ANAFORA


ANAFORA

31. -Anafora este piinea ramasa de la prescurile din care s-a scos Sf. Agnet, numita "atidoron", pentru ca "da darul harazirii lui Dumnezeu" (S. Tes. , 100). Dupa ce preotul o binecuvanteaza la Axion, se da spre sfintire- celor ce nu s- au impartasit, de acelasi, preot care a slujit. Nu pot lua anafora: cei ce au mincat; cei ce au avut scurgere (Lev. 22, 4); cei ce nu sint vrednici sa li se primeasca darurile la biserica din pricina pacatelor publice etc, (Lev. 7,19-21); cei rataciti de la credinta (Mat. 7,6; Const. Ap.VIII, 31).

32. -In vechime, la Sarbatoarea Pastelor, rudele duceau celor bolnavi Sf. Impartasanie, iar celor sanatosi li se ducea anafora, sau piinea binecuvintata, cind acestia nu puteau veni la biserica. Azi, a ramas obiceiul ca sa se duca numai anafora, dupa canonul care zice: "Sa nu se mai trimita Sf. Impartasanie in alte parohii la Sarbatoarea Pastilor, dupa cum se trimite piinea cea binecuvintata" (anafora si artose) Laod. 14.

33. - Intrebare: "Se cuvine ca cei opriti de la Sf. Daruri, sa manince din prescurile inaltate din care s-au scos miride?"

Raspuns: "Din viata Sf.Teodor Sicheotul (22 IV, + 613), aflam ca se opreste a minca" - Sf. Nicolae.

34. -"Anafora s-a facut ca sa se dea in acest chip: pentru ca mai inainte vreme se pricestuiau oamenii cu facatoarele de viata Taine, des, iar acum s-a indepartat taina acelei sfintenii si se pricestuiesc o data intr-un an, si aceasta socotinta si tocmeala s-a facut de Sf. Parinti, pentru mai mare cucernicie si sfintenie, sa se curete oamenii in sfintele zile ale marelui post cu spovedirea si atunci sa se pricestuiasca cu Sfintele Taine intru sfintenie si curatie si iertarea pacatelor lor - si pentru ca atunci, se pricestuiau des crestinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina preotului intru sfintenie si blagoslovenie, de vreme ce o iau crestinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca in acea zi, sa se indeparteze de impreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora si sa saruta sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa in zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sarute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preotilor si cele sfinte, sfintilor. - ILT, 166.

35. -..."Fiindca monahii (M-rii Sinai) intreaba daca se cade a se da panaghia (piinea binecuvintata) la masa, inchinatorilor armeni, noi zicem sa le dati lor si anafora, caci sint crestini si pentru aceasta vin de se inchina la locurile sfinte din indepartari. Pentru noi, desi sint schismatici si, din pricina unor invataturi gresite, sint eterodocsi, dar sint crestini cu credinta si cer cu evlavie sfintire de la noi, pe care trebuie sa le-o dam . "Caci" a nu da cele sfinte ciinilor etc. se intelege despre cei fara credinta, cum sint iudeii, mahomedanii si maniheii si altii, care se fatarnicesc a fi crestini, fara a fi cu adevarat crestini, de aceea si urmeaza: "ca nu cindva, intorcindu- se, sa calce in picioare cele sfinte si sa ne rupa si pe noi, caci sint porci, iar cei ce cauta cele sfinte cu credinta si le primesc cu evlavie, nu sint de soiul porcilor".

Ascultati si pe Domnul, care zice: "Cel ce nu este impotriva noastra, cu noi este; si pre cel ce vine la Mine, nu-l voi scoate afara". Taina cea mare a impartasirii sa nu le-o dati; Iar, daca vreunul s-ar imbolnavi si ar voi sa ramina in minastire si s-ar lepada de invatatura lor, marturisind credinta ortodoxa, sa fie invrednicit si de Sfinta Impartasanie. Aceasta este credinta Bisericii sobornicesti... " Voi sa nu luati sfintire de la ei, pentru ca sint eterodocsi..."- Scris. Patr. Ghenadie II, ( + 1456).

36. - La Sf. Liturghie, omul se sfinteste prin rugaciune.

"Dar, trebuie a primi si sfintirea prin lucrurile cele vazute, ca unii ce sintem purtatori de trup vazut si aceasta se face prin anafora. Ea este piinea sfintita la proscomidie, din care se scoate mijlocul, Sf. Agnet, cu care se face Liturghia. Ea este sfintita prin inseninarea cu copia si a primit rugaciunile tainelor si se da in locul Sfintei impartasanii". - S. Tes. VII, 268.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact