RECASATORIREA PREOTILOR


RECASATORIREA PREOTILOR

1672. -Recasatorirea preotilor a fost strict interzisa chiar de la inceput: "Episcop, preot sau diacon sa se hirotoniseasca numai acela care s-a casatorit o singura data" (Tim. 3, 2-12; Tit. l, 6), fie ca le traiesc sotiile, fie ca le-au murit. Insa dupa hirotonie nu le mai este ingaduit sa se mai casatoreasca, daca sunt necasatoriti sau daca au sotii sa se impreuneze cu altele, ci sa se multumeasca cu aceea pe care a avut-o cand a fost hitoronisit. Servitorii (paraclisierii), cantaretii, anagnostii si portarii poruncim ca sa fie casatoriti o singura data, iar daca au intrat in cler mai inainte de casatorie, le ingaduim sa se casatoreasca daca doresc aceasta ca nu cumva pacatuind sa fie pedepsiti. Insa poruncim ca nimeni dintre clerici sa nu ia sotie desfranata, servitoare din casa, vaduva, pe cea lasata de barbat cum zice legea. Diaconita sa se faca o fecioara neprihanita (I Tim. 5,9), daca nu, poate sa fie si o vaduva, care s-a casatorit o singura data, credincioasa si cinstita". -Const. Ap. VI, 17.

1673. -Crestinul care pricepe idealul preotiei si slujeste viata crestina si o traieste, cand el citeste unele brosuri ale unor clerici cazuti launtric din har, chiar daca dupa forma juridica sunt in har, ramane surprins de josnicia copilareasca a pretinselor dovezi prin care ei justifica casatoria a doua. Iata cum rezuma Origen ( + 254) traditia de el mostenita si consemnata mai tarziu de sfintii parinti in canoane:"... Nu se vor incununa si nu vor avea parte de imparatia lui Dumnezeu ereticii care combat casatoria mirenilor, dupa cum si in Biserica vazuta, opreste de la slujbele si treptele ierarhice, silit nu numai curvia si preacurvia, dar si a doua casatorie intrucat nici episcopul, nici preotul, nici diaconul nu se pot casatori a doua oara". -Origen, Luca, Omilia 18.

1674. -In toata istoria Bisericii se cunoaste o singura exceptie in sec. IV, de a se casatori dupa hirotonie numai diaconii prea tineri, in conditiile indicate la Ancira 10, care exceptie, abia a fost tolerata numai atunci, local in eparhiile Andrei ca o fapta a trecutului, iar mai apoi, a fost suprimata ca fiind contrara canonului apost. 26, etc, ca si in canonul S. VI ec. 3,6 de mai tarziu in care se interzicea recasatorirea nu numai a diaconului, ci si a ipodiaconului. Orice fel de argumentare de natura sociala, familiala, gospodareasca, etc. pentru sustinerea recasatoririi preotilor este glasul pacatului din omenescul ordinar, pus in slujba pacatului. De aceea, orice candidat la hirotonie trebuie sa se cerceteze bine pe sine, daca este in stare sa traiasca si sa duca cu demnitate inalta misiune a preotiei sub toate loviturile soartei, ajutat cu grija si metodic de duhovnici in toata perioada pregatirii sale si pana la hirotonie. Si cand li se da adeverinta de hirotonie sa fie reala ca rezultat al cunoasterii din copilarie a candidatului, caci altfel se va face partas la pacatele lui trecute si viitoare (I Tim. 5, 22; Ps. 49,14-23). V. Hirotonia.

1675. -"Prezbiterul care se va casatori dupa hirotonie sa se scoata din treapta sa, caterisindu-se (VI ec. 3, 6; Ancira 19). Cel ce va face curvie sau preacurvie sa fie exclus cu desavarsire din cler si sa se canoniseasca" (I ec. II) -Neocez. I.

1676. -"Concubinajul clericilor hirotonisii dupa canoane (celibatari sau vaduvi) niciodata nu poate fi aprobata ca o adevarata casatorie, ci in tot chipul trebuie sa se rupa incercarea lor de a se mai casatori pentru demnitatea lor bisericeasca si pentru a nu se da prilej ereticilor sa ne defaime, cum ca noi atragem pe oameni la noi, prin faptul ca le ingaduim sa pacatuiasca nepedepsiti". - Sf. Vasile 6 (V. Curvia cleric. Concubinajul).

1677. -"Sa se cerceteze cu privire la prezbiterul Vist din Ereva si daca a silit vreo femeie despartita de barbatul ei fiind viu, sa nu-i fie iertat a mai fi prezbiter, intrucat nici ca mirean nu i se cade a mai fi in adunarea crestina, caci Biserica obisnuieste pe unii ca acestia a-i afurisi. Insa aceasta nu-i atrage osanda episcopului Apolo, daca din nestiinta l-a hirotonisit. Sfantul Sinod porunceste sa fie scosi din cler toti cei ce se dovedesc a fi nevrednici dupa hirotonie din pricina pacatelor lor". -Teofil 3.

1678. -"Iar in privinta lui Panuf, cel care s-a asezat diacon in Lico, trebuie sa se cerceteze. Si de s-ar dovedi cum ca fiind el numai catehumen a primit in comuniune de nunta pe nepoata sa de frate, iar dupa botez a fost inaintat in cler, sa ramana in cler numai daca a murit acea femeie si daca dupa botez nu s-a mai impreunat cu dansa. Iar daca dupa botez, credincios fiind, a primit in comuniune de nunta pe nepoata sa de frate, sa fie instrainat din cler (caterisit) dar aceasta imprejurare nu-i atrage episcopului Apolo osanda daca din necunostinta l-a hirotonit pe el". -Teofil 5.

1679. -"Sa se cerceteze despre Iacod daca citet fiind, s-a facut vinovat de curvie si apoi a fost inlaturat deprezbiteri, iar mai tarziu (cine stie prin ce imprejurari) a fost hirotonisit, numai dupa ce se va face cercetarea amanuntita sa se scoata din cler, iar nu numai pe temeiul banuielii, denuntidui si defaimarii. De nu va fi vinovat sa ramana in cler, caci nu se cade a se tine seama de clevetirile cele desarte". -Teofil 6 (V. Hirotonia).

1680. -"Prezbiterul Macim (spovedindu-se la mine) a spus ca din necunoasterea canoanelor s-a casatorit nelegiuit. Intrucat el este tulburat ca nu este primit in Biserica (la impartasirea ca mirean), a fagaduit ca se va desparti de femeia care si ea doreste aceasta. Deci (tu Agaton) daca te vei convinge ca fac aceasta prin invoiala si fara viclesug, fiind statornicita canonisirea pe zece ani, tu sa randuiesti ca ei sa stea pe un timp, la un loc cu catehumenii. Iar in caz ca ei vor umbla cu viclesug si socoti ca trebuie a li se aplica alta canonisire mai aspra, fa cum te va lumina Dumnezeu, fiind calauzit intotdeauna de dreapta socoteala, caci el fiind in eparhia ta, poti mai bine sa stii toate cele de folos". -Teofil 13.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact