SPIRITISM


SPIRITISM

1880. -Spiritismul sau necromantia este o forma evoluata a vrajitoriei nascut pe la 1848 in Statele Unite. El consta din anumite practici oculte, intretinute de vrajitoria cultivata de diavol, caruia Dumnezeu ii ingaduie sa se manifeste in viata oamenilor pe de o parte, cu scopul de a incredinta pe cei necredinciosi spre realitatea lumii spirituale iar pe de alta parte, ca cei instrainati de Dumnezeu printr-o credinta eretica sa poata sluji celui cu care s-a imprietenit, adica cu diavolul (ITim.4,1; Apoc. 12,12; 13, 7,16,14). "Cine este drept sa sporeasca intru dreptate, cine este necurat sa fie si mai necurat, cine este evlavios sa fie si mai evlavios si cine este sfant sa fie si mai sfant" (Apoc. 22, 11). Deci, adevaratii crestini sa fie cu luare aminte (Efes. 6,10-18) caci diavolul se imbraca si in inger de lumina (II Cor. 11,13-15; Gal. 1,8; Filip. 3,19).

1881. -Doctrina spiritista este foarte variata dupa nuantele societatilor si a sefilor spiritisti. In general ei invata:

a). Tagaduiesc dogma Sfintei Treimi inlocuind-o cu invatatura despre un Dumnezeu suprem si alti dumnezei solari ca fiii, altii planetari ca Sf. Duh, toti organizati in ierarhii;

b). Dumnezeu nu este creatorul lumii ci numai organizatorul ei, arhitect = demiurg;

c). Iisus este spirit superior si Dumnezeul nostru solar, care indrumeaza pe om dar nu-l mantuieste;

d). Adevarata revelatie se face prin spiritele care se arata oamenilor prin medii;

e). Omul este alcatuit din trup, perispirit si spirit. Sufletul omului prin perispirit se poate lasa vazut si poate comunica cu cei vii cand ei sunt vrednici si cred;

f). Mantuirea se capata prin evolutia spre bine si reincarnare sau metempsihoza (V. Dogmele).

1882. -Spiritistii inteleg pe Dumnezeu ca este marginit avand sub sine alti dumnezei mai mici care stapanesc anumite planete sau regiuni ale cerului, ajutati de ingeri. Universul este populat de spirite planetare, animale si rationale. Omul consta din trup, perispirit si spirit. Trupul se nimiceste dar perispiritul si spiritul sunt vesnice. Oamenii buni devin spirite bune, iar cei rai se reincarneaza pana ce se fac buni. Prin perispirit sufletul devine vizibil, poate sa intre in contact cu cei vii aducandu-le vesti din alte lumi, fie direct unui individ mai spiritualizat, fie unui grup de oameni printr-un mediu, adica om superior ca mijlocitor care poate intra in legatura cu spiritele, fie el treaz fie el in transa, prin care cedeaza invelisul corpului sau spiritului chemat spre a putea sa se manifeste in fata asistentilor, intr-o camera obscura, aducandu-le vesti prin ciocanituri, mese miscatoare, ceasornice psihologice, etc. Aceste comunicari uneori sunt insotite de unele scamatorii: auzirea de la distanta mare, vorbirea in limbi necunoscute, psihometria, adica cunoasterea persoanei printr-un obiect al ei, telechinezia, adica transmiterea subita a unor obiecte la distanta, levitatiunile adica ridicarea in aer, etc. Toate acestea sunt realitati insa ele nu vin de la Dumnezeu, ci de la diavol.

1883. -...Proorocul cel mincinos strica mintea numai a celor indoielnici, nu si a celor tari in credinta. Cei sovaitori vin la el ca la un vrajitor si-l intreaba de cele ce se vor intampla. Si acel prooroc mincinos, fiind fara duh dumnezeiesc, le raspunde potrivit intrebarilor si poftelor rautatii lor si le umple sufletele dupa dorinta lor de vesti mincinoase... insa graieste si unele vesti adevarate caci diavolul il impartaseste din duhul sau ca sa ademeneasca pe cine poate. Insa cei tari in credinta Domnului, imbracandu-se, cat adevarul nu se unesc cu astfel de duhuri, ei se feresc de ele... Dupa fata se cunoaste omul daca are duh dumnezeiesc sau diavolesc".

1884. -Revelatia Scripturii ne arata clar ca este o lume spirituala a ingerilor care nu intervin fatis in fata oamenilor decat numai cand le porunceste Dumnezeu (Fac. 3, 24; Iov. 38,7; Ps. 102, 20; Daniil 8, 16; 10, 13-21; 12, 1; Luca 1, 28). Deaseinenea este o ceata de diavoli pe care Dumnezeu i-a pedepsit si-i stapaneste, insa le da voie ca sa vie in contact cu oamenii buni ca sa-i incerce (Iov 1,6-12) pe cei necredinciosi si vicleni a caror minte a intunecat-o Dumnezeul veacului acestuia ca sa nu vada lumina Evangheliei (II Cor. 4, 4) si sa-i pedepseasca (III Regi 22, 20-24), ca sa-i insele dupa faptele lor prefacandu-se in ingeri de lumina (II Cor. 11,14-15) la care se inchina spiritistii.

1885. -Stanta Scriptura osandeste chemarea spiritelor ca pe o vrajitorie (Ex. 22,10; Lev. 19, 31; 20,27-30; Deut. 18,12; Iosua 3,8; II Cor. 33,6; I Regi 28, 7-9; is, 2,6; 3, 2-3; 57, 3-7; Ier. 13, 19-20; Zah. 10, 2; Maleahi 3, 15; F. Ap. 8, 9; 13, 6-8; Gal. 5, 20-21; Apoc. 22, 15). Dumnezeu ingaduie spiritismul ca cei ce nu cred in realitatea lumii spirituale, cel putin pe aceasta cale, sa se convinga de existenta ei. De aceea, cei ce fac spiritism daca nu sunt crestini sa fie catehizati serios si apoi botezati. Cei ce sunt crestini sa fie canonisiti ca vrajitori. Cei ce practica si socot ca e bine si de folos pentru crestinism, sunt inselati de diavol si trebuie sa li se citeasca molitfele Sf.Vasile de sapte ori, fiindca si-au dat sufletul in slujba satanei si numai dupa ce se vor canonisi ca cei ce merg la vrajitori sa fie primiti. Fara indreptare deplina nu se poate apropia de tainele Bisericii, caci preotul care va ingriji va fi si el canonisit cu aceeasi osanda de tradare a Stapanului sau Hristos (F. Ap. 8, 9-24; Apoc. 22, 15).

Carti Ortodoxe

Cuprins