SUFLETUL


SUFLETUL

1922. -Plantele si animalele au un duh de viata biologica necesar vietii lor firesti, care nu depasesc trebuintele corpului lor fiind una cu el, caci la creatiune, Domnul numai a zis si s-au facut asa cum sunt ele si azi. Omul a fost creat trupeste cu o pregatire speciala (Fac. 1, 26-30) si i s-a creat, un suflet special "un suflet viu" (Fac. 2, 7) adica nemuritor, avand insusirile speciale "dupa chipul" lui Dumnezeu nu dupa infatisare ci dupa nemurire, ca cel ce va avea sa se perfectioneze prin exercitiul vietii morale libere, conlucrand intru "asemanarea" cu Dumnezeu prin respectarea legilor Domnului, intru stapanirea de sine si conducerea fapturii supuse lui ca un reprezentant al lui Dumnezeu fata de cele pamantesti prin insusirile lui sufletesti si ca un delegat al lumii materiale fata de Facatorul, prin viata sa pamanteasca si trupeasca in care se sintetizeaza cele materiale ale pamantului: Deci el era si este un microcosmos, adica o lume mica a universului (Sf. Ioan Damaschin, Dog. II, 12).

1923. -Sunt trei teorii despre suflet: a), a preexistentialismului, condamnat de Biserica (V. Dogmele); b). traducianismul animal, adica teoria prin care se arata ca sufletul se transmite de la parinti la copii ca si la animale, dupa regula pusa odata de Creator, neaprobate de Biserica; c). invatatura creationismului pe care o invata Biserica. Sufletul fiecarui om este creat de Dumnezeu. Alte explicatii de amanunt nu s-au dat. Se pare ca aceasta invatatura, intr-o explicare mai pe larg, in care sa se cuprinda si aspectele vietii de ereditate trupeasca si sufleteasca, ar putea fi expusa cam astfel: sufletul fiecarui om este creat de Dumnezeu, nu din nimicul absolut ca a lui Adam, ci din realitatea parintilor nascatori asemenea cu Eva din Adam. Asa se explica mai bine paternitatea dumnezeiasca a proprietatii creationale precum si a colaborarii parintilor pamantesti binecuvantati in viata si in urmasii lor.

1924. -"Cand stapaneste in noi ratiunea (sufletul) acesta chinuieste in mod necesar trupul care slujeste (ca instrument) in vederea virtutii". -Filoc. III, p. 309,20.

1925. -"Trupul e al sufletului, iar nu sufletul al trupului. Caci cel mai mic este al celui mai mare, nu cel mai mare al celui mai mic. Deci, fiindca pentru greseala dintai a rasarit in trup legea pacatului care este placerea simturilor iar pentru aceasta s-a hotarat moartea trupului prin osteneli si dureri, randuita spre desfiintarea legii pacatului, cel ce stie ca moartea s-a ivit din pricina pacatului spre desfiintarea lui, se bucura pururea in sufletul sau cand vede cand e desfiintata legea pacatului din trupul sau prin felurite osteneli si dureri ca sa primeasca fericita viata viitoare in duh. Caci stie ca nu poate ajunge la aceea daca nu e golita mai inainte de trup ca dintr-un vas, inca in aceasta viata, legea pacatului sustinuta prin afectiunea vointei fata de el". -Filoc. III p. 309,21.

1926. -"Ascetul trebuie sa stie cand si cu ce mancari trebuie sa-si hraneasca trupul ca dusman; cand sa-l mangaie ca prieten si cand sa-l ingrijeasca ca bolnav, ca nu cumva prin nebagare de seama, cele ale dusmanului sa le socoteasca ale prietenului, iar cele ale prietenului sa le puna pe seama dusmanului, iar ale acestuia iarasi sa le socoteasca ale bolnavului. Caci la vremea ispitei il va razboi fiecare, dupa cum a dat sminteala fiecaruia". -Filoc. IV, p. 289,57.

1927. -Biserica invata ca omul este alcatuit din trup si suflet (dihotomism) iar nu din trup, duh si spirit cum s-ar parea in aparenta (I Tes. 5, 23; I Cor. 15, 15; Ev. 4, 12; Trihotomism). in constitutia sa trupeasca omul are ca si animalul trup si duh de viata biologica, suflet senzitiv dar acestea nu sunt decat o entitate materiala identificata cu trupul omenesc. In casa trupului omenesc locuieste sufletul care este o a doua entitate de sine statatoare (Matei 10, 28; Luca 12, 4-5; Marcu 14, 34). Armonia dintre suflet si Dumnezeu garanteaza armonia dintre trup si suflet si pe temeiul acestei armonii se desfasoara armonia dintre om si animale, plante si intreaga natura. In conditiile de azi ale pacatului, proportia de armonie fiind faramitata, ea se realizeaza partial pe intreaga scara a existentei de la nesimtitoarea piatra si pana la varful scarii lui Iacob - Dumnezeu (Fac. 28,10-22; Rom. 3,20-24; 5,12-21).

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact