GANDURILE


GANDURILE

799. -Gandurile sunt antenele sufletului indreptate spre actiune, spre lucrurile externe ale lumii si care fauresc idealuri calauzitoare de viata. Prin faptul ca ele nu sunt active si nu pornesc spre actiuni externe nu constituie un pacat. Insa, indata ce ele lucreaza si se manifesta afara, depasind puterea mintii de a le stapani si dirija in conformitate cu legea Domnului, ele devin pacatoase, chiar fara voia omului (Fac 8,21). Inainte de pacatuire, Adam avea mintea luminata si in stare de a stapani si dirija orice inceput de actiune al gandului, si astfel, daca nu voia, putea sa nu greseasca (Fac. 3,6). Dupa pacat mintea i s-a intunecat, si actiunea gandurilor o iau intotdeauna inaintea mintii, si astfel omul devine aplecat spre pacatuire (Fac 6,5). De aceea, nici Dumnezeu nu osandeste aplicarea pacatoasa (Fac. 9, 21; Iov. 15,14-16). Insa, indata ce mintea poate sa stapaneasca si sa dirijeze miscarea si actiunea gandurilor in lumina poruncilor lui Dumnezeu si nu o face, de aici incepe urzeala pacatului vrednic de osanda (Ps. 50,3-5). Daca mintea sta nepasatoare, sau ordona vointei sa se dea frau gandurilor sa umble contrar legilor Domnului, atunci pacatul s-a zamislit, iar inima il hraneste si il dirijeaza prin cuvinte, miscari si fapte. Din inima ies gandurilc cele rele... (Matei 15,1, Marcu 7, 21; Ier.7, 9; Prov. 6, 14) Adevaratul crestin trebuie sa-si stapaneasca gandurile, dirijandu-le numai dupa legea Domnului (I Cor. 2,7-16), asa cum a invatat Iisus (Ioan 15,15; Fac. 15,16; 18,17; 22,12; Iacob 2, 23).

800. -"Navalirea poftelor in inima, prin ganduri, (daca sunt respinse) este cu totul nepedepsita, fiind socotita ca un pacat nedesavarsit". -1. Post. 4.

801. -"Invoirea (sufletului de a implini poftele pacatului) se spala cu douasprezece metanii". -I. Post. 5.

802. -"Lupta (mintii si a vointei contra poftelor) aduce vrednicia incununarii sau a pedepselor". -1. Post. 6.

803. -"Vinovatia pacatului incepe de la consimtamantul munti si al vointei cu poftele, care este pricina si inceput al canonisirii". -I. Post. 7 (V. Canonisirea)

Carti Ortodoxe

Cuprins