DUMINICA


DUMINICA

708.- Duminica este ziua Domnului, ziua intaia a saptamanii sau a opta, adica cea dupa sambata, ca a opta este ziua de odihna a crestinilor, care traiesc dupa noul legamant profetit de Ieremia (31,31-33), si implinit de Iisus prin moartea si invierea Sa (Matei 28,1-6; Marcu 6,12; Luca 24,1; Ioan 20, 1-19). Sfantul Duh s-a pogorat Duminica (F. Ap. 2,1-5). Apostolii au serbat Duminica (F. Ap. 20,7; I Cor. 16,1; Apoc. l-io). Duminica nici nu se posteste in zilele de caslegi, iar in timpul posturilor, in dumineci se face o usurare a postului. Sambata are intaietatea fata de celelalte zile ale saptamanii in amintirea creatiunii naturii, dar nu se serbeaza; insa dumineca se serbeaza in amintirea rascumpararii omului, ca o creatiune noua, mai cinstita decat materia sambetei. De aceea, si slujba bisericeasca si obligatiile fiecarui crestin, de a se ruga si a lauda pe Dumnezeu este mai mare decat o zi inchinata speciala cinstirii lui Dumnezeu. "Iar daca cineva ar aduce ca motiv ocupatia sa, pentru a nesocoti slujba bisericii, pricinuind, pricinuiri intru pacate (Ps. 140, 4), unui ca acesta trebuie sa stie ca pentru crestini, meseriile sunt lucruri de a doua mana, iar indatorirea de capetenie este slujba lui Dumnezeu (in ziua duminicii)". -Const. Ap. II, 60.

709. -"Nu se cuvine crestinilor sa urmeze obiceiurilor iudaice petrecand sambata in odihna, ci sa lucreze in aceasta zi. Insa duminica sa o serbeze cu osebire si s-o petreaca in odihna cat este cu putinta, fiind crestini. Cei ce se vor dovedi ca sunt iudaizanti, sa fie anatema de la Hristos". -Laod. 29

710. -"Obiceiul si datoria ne obliga sa cinstim duminica si sa o serbam, fiindca intru ea ne-a mijlocit Domnul Iisus Hristos invierea cea din morti (cand El insusi a inviat). Din aceasta pricina ea s-a numit in Sfanta Scriptura Intaia, ca una ce este inceperea mantuirii noastre, si a opta ca ceea ce intrece sarbatoarea sambetei iudeilor. Deci, fiindca se intampla ca ajunul dumnezeiestii Aratari (Boboteaza) sa cada ca zi de post intr-o duminica, se cade sa o tinem credincios si sa procedam intelepteste fata de amandoua obligatiile (dezlegarii duminicii si a postului), gustand putine finice si totodata sa ne ferim de invataturile eretice care nu respecta ziua invierii Domnului si sa dam zilei ajunului (Bobotezii, cand cade duminica), ceea ce se cuvine, asteptand slujba cea de seara, care cu voia lui Dumnezeu, se face atunci. Deci, atunci sa ne adunam la biserica la ceasul al noulea (la priveghere)".-Teofil l, 111.

711. -Duminica nu se cuvine a calatori fara de nevoie sau constrangere".-Nichifor 39.

Carti Ortodoxe

Cuprins