AFACERILE LUMESTI


AFACERILE LUMESTI

3. Afacerile lumesti nu sint potrivite pentru un slujitor al altarului, care este pus sa fie lumina lumii prin invatatura misionara si sarea pamintului prin exemplul vietii sale morale (Mat. 5,13-18). El slujeste Celui ce n-are imparatie in lumea aceasta (loan, 14,36). Insasi legile civile bizantine n-au ingaduit aceasta: "Hotarim ca nici un episcop, prezbiter, cleric sau monah, sa nu poata lua asupra sa astfel de afaceri care se refera la tezaurul stalului, sau sa administreze averi publice sau particulare, sau sa se prezinte ca avocati in procesele publice, deoarece prin aceasta se aduce paguba Bisericii si impiedica slujba preoteasca." (Justinian, Nov. CXXIII, 6; Const. Ap. II, 6).

4. Episcopul, preotul sau diaconul, sa nu-si ia asupra lui sarcina indeletnicirilor omenesti (cu scop de cistig material).

"Cel ce nu asculta, sa se cateriseasca". - Apost. 6.

5. "Am zis ca episcopul sau preotul, nu se cuvine sa se amestece in treburi lumesti, ci sa se indeletniceasca cu slujbele bisericesti. Deci, sau sa se supuna acestor rinduieli, sau sa se cateriseasca, caci nimeni nu poate sluji la doi stapini dupa porunca Domnului" (Mat. 5, 21) - Apost. 81.

6. "Episcopul, sau preotul, sau diaconul, indeletnicindu-se cu ocupatii militare (pe linga cele preotesti) si voind sa le tina pe amindoua, adica si slujba lumeasca a statului si serviciul preotesc, sa se cateriseasca, pentru ca Cei ce sint ai Cezarului, sa slujeasca Cezandui iar cei ce sint ai lui Dumnezeu, trebuie sa slujeasca lui Dumnezeu" (Mat. 22, 21) - Apost. 83.

7. "S-a facut cunoscut Sfintului Sinod, ca unii clerici iau in arenda mosiile altora si se indeletnicesc cu alte treburi lumesti pentiu cistiguri mirsave, stau in casele mirenilor si, din iubire de bani, primesc sa administreze averi straine, neglijind slujbele dumnezeiesti. Deci, SJIntul Sinod hotaraste, ca in viitor, nici episcopul, nici vreun alt cleric sau monah, sa nu poala lua in administratie averi lumesti, afara numai daca va fi chemat de episcop pentiu ingtijirea copiilor mici, pe care n-o poate trece cu vederea, sau daca i s-ar da in grija treburile bisericesti ale orfanilor sau vaduvelor fara de sprijin, sau al altor persoane care au nevoie de ajutorul Bisericii, intni frica lui Dumnezeu. Daca cineva, de acum incolo, arindrazni sa calce aceste hotariri, unul ca acela sa se supuie pedepselor bisericesti". -IV, ec. 3.

8. "Cei ce au fost rinduiti in tagma cleiului, precum si monahii, am hotarit sa nu iapaite la oaste si sa nu se amestece in dregatorii lumesti. Iar, daca cineva ar indrazni sa faca unele ca acestea - si nu se va indrepta -revenind la slujba de mai inainte aleasa pentiu Dumnezeu, sa se anatemiseasca". -IV. ec. 7.

9. "Episcopii, prezbiterii si diaconii sa nu se faca arendasi sau administratori, nici sa-si agoniseasca hrana din lucrurile de msine si necinstite, caci sint datori a se uita la ceea ce este scris: "Oricine se osteneste penlni Dumnezeu, nu se amesteca in lucmrile lumesti". -Cart. 16-a

10. "Dumnezeiestile si sfintele canoane supun caterisirii pe prezbiterii si diaconii care primesc asupra-le dregatorii sau indeletniciri lumesti, sau administratii paiiiculare in casele dregatorilor. Deci si noi, intarind acestea, hotarim si in privinta celorlalti, care se numara in cler: ca daca vreunul dintre ei s-ar indeletnici cu dregatorii lumesti, sau ar primi sa fie administratori in casele sau mosiile dregatorilor, acela sa se alunge din clerul sau, caci nimeni nu poate sluji la doi domni, dupa cuvintul nemincinos al lui Hristos, adevaratul nostru Dumnezeu" (Matei 6,24). Sinod I - II, 11.

Carti Ortodoxe

Cuprins