junghiere si o jertfa adevarata. Sa vedem acum ce anume se jertfeste: painea, ori Trupul Domnului? Cu alte cuvinte, cand se jertfesc darurile, mai inainte de a fi sfintite, ori dupa ce s-au sfintit? Sa zicem ca ceea ce jertfim, ar fi painea. Dar atunci ce valoare ar avea o jertfa de paine? Si apoi taina sfintei Euharistii nu consta in a vedea doar o paine junghiata, ci pe insusi Mielul lui Dumnezeu, Cel ce prin junghierea Sa ridica pacatul lumii.

Dar cu atat mai mult nu putem crede ca ceea ce se jertfeste ar fi insusi  Trupul Domnului. Caci, mai intai, ceea ce a devenit odata nestricacios si nemuritor, nu mai poate fi junghiat sau strapuns. Al doilea, daca ar fi vorba de asa ceva, ar trebui sa vedem din nou pe rastignitorii lui Hristos si sa se repete toate cele intamplate la Jertfa de pe Golgota, deoarece Jertfa din Liturghie e socotita ca o junghiere adevarata, iar nu ca un simbol al junghierii. Al treilea, stim ca Hristos a murit odata, ca dupa ce a inviat nu va mai muri, ca a patimit la plinirea vremii si S-a adus jertfa ca sa ridice pacatele multora. Caci daca El Sar jertfi la fiecare Liturghie, ar urma ca moare in fiecare zi. Dar atunci ce sa credem? Jertfa nu se savarseste nici inainte si nici dupa ce s-a sfintit painea, ci chiar in clipa sfintirii. In felul acesta, nu stirbim si nu schimbam nimic din cele ce trebuie sa credem despre Jertfa, si anume: 1) Ca ea nu este numai o inchipuire sau un simbol al jertfei Domnului, ci o Jertfa adevarata; 2) Ca ceea ce se jertfeste nu e painea, ci insusi Trupul lui Hristos; 3) Ca jertfa Mielului lui Dumnezeu e una singura, adica cea adusa o data (pe cruce). 1) Sa vedem mai intai daca sfintirea darurilor este jertfa adevarata, iar nu o simpla inchipuire a Jertfei. Jertfa Mielului lui Dumnezeu a constat in prefacerea din ceva neinjunghiat in ceva junghiat. Dar un act de prefacere avem si in Liturghie. Aici, painea nejertfita se preface, prin sfintire, in ceea ce a fost jertfit: adica, paine neinjunghiata, ea se preface in insusi Trupul Domnului, Care a fost junghiat cu adevarat. De aici urmeaza ca, precum jertfa Mielului a fost efectuata printr-o prefacere, tot asa si aici, existand un act de prefacere, avem o jertfa adevarata: caci painea se preface nu intr-un simbol, ci chiar in obiectul junghierii, adica in insusi Trupul, Cel jertfit, al Domnului.

2) Daca painea ar fi jertfita ramanand paine, ar insemna ca ea este cea care a primit junghierea si atunci Jertfa ar consta din junghierea painii. Am vazut insa ca, atat pe Golgota cat si la sfintirea darurilor, materia de jertfa a suferit o prefacere; atunci, Mielul nejertfit s-a prefacut intr-unul jertfit, iar acum painea sa prefacut in Trupul lui Hristos. De aceea junghierea, ca una care este socotita nu in paine, ci in Trupul lui Hristos, aflat intr-insa, este si se numeste, pe buna dreptate, jertfa Mielului lui Dumnezeu, iar nu a painii. 3) Daca asa stau lucrurile, atunci se intelege de la sine ca nimic nu ne mai obliga sa presupunem ca ar exista mai multe jertfiri ale Trupului Domnului. Intradevar, Jertfa insasi consta nu din junghierea Mielului in clipa sfintirii darurilor, ci din prefacerea painii in Mielul cel junghiat; nu e vorba de o noua junghiere a Mielului, ci de un act de prefacere. Prin urmare darurile ce se prefac pot fi cat de multe, iar prefacerea se poate repeta ori de cate ori; Trupul lui Hristos, in care se prefac darurile, ramane totdeauna unul si acelasi. Si dupa cum exista un singur Trup al Domnului, tot asa si o singura junghiere a Lui.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact