BAIA


BAIA

128. -Baia este buna si necesara pentru curatenia trupului, caci el este casa sufletului, Biserica Duhului Sfint (I. Cor. 6, 19) si deci trebuie ingrijit. Insa, raul fiind ca un adaos nefiresc al binelui, de multe ori datoria imbaierii - abuziva - se transforma intr-o ingrijire pacatoasa, care aduce vatamare morala pentru sine si pentru aproapele, prin molesire si pacate de tot felul (I Cor.10, 32), fata de care adevaratul crestin trebuie sa fie cu luare aminte de sine (Vezi: Sminteala).

129. -"Nu se cuvine ca persoanele sfintite, sau clericii, sau monahii, sa se scalde in baie cu femeile si nici vreun crestin laic, deoarece acesta este pacatul practicat de pagini. Iar, de se va dovedi cineva facind acestea, de va fi cleric sa se cateriseasca, iar de va fi laic sa se afuriseasca" VI, ec. 77

130. -Nu se cuvine slujitorilor altarului sau clericilor (citet, cintaret) sau monahilor sa faca baie cu femei; si nici crestinilor sau laicilor, caci aceasta este cea dintii osindire de care se fac partasi paginii" Laod. 30.

131. -"Preotul de se va scalda, sau de va merge la baie, acela nu poate sa faca Liturghie intru acea zi, nici are voie dupa Liturghie sa se imbaieze; nici mireanul, de se va spala, ori va merge la baie, nu poate sa i se dea dumnezeiestile Taine, nici se va pricestui, nici atunci nu poate sa mearga sa lase singe, nici preotul, nici mireanul, fara numai de se va intimpla boala mortii intr-acea zi, patimind pentru viata lui" -ILT, 96.

132. -"Preotul cind va merge la baie sa se spele pentru nevoie sau slabiciune, asijderea si calugarul, acela sa nu se unga in nici un chip, iar de se va unge, preotul acela sa se paraseasca de a cinta liturghia 60 de zile; de va fi calugar sa se pocaiasca 150 de zile si metanii o mie in toate zilele" PBG, 51.

133. -"Calugarului nu i se cade sa mearga la baie, cu nici un chip, afara de vreo boala oarecare dar si de o legatura" (plasture) - PBG. 51.

Carti Ortodoxe

Cuprins