PREDICA


PREDICA

1618. -Clericul este dator sa catehizeze poporul, caci credinta vine prin auz, iar auzul prin vestirea cuvantului lui Dumnezeu (Rom. 10, 17) caci altfel: "Poporul piere din lipsa de cunostinte si fiindca ai lepadat cunostinta si Eu te voi lepada ca sa nu mai fii Mie preot, caci ai uitat legea Dumnezeului tau" (Caie 4, 6). Catehezele si predicile sa se faca pe temeiul Sfintei Scripturi dupa exemplul Sfintilor Parinti (1 Cor. 9, 16; II Tim. 4, 1-4; Iez. 3, 17; 8, 34; 18, 35, 34) intarita de viata morala a clerului. Predica face parte integranta din cult si deci pastorul care nu predica nu-si implineste misiunea (Prov. 8, 10; 23, 12; Matei 15, 9; II Tim. 4, 3; Tit 1, 9-10; II loan 1, 9; V. Catehizarea).

1619. -"Nu este ingaduit episcopului sa invete in public in alta cetate care nu tine de el. Iar daca se va vadi ca face aceasta, sa fie scos de la episcopie insa sa lucreze numai cele ale prezbiterului"'.-VI ec 20.

1620. -"Nu se cuvine mireanului sa predice sau sa invete in public spre a-si insusi dregatorie dascaleasca, ci sa urmeze asezamantul celui predanisit de Domnul si sa-si deschida urechea la cuvantul celor ce au luat darulpropovaduirii invatatoresli si de la acestia sa invete cele dumnezeiesti. Caci in Biserica cea unica Dumnezeu a facut multe madulare dupa cuvantul apostolului (I Cor. 12, 27) pe care Grigore Teologul talmacindu-l, arata lamurit randuiala in privinta acestora, zicand: "Aceasta randuiala sa o cinstim fratilor si pe aceasta sa o pazim. Unul trebuie sa fie ureche, altul limba, altul mana, altul altceva; acesta sa invete, acela sa se invete" si putin dupa aceea: "Si cel ce se invata sa fie intru supunere si cel ce impartaseste invatatura sa faca aceasta cu bucurie si cel ce slujeste sa o faca cu osirdie". Sa nu fim toti limba, aceasta este destul de lamurit, nici sa fie toti apostoli, nici toti prooroci, nici toti talmacitori; si dupa aceea: "De ce te faci pe tine pastor oaie fiind, de ce te faci cap, picior fiind, de ce te apuci a conduce obsti fiind pus intre soldati?". Si alt loc: "intelepciunea porunceste: Nu fii grabnic in cuvinte, nu te intrece cu cel bogat sarac fiind, nici nu cauta sa fi mai intelept decat cei intelepti". Iar de se va afla cineva ca va calca acest canon sa se afuriseasca patruzeci de zile". -VI ec. 64.

1621. -"Nu este iertat femeilor sa vorbeasca in timpul dumnezeiestilor liturghii (fara binecuvantare) si dupa cuvintele Apostolului Pavel sa taca, caci lor nu le-a fost ingaduit sa vorbeasca (daca nu stiu carte) ci sa se supuna, dupa cum zice legea. Iar daca vreau ca sa invete ceva (cele fara cultura) sa intrebe acasa pe barbatii lor" (I Cor. 14,34-35). -VI ec. 70.

1622. -"Se hotaraste ca un episcop cand va veni in alta eparhie cu scop de propaganda, speculand cele religioase si ar voi sa stea acolo mai multa vreme sa nu predice si sa slujeasca, mai ales cu scopul de a injosi si rusina pe episcopul locului care este mai putin iscusit intru invatatura si slujba caci o astfel de purtare, intotdeauna a dat nasteri la tulburari ca si cum ar voi sa acapareze acea eparhie prin viclesugul intrigarii, nesfiindu-se a parasi eparhia incredintata lui si a se muta la alta mai buna. Deci si pentru vizite trebuie a se fixa timpul, fiindca a nu ingadui nici un fel de vizita a unui episcop este ceva neomenos si dusmanos. Trebuie sa ne amintim ca parintii au hotarat (Ap. 14) ca daca un mirean nu s-ar duce la liturghie in trei duminici la rand sa fie oprit de la impartasire si deci, cu atat mai mult, nu este drept si nici moral ca un episcop daca nu este retinut de o nevoie mai grea sa lipseasca mai multa vreme de la slujbele Bisericii eparhiei sale si a mahni (sminti) pe pastoritii sai". -(VI ec. 80; i-H, 16. -Sard. 1;.

1623. -..."Nu trebuie nimic trecut cu vederea (cu privire la fata clericilor). Sinepiscopii din eparhiile cu putina avere interna, dar care au avere gospodarita in alte eparhii spre a ajuta celor saraci, socotim ca ar fi bine sa li se ingaduie sa mearga la mosiile lor spre a se strange rodurile, lipsind din eparhiile lor timp de trei duminici, adica trei saptamani, in care timp ei pot sa mearga si sa participe la Liturghie in Biserica eparhiala a prezbiterului din apropiere, ca sa nu fie lipsit de imbisericire, dar sa nu se duca in cealalta resedinta a episcopului eparhiot. Cu chipul acesta ei pot sa-si agoniseasca cele de trebuinta si totodata vor inlatura si pacatul trufiei (din c. 11)". -Sard. 12.

1624. -"Cu privire la contributia si predicarea eliberarii sclavilor in Biserica, sa se ia exemplu dupa Biserica din Italia, spre a se putea savarsi toate cele vrednice de credinta pentru cinstea Bisericii si mantuirea sufletelor, iar noi sa avem rasplata inaintea Domnului..." (Combatand pe stapanii detinatori de robi). -Can. 64.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact