Despre asa numitele Antifoane si despre rugaciunile din timpul lor


CAPITOLUL XV

Despre asa numitele "Antifoane" si despre rugaciunile din timpul lor


In timp ce diaconul glasuieste ectenia, iar poporul cucernic se roaga, preotul se roaga inlauntrul altarului in taina, pentru cei de fata si pentru sfantul lacas, ca Dumnezeu sa reverse peste ei milele si indurarile Sale cele bogate. El adauga explicatia ca cere acestea si ca Dumnezeu daruieste dreptatea Lui nu pentru ca cei ce se roaga ar fi vrednici de ea sau pentru ca noi am fi indreptatiti sa primim, ci pentru ca "Tie se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea"... Adica: Pentru slava Ta ne rugam Tie. Caci pentru slava Ta ne-ai aratat noua,
nevrednicilor, atata iubire de oameni. Pentru aceasta se cuvine sa-ti aducem slava, dupa cuvantul Psalmistului: "Nu noua, Doamne, nu noua, ci numelui Tau se cuvine slava!".
De aceea, sfarsind rugaciunea cea tainica, preotul rosteste cu glas tare, in auzul tuturor, - acest ecfonis, pentru ca este si o incheiere a rugaciunii si in acelasi timp pentru ca toti cei de fata sa ia parte la cantare si Dumnezeu sa fie slavit de toata adunarea. Si in adevar, ascultatorii se asociaza preotului la cantarea de slava. Caci dupa ce acesta rosteste cu glas tare ecfonisul, toti credinciosii adauga "amin"; rostind acest cuvant, ei isi insusesc astfel toate
spusele lui.

Apoi preotul incepe sfintele cantari ale antifoanelor, iar cei de fata continua cantand cuvintele, de Dumnezeu insuflate, ale sfintilor Prooroci: "Bine este a ne marturisi Domnului si a canta numele Tau, Prea Inalte!". Aceste cuvinte sunt dintru inceput foarte potrivite, intrucat ele spun despre cantarea antifonica ceea ce trebuie sa stim despre orice cantare bisericeasca, in general: ca  este buna; caci "a ne marturisi" inseamna a multumi, a canta lui Dumnezeu. Dupa ce se canta acestea si cele ce urmeaza, diaconul indeamna pe credinciosi la rugaciune, poruncindu-le sa ceara aceleasi ca si mai inainte.

In timp ce se canta antifonul iar credinciosii se roaga, preotul se roaga lui  Dumnezeu inlauntrul altarului pentru plinirea Bisericii in general si indeosebi pentru cei ce iubesc podoaba sfantului lacas, fiind totdeauna plini de ravna  pentru stralucirea lui; se roaga ca si ei, la randul lor sa fie slaviti de Dumnezeu, adaugand si explicarea: "Ca a Ta este stapanirea si a Ta este imparatia...". Adica slava si puterea de a inalta pe oricine, sta in mana imparatilor; iar Tu esti
Imparatul cel vesnic si a Ta este stapanirea si a Ta este imparatia. Rostind acest ecfonis cu glas tare, in auzul tuturor credinciosilor ca pe un imn de slava, si  luand, ca si mai inainte, partasia poporului la slavirea adusa lui Dumnezeu, preotul incepe indata al doilea psalm antifonic, pe care credinciosii il continua. Apoi credinciosii inalta lui Dumnezeu rugaciunile pe care le conduce diaconul, dupa cum am spus mai inainte. In acest timp, preotul se roaga iarasi, in taina, pentru credinciosii ce se roaga impreuna cu el, ca fiecare in parte sa dobandeasca de la Dumnezeu cele de trebuinta, in veacul de acum, si viata vesnica in veacul ce va sa fie. Sfarsind, adauga explicatia: "Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeu esti...", pe care o rosteste in auzul tuturor ca pe o incheiere incepand indata cantarea antifonului al treilea.

In timpul acestei cantari, se face intrarea cu sfanta Evanghelie, care este insotita de faclii si de cadelnite, intovarasita de toti slujitorii altarului si purtata  de diacon insusi, sau de preot, daca nu este diacon. Iar preotul inainte de a intra in altar, oprindu-se la o mica distanta inaintea sfintelor usi pana sa se termine cantarea psalmului antifonic, se roaga lui Dumnezeu ca intrarea lui in altar sa fie insotita de sfintii ingeri, care sa ia parte cu el la sfanta slujba si la slavirea lui Dumnezeu. Si adauga explicatia: ca Dumnezeu se cuvine sa fie slavit de oameni si de ingeri. Caci aceasta insemneaza: ("Ca tie se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea...", din partea tuturor celor care stiu sa slaveasca pe Dumnezeu si sa i se inchine. Rugandu-se astfel, intra in altar si pune Evanghelia pe sfanta Masa.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact