PREDICA


PREDICA

1618. -Clericul este dator sa catehizeze poporul, caci credinta vine prin auz, iar auzul prin vestirea cuvantului lui Dumnezeu (Rom. 10, 17) caci altfel: "Poporul piere din lipsa de cunostinte si fiindca ai lepadat cunostinta si Eu te voi lepada ca sa nu mai fii Mie preot, caci ai uitat legea Dumnezeului tau" (Caie 4, 6). Catehezele si predicile sa se faca pe temeiul Sfintei Scripturi dupa exemplul Sfintilor Parinti (1 Cor. 9, 16; II Tim. 4, 1-4; Iez. 3, 17; 8, 34; 18, 35, 34) intarita de viata morala a clerului. Predica face parte integranta din cult si deci pastorul care nu predica nu-si implineste misiunea (Prov. 8, 10; 23, 12; Matei 15, 9; II Tim. 4, 3; Tit 1, 9-10; II loan 1, 9; V. Catehizarea).

1619. -"Nu este ingaduit episcopului sa invete in public in alta cetate care nu tine de el. Iar daca se va vadi ca face aceasta, sa fie scos de la episcopie insa sa lucreze numai cele ale prezbiterului"'.-VI ec 20.

1620. -"Nu se cuvine mireanului sa predice sau sa invete in public spre a-si insusi dregatorie dascaleasca, ci sa urmeze asezamantul celui predanisit de Domnul si sa-si deschida urechea la cuvantul celor ce au luat darulpropovaduirii invatatoresli si de la acestia sa invete cele dumnezeiesti. Caci in Biserica cea unica Dumnezeu a facut multe madulare dupa cuvantul apostolului (I Cor. 12, 27) pe care Grigore Teologul talmacindu-l, arata lamurit randuiala in privinta acestora, zicand: "Aceasta randuiala sa o cinstim fratilor si pe aceasta sa o pazim. Unul trebuie sa fie ureche, altul limba, altul mana, altul altceva; acesta sa invete, acela sa se invete" si putin dupa aceea: "Si cel ce se invata sa fie intru supunere si cel ce impartaseste invatatura sa faca aceasta cu bucurie si cel ce slujeste sa o faca cu osirdie". Sa nu fim toti limba, aceasta este destul de lamurit, nici sa fie toti apostoli, nici toti prooroci, nici toti talmacitori; si dupa aceea: "De ce te faci pe tine pastor oaie fiind, de ce te faci cap, picior fiind, de ce te apuci a conduce obsti fiind pus intre soldati?". Si alt loc: "intelepciunea porunceste: Nu fii grabnic in cuvinte, nu te intrece cu cel bogat sarac fiind, nici nu cauta sa fi mai intelept decat cei intelepti". Iar de se va afla cineva ca va calca acest canon sa se afuriseasca patruzeci de zile". -VI ec. 64.

1621. -"Nu este iertat femeilor sa vorbeasca in timpul dumnezeiestilor liturghii (fara binecuvantare) si dupa cuvintele Apostolului Pavel sa taca, caci lor nu le-a fost ingaduit sa vorbeasca (daca nu stiu carte) ci sa se supuna, dupa cum zice legea. Iar daca vreau ca sa invete ceva (cele fara cultura) sa intrebe acasa pe barbatii lor" (I Cor. 14,34-35). -VI ec. 70.

1622. -"Se hotaraste ca un episcop cand va veni in alta eparhie cu scop de propaganda, speculand cele religioase si ar voi sa stea acolo mai multa vreme sa nu predice si sa slujeasca, mai ales cu scopul de a injosi si rusina pe episcopul locului care este mai putin iscusit intru invatatura si slujba caci o astfel de purtare, intotdeauna a dat nasteri la tulburari ca si cum ar voi sa acapareze acea eparhie prin viclesugul intrigarii, nesfiindu-se a parasi eparhia incredintata lui si a se muta la alta mai buna. Deci si pentru vizite trebuie a se fixa timpul, fiindca a nu ingadui nici un fel de vizita a unui episcop este ceva neomenos si dusmanos. Trebuie sa ne amintim ca parintii au hotarat (Ap. 14) ca daca un mirean nu s-ar duce la liturghie in trei duminici la rand sa fie oprit de la impartasire si deci, cu atat mai mult, nu este drept si nici moral ca un episcop daca nu este retinut de o nevoie mai grea sa lipseasca mai multa vreme de la slujbele Bisericii eparhiei sale si a mahni (sminti) pe pastoritii sai". -(VI ec. 80; i-H, 16. -Sard. 1;.

1623. -..."Nu trebuie nimic trecut cu vederea (cu privire la fata clericilor). Sinepiscopii din eparhiile cu putina avere interna, dar care au avere gospodarita in alte eparhii spre a ajuta celor saraci, socotim ca ar fi bine sa li se ingaduie sa mearga la mosiile lor spre a se strange rodurile, lipsind din eparhiile lor timp de trei duminici, adica trei saptamani, in care timp ei pot sa mearga si sa participe la Liturghie in Biserica eparhiala a prezbiterului din apropiere, ca sa nu fie lipsit de imbisericire, dar sa nu se duca in cealalta resedinta a episcopului eparhiot. Cu chipul acesta ei pot sa-si agoniseasca cele de trebuinta si totodata vor inlatura si pacatul trufiei (din c. 11)". -Sard. 12.

1624. -"Cu privire la contributia si predicarea eliberarii sclavilor in Biserica, sa se ia exemplu dupa Biserica din Italia, spre a se putea savarsi toate cele vrednice de credinta pentru cinstea Bisericii si mantuirea sufletelor, iar noi sa avem rasplata inaintea Domnului..." (Combatand pe stapanii detinatori de robi). -Can. 64.

Carti Ortodoxe

Cuprins