CASATORIA A DOUA


CASATORIA A DOUA

375. - Casatoria a doua este ingaduita de biserica numai ale celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii. Sf. Pavel sfatuieste la vaduvie casta, dar cine nu poate, mai bine sa se casatoreasca (Rom. 31; I Cor. 7, 39; Sf. Vasile 87). Daca sunt tineri, canonisirea va fi mai scurta si mai usoara, daca vor fi mai in varsta, canonisirea va fi mai aspra, ajungand pana la un an (I ec 8; Sf. Vasile 4). Cel casatorit a doua oara, nu mai poate fi hirotonisit (Ap. 17; VI ec. 3: Sf. Vasile 12). Slujba cununiei se face mai redusa si fara fast, iar preotul, n-are voie sa ia parte la masa lor (Neocez. 7.). "Nunta cea dintai este lege, a doua este iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege". -ILT, 205.-

376. - "Daca o femeie sau un barbat moare si celalalt se casatoreste, nu pacatuieste... dar daca ramane vaduv isi agoniseste mai multa slava la Domnul". - Sf. Herma (sec. I-II) li, 4.

377. -"Dupa dascalul nostru, cei ce s-au casatorit a doua oara dupa legea omeneasca, sunt pacatosi, precum si cei ce cauta la femeie poftind-o pe ea. Ca nu numai cel ce preacurveste de fapt" este preacurvar, ci si cel ce voieste a preacurvi, fiindca nu numai fapta, ci si gandurile sunt vazute de Dumnezeu. Intr-adevar, sunt multi barbati si multe femei de 60-70 ani, care din pruncie de cand au primii invatatura lui Hristos, au ramas necasatoriti si ma bucura acest fapt, ca astfel de oameni se gasesc la toate neamurile".  -Sf. Justin (160i) Apologia 1,15.

378. -"Am hotarat potrivit canonului (ap. 17), ca mirenilor celor ce liber si legiuit s-au casatorit a doua oara (dupa moartea sotului) si n-au trait in concubinaj, dupa ce au petrecut un oarecare timp in rugaciune si post, dupa iertarea spovedaniei, sa li se dea impartasania" -Laod. 7.

379. -"Pentru cei ce se casatoresc de mai multe ori, li se osandeste un timp de pocainta (1-2 ani) dar, ravna si credinta lor le scurteaza iar acest timp de pocainta" Neocez. 3..

380. -"Preotii, sa nu ia parte la masa celor casatoriti a doua oara, deoarece a doua nunta are nevoie de pocainta; si oare cine ar fi acel preot, care trebuie sa canoniseasca pe miri, ar voi sa participe la masa lor, aprobandu-le faptele prin participarea la ospat?". -Neocez. 7.

381."Canonul (Ap. 17), a oprit cu desavarsire de la slujba de preot, pe cel ce s-a casatorit de doua ori". - sf.Vasile 12.-

382., -"Femeia, careia i s-a dus barbatul in tari departate si a disparut, daca se casatoreste cu altul mai inainte de a se incredinta despre moartea lui, se canoniseste ca o preacurva". -Sf. Vasile 31.

383. -"Daca stapanii nu vor, vaduva sclava nu greseste mult, daca se casatoreste a doua oara, simuland ca a fost rapita. Deci, nu trebuie invinovatita, caci nu se judeca formele, ci viata ei legitima de a se casatori. Dar, i se aplica canonisirea nuntii a doua " Sf. Vasile 53.

384. -"Daca femeia are duh necurat si sta legata, iar barbatul zice ca nu se poate infrana si vrea sa ia alta, in acest caz este preacurvie si nu se poate da un raspuns hotarat; insa dupa legea duhovniceasca, nu se poate recasatori pana ce nu moare sotia" Timotei 15.

385. -"In privinta celor ce se casatoresc a doua oara, canonul al patrulea al lui Vasile cel Mare zice ca unii au stabilit un an, iar altii doi (ani de epitimie); iar cei ce se casatoresc a treia oara si pe patru ani. Dar noi, zice, am primit obiceiul afurisirii in cinci ani, pentru cei ce se casatoresc a treia oara, fireste nedesfacandu-se casatoriile anterioare" Sf. Ioan Post. 19.

386. -"Cel ce se casatoreste a doua oara, nu se incununeaza (nu i se pun cununiile pe cap); ci chiar i se da canonisire de doi ani, iar cel ce se casatoreste a treia oara, cinci ani se canoniseste" Sf. Nichifor 2.

387 -"Cand se cununa a doua nunta, preotul la masa sa nu mearga, ci numai la biserica sa-i blagosloveasca pe dansii, iar in casa lor, sa nu mearga la cea de-a doua cununie" PBG. 51.

388. -"Cine va fi la a doua nunta, de va fi tanar si va muri femeia, de va putea rabda asa, dupa cuvantul apostolului, bine este, iar de nu va putea rabda asa, el sa ia a doua muiere; iar de va fi batran si se va insura a doua oara, acesta manie pe Dumnezeu, sa aiba pocanie trei ani si metanii cate 24 pe zi" PBG, 83.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact