Despre marturisirea credintei, despre indemnurile si rugaciunile preotului pentru credinciosi si despre raspunsurile acestora


CAPITOLUL XXVI

Despre marturisirea credintei, despre indemnurile si rugaciunile preotului pentru credinciosi si despre raspunsurile acestora

Apoi preotul indeamna pe toti sa marturiseasca ceea ce au invatat sa creada despre Dumnezeu, adica intelepciunea cea adevarata, despre care Apostolul zice: "Propovaduim o intelepciune celor desavarsiti..." Aceasta intelepciune nu a cunoscut-o lumea, adica inteleptii lumii, care nici nu cunosc si nici nu cred ca exista ceva mai de pret si mai presus decat cunoasterea lucrurilor sensibile. Acestei intelepciuni ne indeamna preotul sa-i deschidem toate usile ("Usile, usile, cu intelepciune sa luam aminte!"), adica gurile si urechile noastre, ca si cum ar spune: insusiti-va aceasta intelepciune, graind-o si ascultand-o necontenit, dar nu cu lenevire, ci cu luare aminte si concentrandu-va in voi insiva. Iar credinciosii rostesc intreaga marturisire, adica simbolul credintei. Dupa aceea, preotul zice: "Sa stam bine, sa stam cu frica...!" Adica sa staruim cu tarie in credinta pe care am marturisit-o si sa nu ne lasam ademeniti de vorbaria ereticilor. Sa stam cu frica, pentru ca e mare primejdia pentru cei ce lasa sa le patrunda in suflet vreo indoiala despre aceasta credinta. Staruind astfel neclintiti in credinta, vom putea aduce darurile noastre, lui Dumnezeu, potrivit cuvantului. Care cuvant? - "In pace". Caci preotul continua: "... sa luam aminte, sfanta jertfa in pace sa o aducem". Adica sa ne amintim de cuvintele Mantuitorului: "Daca aduci darul tau la altar si-ti aduci aminte ca cineva are ceva impotriva ta, impaca-te mai intai cu el, apoi intorcandu-te, adu darul
tau".

Iar credinciosii raspund: (Mila pacii, jertfa laudei!) adica nu numai sa aducem Jertfa in pace, dar aducem pacea insasi in chip de dar, ca pe o a doua jertfa. Aducem lui Dumnezeu mila, caci El a zis: "Mila voiesc, iar nu jertfa". Iar mila este roada pacii celei trainice si curate, caci daca nici o patima nu tulbura sufletul, nimic nu-l impiedica sa fie plin de mila. Dar (poporul adauga:
aducem) si "jertfa de lauda".Dupa ce s-au rostit acestea, preotul ureaza credinciosilor, lucrul cel mai  dumnezeiesc si mai mare decat toate: "Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi, cu toti!". Iar credincosii, potrivit poruncii care ne indeamna sa ne rugam unii pentru altii si ei ureaza acelasi lucru preotului, raspunzandu-i: "Si cu duhul tau". Urarea de mai sus este luata din epistolele Sfantului Apostol Pavel. Printrinsa,  preotul cere pentru noi, de la Sfanta Treime, toata darea cea buna, tot darul desavarsit, pe care il numeste felurit, dupa fiecare din fericitele fete treimice: de la Fiul cere har, de la Tatal dragoste, iar de la Duhul impartasire. Caci Fiul Sa jertfit pe Sine, ca sa mantuiasca pe oameni, care nu-i dadusera nimic in schimb, ba erau inca si osanditi: "Ca a murit pentru noi, care eram inca pacatosi", zice Scriptura; de aceea, grija aceasta a Lui fata de noi se numeste har (dar gratuit).

Iar Tatal S-a milostivit iarasi de neamul omenesc, datorita patimilor Fiului Sau, si a iubit pe cei ce-I erau vrajmasii; pentru aceea,  indurarea Lui fata de noi se numeste dragoste. Apoi, fiindca se cadea ca Cel bogat in indurare sa impartaseasca din ale Sale pe vrajmasii preschimbati in prieteni, lucrul acesta L-a indeplinit Sfantului Duh, pogorandu-Se peste sfintii Apostoli; de aceea, bunatatea Duhului fata de oameni se numeste impartasire. Dar va zice cineva ca toate aceste bunuri s-au dat oamenilor prin venirea Mantuitorului; prin urmare, de ce ne mai rugam pentru niste lucruri care ni s-au dat odata? - Pentru ca, dupa ce le-am primit, sa nu le pierdem ci sa le pastram pana la sfarsit. De aceea nu se zice: "sa vi se dea voua, tuturor ca unele ce v-au si fost date", ci: "sa fie cu voi, cu toti!", adica sa nu se departeze de la voi Harul care vi s-a dat.Invrednicindu-i pe credinciosi de o asemenea urare si inaltandu-le astfel sufletele, preotul cauta sa ridice gandul lor de la cele pamantesti, zicand: "Sus sa avem inimile!" Sa cugetam adica cele de sus, iar nu cele de pe pamant". Iar credinciosii incredinteaza si raspund ca inimile lor sunt acolo unde este comoara noastra, unde se afla Hristos sezand de-a-dreapta Tatalui: " Avem (inimile inaltate) cate Domnul!".

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact