Sfintirea se efectueaza indeosebi in sufletul celui ce se impartaseste


CAPITOLUIL XLIII

Sfintirea se efectueaza indeosebi in sufletul celui ce se impartaseste


Sfintele Daruri se dau, intr-adevar, prin trup, celor ce inca vietuiesc in trup, dar ele patrund mai intai in substanta sufletului si prin suflet trec in trup. De aceea zice apostol Pavel: "Cel ce se lipeste de Domnul, e un singur duh cu El", ca sa arate ca unirea si contopirea aceasta au loc indeosebi in suflet. Caci sufletul alcatuieste fiinta prin excelenta a omului; aici isi are sfintenia dobandita prin virtuti si prin sarguinta omeneasca, aici se afla inceputul pacatului si deci tot se simte mai intai nevoia de vindecare prin sfintele Daruri. Toate ii vin trupului din suflet; si cum prin gandurile cele rele, care vin din inima, se spurca trupul tot de acolo i se trage sfintenia, atat cea din virtute, cat si cea din Sfintele Taine. Unor oameni li se intampla boli trupesti care au la obarsie ticalosia sufletului; tocmai aceasta voia sa arate Mantuitorul, cand pentru a vindeca pe unul care era bolnav sufleteste, adica pentru a-i libera sufletul de pacate, i-a tamaduit trupul de neputinta. Prin urmare, sufletul n-are nevoie de trup pentru primirea sfintirii, ci mai de graba trupul are nevoie de suflet. Atunci, ce castiga in plus, din sfanta Jertfa, sufletele care sunt in trup, fata de cele care s-au eliberat de el? - Dar si sufletele mortilor au pe Preotul Cel Vesnic, care le da lor toate acestea si care Se imparte si acelora dintre vii cati se impartasesc cu adevarat. Caci nu toti cei carora le da preotul liturghisitor se impartasesc cu adevarat ci numai aceia carora le da Insusi Hristos. Preotul impartaseste, intr-adevar pe toti cei ce vin la impartasanie; Hristos insa, numai pe cei vrednici de partasanie. De aici se vede ca savarsitorul Tainei si sfintitorul sufletelor, atat ale viilor cat si ale mortilor, este unul si acelasi: Mantuitorul Insusi.

Prin urmare, din cele spuse reiese ca toate cate tin de savarsirea Sfintei Taine sunt comune si celor vii si celor morti. Caci mai intai conditiile sfintirii fiind virtutile sufletesti, stau in putinta si a unora si a altora; al doilea, substanta sufletului - conditia de capentenie si proprie pentru sfintire - este identica: al treilea, Preotul sfintitor e unul si acelasi. Un singur lucru e propriu celor ce vietuiesc in trup si pe care cei adormiti nu-l pot face: anume, s-ar parea ca se sfintesc si cei nevrednici de Sfintele Taine, cand se impartasesc cu ele, pe cand in lumea cealalta nimeni nu poate veni la Cina daca se afla nepregatit, ci acolo impartasirea e ingaduita numai celor vrednici. Dar aceasta putinta nu adauga deloc celor vii la sfintire, ci dimpotriva le atrage pedeapsa cea mai grea; de aceea e departe de a fi un avantaj pentru cei vii. Dealtfel, pentru acelasi motiv, e vadit ca impartasirea cu sfintele Daruri a sufletelor mortilor nu numai ca e posibila si ca nimic nu i se impotriveste, dar se si impune cu necesitate. Caci daca ar exista acolo o alta desfatare si odihna pentru suflete, ar fi o rasplata pentru cei vrednici de curatire si atunci acestia n-ar mai avea neaparat nevoie de aceasta Masa. Acum insa, intreaga si cea mai mare desfatare si fericire pentru cei de dincolo nu e nimic altceva decat acest potir si aceasta Paine, fie ca zicem rai ori sanul lui Avram, ori locuri pline de lumina si de verdeata, unde nu este durere, nici intristare, nici suspin, sau chiar imparatia cerurilor. Acestea sunt Mijlocitorul si Inainte-mergatorul nostru in Sfanta Sfintelor, singurul Conducator catre Tatal singurul soare al sufletelor. Este  Acela care acum se arata si se imparte celor tinuti de legaturile carnii, in felul acesta (sacramental); precum a voit El Insusi; dar in veacul ce va sa vie va fi vazut si se va imparti fara val, atunci cand, precum zice Scriptura - Il vom vedea asa cum este, cand ne va strange ca pe vulturi la starv, cand Se va incinge si, asezand pe ai Sai la Masa, Se va apropia si va sluji lor, cand va lumina ca fulgerul pe norii cerului si prin El dreptii vor straluci ca soarele. Iar cei neuniti cu El asa cum (numai) Sfanta Masa ne poate uni, e absolut cu neputinta sa dobandeasca odihna pe lumea cealalta sau sa primeasca acolo vreun bun oricat de mic sau mare.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact