DOBANDA


DOBANDA

630. - Dobanda este camata, adica imprumutul de bani cu chirie, abuziv; in lumea veche, este infatisata de biserica ca un furt deghizat si deci oprit (Lev. 25,37-39; Deut. 23, ,19; Prov. 28,22; Iez..22,12; Matei 5,42; Luca 6,30-35). Romanii ingaduiau camata 12 %, insa altii mai luau inca 6% adica, o data si jumatate decat permitea legea (I ec 17). Altii dadeau bani, cu intelegerea de a li se da jumatate din castigul realizat de comerciant. Daca pentru laici, dobanda legiferata de stat a fost ingaduita, apoi pentru clerici a fost cu totul interzisa. In orice imprumut clericii, trebuie sa ia inapoi numai cat a dat, facand prin aceasta un act de milostenie, caci el trebuie sa fie pilda de infranare, fara a se lacomi (I Tim. 6, 10).

631. - Bogatii antichitatii niciodata nu ajungeau sa se imprumute, ci numai imprumutau si jefuiau deghizat, iar statul, fiind condus despotic de catre ei, nu puteau statornici dreptatea. Statele moderne fiind conduse obsteste, au intocmite legi ale caror drepturi si datorii se rasfrang si asupra legiuitorului si asupra supusului, si astfel, din intrepatrunderea intereselor, s-a legiferat si creat banci, cu scopul de ajutorare reciproca, la care deopotriva toti contribuie si toti se imprumuta. Deci, dobanda astfel statornicita, de 2-6% pe an, este apreciata pe dreptate si astfel pentru orice om si cand depune si cand imprumuta bani, jaful este inlaturat. Aceasta se pare a fi si sensul pildei talantilor (Matei 25,14-30). Clericii participanti la astfel de imprumuturi legiferate, nu mai cad sub vinovatia antichitatii si daca cele castigate le dau milostenii, dupa spusa: "Dati imprumut nimic nadajduind" (Luca 6, 34-35), fac o fapta buna.

632. -"Episcopul, prezbiterul sau diaconul cerand camata de la cei pe care ii imprumuta, ori sa inceteze ori sa se cateriseasca". -Apost. 44.

633. - Multi clerici umbland dupa averi si castig urat, au uitat de dumnezeiestile cuvinte care zic: "Argintul tau nu l-a dat in camata" (Ps. 14, 5), si imprumutand, cer dobanda, Sfantul Sinod a judecat cu dreptul, ca de se va afla cineva, dupa aceasta hotarare, luand camata dupa imprumut, s-au intr-alt chip practica acest lucru, sau cer inapoi o data si jumatate, sau nascocind altceva pentru castig urat, se va - caterisi din cler si va fi dat afara din randuiala bisericeasca", -I ec. 17

634. -"Episcopul sau prezbiterul, sau diaconul, daca ia camata sau procente, sa inceteze sau sa se cateriseasca". -VI ec. 10.

635. -"Nu se cuvine ca, cei hirotonisiti sa imprumute bani cu dobanda si sa ia camata si in plus castiguri pe jumatate". -Laod. 4.

636. -..."Clericul, daca imprumuta bani, sa primeasca inapoi numai banii pe care i-a dat, iar daca cumva imprumuta altceva, (grau, etc), sa nu primeasca decat numai cantitatea pe care a dat-o". -Cart. 16-

637 -"Camatarul daca, va voi sa cheltuiasca nedreptul castig pentru saraci, fagaduind ca paraseste iubirea de bani, ar putea fi primit la preotie". -Sf. Vasile 14.-V

638. -"Legal lucru au facut presbiterii din satul Gemin, daca Evstatiu graieste adevarul, care a si adus scrisoarea, caci ea zice ca, au exclus din adunarea Bisericii pe acea Kiriada, care a facut nelegiuirea camatariei, si nu vrea sa se lepede de nedreptate. Deoarece am aflat ca dansa, vindecandu-si pacatul, vrea sa intre in comuniunea bisericeasca sa o sfatuiesti ca mai intai sa lepede nedreptatea, si sa o convingi spre pocainta si astfel, daca vei cunoaste ca se apropie de legea lui Dumnezeu, dorind sa faca parte din biserica, sa-i dea voie a se impartasi cu poporul". -Teofil 14.

639. -"Camatarii nu se cuvine a fi impartasiti sau clerul sa manance impreuna ai ei, daca staruiesc in nelegiuire". -Nichifor 32.

Carti Ortodoxe

Cuprins