RECASATORIREA PREOTILOR


RECASATORIREA PREOTILOR

1672. -Recasatorirea preotilor a fost strict interzisa chiar de la inceput: "Episcop, preot sau diacon sa se hirotoniseasca numai acela care s-a casatorit o singura data" (Tim. 3, 2-12; Tit. l, 6), fie ca le traiesc sotiile, fie ca le-au murit. Insa dupa hirotonie nu le mai este ingaduit sa se mai casatoreasca, daca sunt necasatoriti sau daca au sotii sa se impreuneze cu altele, ci sa se multumeasca cu aceea pe care a avut-o cand a fost hitoronisit. Servitorii (paraclisierii), cantaretii, anagnostii si portarii poruncim ca sa fie casatoriti o singura data, iar daca au intrat in cler mai inainte de casatorie, le ingaduim sa se casatoreasca daca doresc aceasta ca nu cumva pacatuind sa fie pedepsiti. Insa poruncim ca nimeni dintre clerici sa nu ia sotie desfranata, servitoare din casa, vaduva, pe cea lasata de barbat cum zice legea. Diaconita sa se faca o fecioara neprihanita (I Tim. 5,9), daca nu, poate sa fie si o vaduva, care s-a casatorit o singura data, credincioasa si cinstita". -Const. Ap. VI, 17.

1673. -Crestinul care pricepe idealul preotiei si slujeste viata crestina si o traieste, cand el citeste unele brosuri ale unor clerici cazuti launtric din har, chiar daca dupa forma juridica sunt in har, ramane surprins de josnicia copilareasca a pretinselor dovezi prin care ei justifica casatoria a doua. Iata cum rezuma Origen ( + 254) traditia de el mostenita si consemnata mai tarziu de sfintii parinti in canoane:"... Nu se vor incununa si nu vor avea parte de imparatia lui Dumnezeu ereticii care combat casatoria mirenilor, dupa cum si in Biserica vazuta, opreste de la slujbele si treptele ierarhice, silit nu numai curvia si preacurvia, dar si a doua casatorie intrucat nici episcopul, nici preotul, nici diaconul nu se pot casatori a doua oara". -Origen, Luca, Omilia 18.

1674. -In toata istoria Bisericii se cunoaste o singura exceptie in sec. IV, de a se casatori dupa hirotonie numai diaconii prea tineri, in conditiile indicate la Ancira 10, care exceptie, abia a fost tolerata numai atunci, local in eparhiile Andrei ca o fapta a trecutului, iar mai apoi, a fost suprimata ca fiind contrara canonului apost. 26, etc, ca si in canonul S. VI ec. 3,6 de mai tarziu in care se interzicea recasatorirea nu numai a diaconului, ci si a ipodiaconului. Orice fel de argumentare de natura sociala, familiala, gospodareasca, etc. pentru sustinerea recasatoririi preotilor este glasul pacatului din omenescul ordinar, pus in slujba pacatului. De aceea, orice candidat la hirotonie trebuie sa se cerceteze bine pe sine, daca este in stare sa traiasca si sa duca cu demnitate inalta misiune a preotiei sub toate loviturile soartei, ajutat cu grija si metodic de duhovnici in toata perioada pregatirii sale si pana la hirotonie. Si cand li se da adeverinta de hirotonie sa fie reala ca rezultat al cunoasterii din copilarie a candidatului, caci altfel se va face partas la pacatele lui trecute si viitoare (I Tim. 5, 22; Ps. 49,14-23). V. Hirotonia.

1675. -"Prezbiterul care se va casatori dupa hirotonie sa se scoata din treapta sa, caterisindu-se (VI ec. 3, 6; Ancira 19). Cel ce va face curvie sau preacurvie sa fie exclus cu desavarsire din cler si sa se canoniseasca" (I ec. II) -Neocez. I.

1676. -"Concubinajul clericilor hirotonisii dupa canoane (celibatari sau vaduvi) niciodata nu poate fi aprobata ca o adevarata casatorie, ci in tot chipul trebuie sa se rupa incercarea lor de a se mai casatori pentru demnitatea lor bisericeasca si pentru a nu se da prilej ereticilor sa ne defaime, cum ca noi atragem pe oameni la noi, prin faptul ca le ingaduim sa pacatuiasca nepedepsiti". - Sf. Vasile 6 (V. Curvia cleric. Concubinajul).

1677. -"Sa se cerceteze cu privire la prezbiterul Vist din Ereva si daca a silit vreo femeie despartita de barbatul ei fiind viu, sa nu-i fie iertat a mai fi prezbiter, intrucat nici ca mirean nu i se cade a mai fi in adunarea crestina, caci Biserica obisnuieste pe unii ca acestia a-i afurisi. Insa aceasta nu-i atrage osanda episcopului Apolo, daca din nestiinta l-a hirotonisit. Sfantul Sinod porunceste sa fie scosi din cler toti cei ce se dovedesc a fi nevrednici dupa hirotonie din pricina pacatelor lor". -Teofil 3.

1678. -"Iar in privinta lui Panuf, cel care s-a asezat diacon in Lico, trebuie sa se cerceteze. Si de s-ar dovedi cum ca fiind el numai catehumen a primit in comuniune de nunta pe nepoata sa de frate, iar dupa botez a fost inaintat in cler, sa ramana in cler numai daca a murit acea femeie si daca dupa botez nu s-a mai impreunat cu dansa. Iar daca dupa botez, credincios fiind, a primit in comuniune de nunta pe nepoata sa de frate, sa fie instrainat din cler (caterisit) dar aceasta imprejurare nu-i atrage episcopului Apolo osanda daca din necunostinta l-a hirotonit pe el". -Teofil 5.

1679. -"Sa se cerceteze despre Iacod daca citet fiind, s-a facut vinovat de curvie si apoi a fost inlaturat deprezbiteri, iar mai tarziu (cine stie prin ce imprejurari) a fost hirotonisit, numai dupa ce se va face cercetarea amanuntita sa se scoata din cler, iar nu numai pe temeiul banuielii, denuntidui si defaimarii. De nu va fi vinovat sa ramana in cler, caci nu se cade a se tine seama de clevetirile cele desarte". -Teofil 6 (V. Hirotonia).

1680. -"Prezbiterul Macim (spovedindu-se la mine) a spus ca din necunoasterea canoanelor s-a casatorit nelegiuit. Intrucat el este tulburat ca nu este primit in Biserica (la impartasirea ca mirean), a fagaduit ca se va desparti de femeia care si ea doreste aceasta. Deci (tu Agaton) daca te vei convinge ca fac aceasta prin invoiala si fara viclesug, fiind statornicita canonisirea pe zece ani, tu sa randuiesti ca ei sa stea pe un timp, la un loc cu catehumenii. Iar in caz ca ei vor umbla cu viclesug si socoti ca trebuie a li se aplica alta canonisire mai aspra, fa cum te va lumina Dumnezeu, fiind calauzit intotdeauna de dreapta socoteala, caci el fiind in eparhia ta, poti mai bine sa stii toate cele de folos". -Teofil 13.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact