PASTILE

 

PASTILE

1476. -Pastile este cea mai mare sarbatoare a crestinatatii. Pentru aflarea datei  acestei sarbatori se tine socoteala de:

a) echinoctiul de primavara, fixat cu data medie la 21 martie;

b). prima luna de dupa echinoctiu, care coincide cu data Pastilor la vechii evrei, uneori azi ea difera din pricina teoriilor introduse de rabinii de mai tarziu din sec. XVII si de care noi nu mai trebuie sa tinem seama;

c). prima duminica dupa aceasta luna plina cand trebuie sa se serbeze corect Pastile crestin.

1477. -"Daca vreun episcop sau prezbiter sau diacon va serba sfanta zi a Pastilor odata cu iudeii (in ziua de luna plina) inainte de echinoctiu (isimeria) de primavara sa se cateriseasca" (dar pentru serbare de dupa echinoctiu, adica dupa a doua luna plina nu se aminteste nimic). -Apost. 7.

1478. -"Nici unul dintre cei ce se numara in tagma ieraticeasca, nici laicul, sa nu manance azimile de la sarbatoarea iudeilor, nici sa se imprieteneasca cu ei, nici sa nu-i cheme la boale si sa nu primeasca doctorii de la dansii si nicidecum sa nu se scalde in bai cu acestia. Iar daca va indrazni sa faca cineva aceasta, de va fi cleric sa se cateriseasca, iar de va fi laic sa se afuriseasca".-VI ec. n.

1479. -"De la sfanta zi a invierii lui Hristos Dumnezeul nostru si pana la duminica noua (a Tomii) toata saptamana cea luminata se cuvine credinciosilor sa o petreaca negresit in sfintele Biserici cu psalmi, cu laude si cu cantari duhovnicesti, veselindu-se si serband intru Hristos si luand aminte la citirea dumnezeiestilor Scripturi si desfatandu-se cu Sfintele Taine, caci asa vom fi impreuna cu Hristos si inaltati impreuna cu El. Deci, in aceste zile nicidecum sa nu se faca alergari de cai sau alte spectacole populare", -vi ec. 66.

1480. -"Toti laicii care indraznesc sa calce hotararea Sf. Sinod de la Niceea (325) cu privire la sarbatoarea Pastilor, sa fie afurisiti si lepadati din Biserica daca vor starui cu incapatanare impotriva celor bine hotarate. Iar daca vreun proestos episcop, prezbiter sau diacon, dupa aceasta hotarare va indrazni sa se desparta spre tulburarea poporului si sa serbeze Pastile, odata cu iudeii (in ziua de luna plina), Sf. Sinod a hotarat sa fie strain de Biserica, ca unul care si-a ingramadit pacate nu numai asupra sufletului sau, ci a facut si altora pricina de sminteala si nu numai pe acestia ii cateriseste ci si pe acei care se vor uni cu ei dupa caterisire. Iar cei caterisiti sa se lipseasca si de cinstea externa (VI ce. 3, 6) de care i-a facut partasi sfintele canoane si preotia lui Dumnezeu". -Ant. 1.

1481. -"Sa nu se modifice hotararea sinodului din Spania (de la 393 si 397 Canon 29-33)..., afara de aceea ca data Pastilor sa se fixeze in timpul sedintei anuale a sinodului" (de la 21 august pentru anul viitor) -Cart. 34.

1482. -...in toti anii sa ne adunam in sinod si acolo sa se fixeze in de comun acord, ziua Sf. Pasti...". -Cart 51.

1483. -"S-a hotarat ca data Pastilor sa se fixeze prin hotararea sinodala care se va intruni la data de 21 august cum s-a hotarat la sinodul din Spania (393) in care zi, toate capeteniile Bisericii trebuie sa fie la sinod". -Cart. 73.

1484. -Potrivit cu directivele sinodului de la Niceea din 325, Pascalia a fost corect calculata, insa in decursul secolelor ce s-a indepartat cu o zi de realitatea cereasca la fiecare 128 de ani. Astfel, echinoctiul, limita lunilor pline pascale, dupa 128 de ani a trecut de la 21 la 20 martie, apoi dupa alti 128 de ani la 19, apoi la 18 martie, incat azi a ajuns la 8 martie. Datele lunilor pline pascale au iesit si ele in sens contrar, cu o zi la 308 ani, incat azi ele s-au departat cu 5-4 zile de asezamantul niceean. Aceste doua erori ne fac sa praznuim Pastile dupa vechea pascalie in cadrul noului calendar, astfel:

a). Cam de 30 de ori pe secol praznuim corect Pastile vechii pascalii in cadrul noului calendar;

b). de 43 de ori cu diferenta numai de o saptamana din pricina calcului gresit al datei lunilor pline;

c). de patru ori cu diferenta de patru saptamani si de 23 de ori cu diferenta de 5 saptamani din pricina diferentei de 13 zile indicate de falsul echinoctiu de la 21 martie (3 aprilie) fata de cel real de la 8 martie al vechiului calendar, care a fost readus la 21 martie dupa cel nou (Calculele V. Ierom. N. Saehelarie, Calendarul si pascalia veche si noua 1936).

1485 - 1493. In lucrarea "Calendarul si pascalia veche si noua" publicata in anul 1936 se afla 8 tabele care cuprind toate elementele calendaristice si pascale vechi si noi, pentru mii de ani. Citirea atenta a notelor de la fiecare tabela si operatia a catorva exemple sunt suficiente pentru folosirea lor, atat pentru anii in curs cat si pentru verificarea datelor istorice din trecutul erei crestine, cat si pentru cunoasterea lor pentru viitor, atat al vechiului cat si al noului calendar si pascalii.

Carti Ortodoxe

Cuprins